چین و پاکستان در مسیر فاصله گرفتن از دلار

مشرق نیوز دوشنبه 04 خرداد 1405 - 12:50
دو کشور چین و پاکستان در حال استفاده از ارزهای ملی برای تسویه مبادلات تجاری بین خود هستند.

به گزارش مشرق، روند کاهش وابستگی به دلار در تجارت چین و پاکستان در حال شتاب گرفتن است و دو کشور به‌طور فعال در حال استفاده از ارزهای ملی برای تسویه مبادلات دوجانبه هستند.

بر اساس داده‌های منتشرشده تا مه ۲۰۲۶، سهم واردات پاکستان از چین که با یوان انجام می‌شود از ۵.۶ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۱۹.۱ درصد در سال ۲۰۲۵ رسیده و اکنون نزدیک به ۲۵ درصد در سال ۲۰۲۶ برآورد می‌شود.

در همین چارچوب، توافق خط تبادل ارزی میان دو کشور به ۳۰ میلیارد یوان رسیده و زیرساخت‌های تسویه با ارز محلی نیز فعال شده است؛ به‌طوری که بانک‌هایی مانند ICBC و بانک چین امکان انجام اعتبار اسنادی و تأمین مالی تجارت بدون تبدیل به دلار را فراهم کرده‌اند.

پاکستان همچنین نخستین اوراق قرضه «پاندا» به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار معادل یوان را در بازار داخلی چین منتشر کرده است.

هدف این سیاست‌ها کاهش وابستگی به دلار، حذف تبدیل‌های چندمرحله‌ای ارز، تقویت حاکمیت مالی و تسهیل تأمین مالی پروژه کریدور اقتصادی چین–پاکستان (CPEC) عنوان شده است.

اسلام‌آباد این تجربه را یک «الگو» توصیف کرده و اعلام کرده در حال بررسی توافق‌های مشابه ارزی با روسیه و ایران نیز هست.

منبع خبر "مشرق نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.