اسقاط خودرو از توقف تا جهش/ نوسازی وارد فاز تازه شد

خبرگزاری تسنیم دوشنبه 04 خرداد 1405 - 17:27
مدیر ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل گفت:فرآیند عرضه گواهی اسقاط به طور روزانه ادامه دارد و هیچگاه متوقف نشده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدصادق حاتمی با رد هرگونه توقف در فرآیند عرضه گواهی اسقاط، از افزایش 2 تا 3 برابری اسقاط در خرداد در مقایسه با اردیبهشت خبر داد و تاکید کرد: با بازنگری در تسهیلات موتورسیکلت‌ها و برنامه‌ریزی برای رفع کمبود گواهی خودرو‌های تجاری، دوران رکود این صنعت به پایان رسیده است.

وی در خصوص وضعیت عرضه اسقاط خودرو  گفت: فرآیند عرضه گواهی اسقاط به طور روزانه ادامه دارد و هیچگاه متوقف نشده است.

حاتمی در خصوص کاهش اسقاط خودرو در ماه‌های اخیر افزود: یکی از عوامل اصلی کاهش موقت آمار اسقاط خودرو در ابتدای سال جاری «فرار سرمایه» ناشی از فضای جنگ تحمیلی علیه کشور بود. از ابتدای سال، فضای سرمایه‌گذاری به‌دلیل تنش‌های سیاسی تضعیف شد و شاهد خروج سرمایه از بخش‌های مولد بودیم. وقتی خطر پذیری سرمایه‌گذاری افزایش می‌یابد، سرمایه‌ها به‌سمت بازار‌های موازی و نقدشونده حرکت می‌کنند و عملا فرار سرمایه رخ می‌دهد. این شرایط از اسفندماه سال گذشته تا فروردین‌ماه امسال به اوج خود رسید و متاسفانه برخی مراکز اسقاط نیز تعطیل یا عملیات آنها متوقف شد.»

وی افزود: طبیعی است که در چنین شرایطی آمار کمی اسقاط خودرو کاهش پیدا کند. اما خوشبختانه از اردیبهشت‌ماه شاهد بازگشت آرام شرایط به حالت عادی هستیم. در اردیبهشت‌ 15 هزار دستگاه خودرو اسقاط شد و پیش‌بینی می‌کنیم این رقم در خرداد به 2 یا حتی 3 برابر برسد و به روند عادی خود بازگردیم.

مدیر ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، با اشاره به وضعیت اسقاط خودرو‌های سنگین گفت: در حوزه خودرو‌های سنگین اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است. برنامه جهشی برای اسقاط کشنده‌ها و کامیون‌ها دنبال می‌شود و سرعت مطلوبی در این بخش حاکم شده است.

حاتمی در خصوص وضعیت نوسازی موتورسیکلت‌ها و ادامه فرآیند طرح جایگزینی گفت: طرح نوسازی موتورسیکلت‌ها در دست بازنگری است. بر اساس روند گذشته، نزدیک به 28 هزار نفر در این طرح ثبت‌نام کرده بودند؛ اما با توجه به افزایش قیمت موتورسیکلت‌ها در شرایط اخیر کشور، ناگزیر به تغییر شرایط ارائه تسهیلات هستیم. این بازنگری در همین هفته نهایی خواهد شد تا روند نوسازی دوباره سرعت بگیرد.

وی همچنین درباره کمبود گواهی اسقاط نیز افزود: خوشبختانه در حوزه خودرو‌های سواری هیچ‌گونه کمبود گواهی اسقاط نداریم. اما در بخش خودرو‌های تجاری این کمبود وجود دارد که با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، ظرف دو ماه آینده به‌طور کامل حل خواهد شد.

حاتمی با اشاره به وقفه ایجادشده در برخی اقدامات نوسازی تا اردیبهشت‌ گفت: متاسفانه اقداماتی که تا بهمن‌ماه سال گذشته انجام شده بود، به‌دلیل جنگ تحمیلی علیه کشور تا اردیبهشت‌ متوقف ماند. اما به‌زودی اخبار خوبی در حوزه اسقاط خودرو منتشر خواهد شد که نویدبخش تحولات مثبت در این بخش است.

انتهای پیام/

 

منبع خبر "خبرگزاری تسنیم" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.