دلار سهمیه‌ ای بالاخره به بانک‌ ها رسید + جزئیات

رکنا سه شنبه 15 اردیبهشت 1405 - 10:49
رکنا اقتصادی: با آغاز عرضه ارز سهمیه‌ای در شعب منتخب بانک‌های ملت و تجارت با نرخی نزدیک به بازار آزاد، سیاست‌گذار گام تازه‌ای برای مدیریت تقاضای خرد و کاهش التهاب بازار ارز برداشته است؛ اقدامی که می‌تواند مسیر تأمین ارز متقاضیان را شفاف‌تر و دسترسی به منابع رسمی را آسان‌تر کند.
دلار سهمیه‌ ای بالاخره به بانک‌ ها رسید + جزئیات

با اضافه شدن شعب منتخب بانک‌های ملت و تجارت به چرخه عرضه ارز، پرداخت ارز سهمیه‌ای به متقاضیان وارد مرحله تازه‌ای شد؛ اقدامی که با هدف مدیریت تقاضای خرد و هدایت بخشی از نیازهای ارزی از بازار غیررسمی به بسترهای رسمی دنبال می‌شود.

پیش از این صرافی‌های بانکی در این حوزه فعال شده بودند و اکنون با ورود این دو بانک، شبکه عرضه ارز سهمیه‌ای گسترده‌تر شده است. گفته می‌شود تدابیر لازم برای فعال‌سازی سایر بانک‌ها برای ارائه این خدمت نیز در حال پیگیری است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد متقاضیان می‌توانند با مراجعه به شعب ارزی منتخب بانک‌های ملت و تجارت و ارائه مدارک موردنیاز، نسبت به دریافت ارز سهمیه‌ای اقدام کنند. سقف پرداخت برای هر کد ملی نیز در بازه زمانی 365روزه، معادل 1000 دلار تعیین شده است.

بر اساس سازوکار در نظر گرفته‌شده، عرضه این ارز در شبکه بانکی با نرخ مبتنی بر حاشیه بازار انجام می‌شود؛ رویکردی که هدف آن نزدیک‌تر شدن نرخ عرضه رسمی به واقعیت‌های بازار و در نتیجه کاهش انگیزه مراجعه به بازار غیررسمی عنوان می‌شود.

کارشناسان بازار ارز معتقدند گسترش دسترسی متقاضیان به ارز سهمیه‌ای از طریق شبکه بانکی، علاوه بر افزایش شفافیت در معاملات، می‌تواند به مدیریت تقاضای خرد و کاهش فشار بر بازار آزاد کمک کند؛ به‌ویژه اگر این روند با ورود تدریجی سایر بانک‌ها و افزایش تعداد شعب عرضه‌کننده ادامه یابد.

منبع: تسنیم

اخبار تاپ حوادث

منبع خبر "رکنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.