اقدام جدید گمرک برای ترخیص سریع کالاها؛ خروج کالا صرفا با ارائه تعهد

عصر ایران سه شنبه 12 اسفند 1404 - 23:15
رئیس کل گمرک ایران در دستورالعملی خطاب به گمرکات سراسر کشور اعلام کرد: امکان خروج کالا بدون دریافت و ارائه کد ساتا و صرفاً با درج تعهد در سامانه جامع امور گمرکی از گمرکات امکان‌پذیر شد.‌

در این دستورالعمل که از سوی فرود عسگری - معاون وزیر اقتصاد - جهت اجرا به ناظران و مدیران گمرکات سراسر کشور ابلاغ شده، آمده است: مقرر شد واردکنندگانی که متقاضی خروج کالا بدون دریافت و ارائه کد ساتا از گمرکات هستند، با درج تعهد در سامانه جامع امور گمرکی توسط صاحب کالا یا نماینده قانونی وی مبتنی بر «عدم درخواست ارز پس از ترخیص کالا از بانک مرکزی» به گمرک اجرایی اقدام به خروج کالا کنند.‌

به گزارش ایسنا، همچنین رئیس کل گمرک ایران در این دستورالعمل تأکید کرد: بدین ترتیب گمرکات اجرایی مجازند پس از دریافت تعهد مذکور، اقدام به خروج کالا بدون دریافت کد ساتا نمایند.‌

وی همچنین در تبصره‌ای بر اساس دستورالعمل یادشده اعلام کرد: در خصوص خودروسواری، موتورسیکلت، کشنده‌ها و اتوبوس که به صورت CBU وارد شده‌اند، گمرکات اجرایی صرفا بدون صدور پته عبور برای کالاهای مذکور مجاز به ترخیص کالا بدون دریافت کد ساتا خواهد بود.

منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.