کشورهای عربی به جای شکایت باید به ایران غرامت بپردازند

همشهری آنلاین یکشنبه 13 اردیبهشت 1405 - 02:43
نماینده ایران در سازمان ملل در واکنش به نامه 6کشور عربی؛ بر مسئولیت و جبران خسارت کامل از سوی آن‌ها تأکید کرد.

به گزارش همشهری‌آنلاین، نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در پاسخ به نامه مشترک قطر، بحرین، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت و اردن خطاب به سازمان ملل و شورای امنیت، مواضع رسمی تهران را تشریح کرد.

نماینده ایران در سازمان ملل اعلام کرد که این کشورها از طریق پایگاه‌های مستقر در خاک خود که از آن‌ها آتش و حملات هوایی علیه ایران آغاز شده است، در تجاوز علیه جمهوری اسلامی ایران مشارکت داشته‌اند.

وی تأکید کرد: ایران در پاسخ به این تجاوز، از حق مشروع خود برای دفاع از نفس استفاده کرده است؛ حقی که در منشور سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده و در پاسخ به تجاوز اعمال شده است.

نماینده ایران همچنین تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آغازگر درگیری و عملیات نظامی نبوده و آغازکننده جنگ محسوب نمی‌شود.

او افزود: کشورهایی که در این تجاوز مشارکت داشته‌اند یا اجازه استفاده از پایگاه‌ها، حریم هوایی، آب‌ها و سرزمین‌های خود را برای انجام حمله علیه ایران داده‌اند، مسئول هستند و باید مورد حسابرسی و پاسخگویی قرار گیرند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ناتوانی شورای امنیت در محکوم کردن این تجاوز و تعیین طرف متجاوز، در تشویق متجاوزان به ادامه اقدامات خصمانه نقش داشته است.

نماینده ایران همچنین تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران خواستار آن است که قطر، بحرین، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت و اردن مسئولیت کامل جبران خسارات وارد شده به ایران را بر عهده بگیرند.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.