بهره برداری از ۴ نیروگاه خورشیدی آغاز شد

صدا و سیما پنج شنبه 10 اردیبهشت 1405 - 10:12
با حضور معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا)، بهره‌برداری از چهار نیروگاه خورشیدی با ظرفیت مجموع ۱۲ مگاوات آغاز شد.

بهره برداری از ۴ نیروگاه خورشیدی آغاز شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، با حضور معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا)، بهره‌برداری از چهار نیروگاه خورشیدی با ظرفیت مجموع ۱۲ مگاوات آغاز شد.

در این مراسم، محسن طرزطلب اجرای این پروژه‌ها را مطلوب ارزیابی کرد و با اعلام اینکه این طرح‌ها در استان خراسان رضوی اجرا شده‌اند، گفت: تا زمان اوج بار، در مجموع ۹۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در استان خراسان رضوی به شبکه برق متصل خواهد شد.

وی افزود: تا پایان سال گذشته ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور به ۴۵۰۰ مگاوات رسیده بود و بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، این ظرفیت باید به ۷ هزار مگاوات افزایش یابد.

معاون وزیر نیرو و رئیس ساتبا همچنین از اخذ مجوز احداث یک نیروگاه بادی دیگر در کشور خبر داد و گفت: مجوز احداث یک نیروگاه بادی صادر شده و برای آغاز عملیات اجرایی ۵۰ مگاوات از این پروژه در منطقه خواف در استان خراسان رضوی آمادگی وجود دارد.

طرزطلب در این مراسم با اشاره به خاطره‌ای از رهبر شهید اظهار کرد: موافقت ایشان با اختصاص منابع صندوق توسعه ملی به حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، سبب شد که پس از یک سال شاهد تحول در این بخش باشیم.

در ادامه این مراسم، مظفری استاندار خراسان رضوی نیز گفت: موضوع انرژی‌های تجدیدپذیر در این استان به‌صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: در همین راستا، به‌طور منظم و هفتگی روند توسعه این حوزه، رفع مشکلات و ایجاد تسهیلات برای سرمایه‌گذاران پیگیری می‌شود.

همچنین فارسیان، سرمایه‌گذار این نیروگاه‌ها، اظهار کرد: این نیروگاه‌ها در چهار ساختگاه در شهرستان تربت‌جام توسط بخش خصوصی احداث شده و در مجموع ۱۲ مگاوات برق خورشیدی به شبکه متصل شده است. عملیات احداث این نیروگاه‌ها طی ۹ ماه انجام شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، دو پروژه ۱۷ مگاواتی و یک پروژه ۳۰ مگاواتی دیگر نیز در حال بررسی، امکان‌سنجی و طی مراحل اداری برای احداث در این شهرستان هستند.

در این مراسم، خدابنده مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان رضوی نیز گفت: با تشکیل ستاد توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در استان، زمینه مناسبی برای ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی فراهم شده است.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۶ هزار نیروگاه تجدیدپذیر با ظرفیت بیش از ۳۰۰ مگاوات در این استان فعال است، هرچند از نظر ظرفیت نسبت به برخی استان‌های دیگر در سطح پایین‌تری قرار داریم.

نده همچنین خاطرنشان کرد: در حوزه صنعت نیز شهرک‌های صنعتی سبز شکل گرفته و در این چارچوب چهار تفاهم‌نامه با چهار شهرک صنعتی منعقد شده است.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.