نقض آشکار حقوق بشر با حمله به تاسیسات آب شیرین کن قشم

صدا و سیما یکشنبه 17 اسفند 1404 - 16:06
رئیس هیئت مدیره فدراسیون صنعت ایران با صدور بیانیه‌ای حمله ددمنشانه به آب شیرین‌کن قشم و قطع آب بیش از ۳۰ روستا را به شدت محکوم کرد.

نقض آشکار حقوق بشر و کنوانسیون‌های جهانی با حمله به تاسیسات آب شیرین کن قشم

به گزارش خبرگزاری صداوسیما از وزارت نیرو، رضا حاجی کریم رئیس هیئت مدیره فدراسیون صنعت ایران، امروز در تشریح ابعاد حقوقی حمله آمریکا به تأسیسات آب شیرین کن قشم گفت: بر اساس الحاقیه سال ۱۹۷۷ پروتکل کنوانسیون ژنو، گرسنگی دادن به غیرنظامیان به عنوان سلاح جنگی ممنوع است.

وی افزود: ماده ۲ این پروتکل انتقال یا از بین بردن اشیایی که برای زنده ماندن غیرنظامیان ضروری است، از جمله آب آشامیدنی و زیرساخت‌های آبی را به صراحت ممنوع کرده است. هرگونه حمله که منجر به محرومیت مردم از آب و غذا شود، مطلقاً ممنوع است.

رئیس هیئت مدیره فدراسیون صنعت آب ایران همچنین به ماده ۵۶ کنوانسیون ژنو اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: این ماده حفاظت ویژه‌ای را برای تأسیسات خطرناک مانند سد‌ها و تأسیسات آبی در نظر گرفته و تاکید دارد که به تأسیسات حیاتی نباید حمله کرد؛ از واژه «مطلقا ممنوع» استفاده شده است. کارکرد اصلی کنوانسیون ژنو، حفاظت از جان شهروندان و غیرنظامیان است، امری که با توجه به آلودگی‌های جوی فعلی در تهران، اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه حمله به تأسیسات آبی، مشکلات جدی برای زندگی مردم ایجاد می‌کند، به مقایسه وابستگی کشور‌ها به آب شیرین‌کن‌ها پرداخت و گفت: در سطح کلان کشور، تأسیسات شیرین‌سازی آب تنها حدود ۶.۵ درصد از آب مورد نیاز صنعت و شرب را تأمین می‌کنند.

حاجی کریم افزود: این در حالی است که در برخی کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس، این عدد به ۱۰۰ درصد می‌رسد؛ امارات ۹۵ تا ۹۸ درصد، بحرین ۹۸ تا ۱۰۰ درصد، قطر ۹۹ درصد و عربستان ۶۵ تا ۷۰ درصد به آب شیرین‌کن‌ها وابسته هستند. رژیم صهیونیستی نیز با ۷۵ تا ۸۰ درصد وابستگی، بیشترین اتکا را به این تأسیسات دارد.

رئیس هیئت مدیره فدراسیون صنعت آب ایران نسبت به پیامد‌های گسترده چنین حملاتی هشدار داد و تاکید کرد: کشاندن منطقه به سمت جنگ آب شیرین‌کن‌ها، یک بازی خطرناک است که ابداً هیچ یک از کشور‌ها نباید به آن ورود کنند، چرا که به نفع هیچ کسی نیست و حتی ممکن است منجر به فجایع انسانی شود.

حاجی کریم در ادامه به توانمندی‌های داخلی اشاره کرد و گفت: با همت متخصصان داخلی و بخش خصوصی، تمام آب شیرین‌کن‌های نوار جنوبی کشور، اگرچه ممکن است در واردات قطعات نیاز به واردات داشته باشیم، اما پروژه‌ها کاملاً داخلی‌سازی شده‌اند. این یک دستاورد افتخارآمیز است که متأسفانه دیگر همسایگان از آن محروم هستند.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.