موجرها با چه نرخی تمدید می‌کنند؟ / وام مستاجران در ترازوی اجاره

فرارو یکشنبه 13 اردیبهشت 1405 - 02:34
قراردادهای اجاره در فروردین امسال با رشد ۲۰ تا ۲۵درصدی اجاره‌بها تمدید شد

وام ودیعه اجاره در تهران 30 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت. این در حالی است که موجران در قراردادهای تمدیدی به دنبال رشد 25درصدی و در قراردادهای جدید به دنبال افزایش 40درصدی مبلغ اجاره‌نامه هستند.

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، این تسهیلات در مناطق جنوبی پایتخت کفاف 80درصد «پول‌پیش» در مدل ترکیبی و کفاف 50درصد ودیعه در مدل «رهن کامل» را می‌دهد. این در حالی است که تسهیلات اعلامی کفاف 30درصد «پول پیش» در حالت ترکیبی برای تهران را داده‌، این پوشش در کرج مشابه تهران بوده، اما در شهری همانند اصفهان پوشش‌دهی بهتری را برای مستاجران رقم می‌زند.

سهم وام ودیعه از متوسط پول پیش

بانک مرکزی از افزایش سقف تسهیلات اجاره در تهران خبر داد؛ به‌نحوی‌که سقف تسهیلات مزبور در شهر تهران به 365‌میلیون تومان، در مراکز استان‌ها به 280‌میلیون تومان، سایر شهرها به 185‌میلیون تومان و در روستاها به ۷۵‌میلیون تومان افزایش یافت.

در سال 1404 سقف این وام برای ساکنان تهران ۲۷۵‌میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۲۱۰میلیون تومان، سایر شهرستان‌ها ۱۴۰میلیون تومان و روستاها ۵۵میلیون تومان بود. به این ترتیب سقف تسهیلات ودیعه مسکن تهران در بازه سالانه رشدی حدود 30درصدی یافت.

صرف نظر از میزان پوشش «وام ویژه پول‌پیش» برای مستاجرین، رشد این تسهیلات در بازه سالانه متناسب با تورم اجاره بود. البته با توجه به تصویب این رشد سقف تسهیلات توسط بانک مرکزی در روز هفتم اردیبهشت و زمان مورد نیاز برای ابلاغ به بانک و شعب و تدوین دستورالعمل اجرایی، برای بهره‌مندی از این وام، متقاضیان باید حدود یک‌ماه منتظر باشند.

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.