خواجه نصیر معتقد است تولی و تبری با عقل قابل دستیابی است

خبرگزاری مهرچهارشنبه 20 اسفند 1399 - 15:48
تولی و تبری علاوه بر آنکه نشانه دینداری است مقامی است که با کنترل قوای نفس حیوانی و تحت نظر عقل به عنوان حجت باطنی الهی قابل دستیابی است.
خواجه نصیر معتقد است تولی و تبری با عقل قابل دستیابی است

به گزارش خبرگزاری مهر، یکصد و چهل و یکمین جلسه گروه علمی فلسفه اخلاق مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع بررسی ارزش اخلاقی تولی و تبری از منظر محقق طوسی با ارائه حجت الاسلام سید مرتضی هنرمند در مجمع عالی حکمت اسلامی (حضوری و مجازی) برگزار شد.

خلاصه مباحث مطرح شده به شرح زیر است:

تولی و تبری یکی از مسائل مهم در علم فقه؛ کلام و اخلاق است. این مسأله علیرغم اینکه در کلام و فقه مورد اهتمام قرارگرفته است در علم اخلاق کمتر مورد توجه بوده است. تولی و تبری به معنای دوستی خدا و دوستان او و بیزاری از دشمنان خداوند و اولیاء او، حالتی نفسانی است و تهذیب نفس و تربیت اخلاقی نیز از همین نقطه آغاز می شود.

بنابراین جا دارد که این مسئله در اخلاق محور بحث قرار گیرد. خواجه نصیرالدین طوسی در رساله ای مستقل به ارزش اخلاقی تولی و تبری و ابعاد آن پرداخته است.

در این مقاله با روش توصیفی تحلیلی دیدگاه وی در این باره را بررسی کرده و به این نتایج دست یافته ایم: الف. تولی و تبری علاوه بر آنکه نشانه دینداری است مقامی است که با کنترل قوای نفس حیوانی (یعنی شهوت و خشم) و تحت نظر عقل به عنوان حجت باطنی الهی قابل دستیابی است؛ ب. از ثمرات این مقام می توان به زایش و رویش تمام فضائل اخلاقی و دستیابی به برخی درجات عرفانی مانند رضا، تسلیم، ایمان، یقین و در نهایت دستیابی به مقام اهل وحدت اشاره نمود.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.