بحران تازه پیش روی ترامپ/ قیمت بنزین به بالاترین سطح در 4 سال اخیر رسید

اقتصادنیوز چهارشنبه 09 اردیبهشت 1405 - 10:59
اقتصادنیوز: محدودیت‌های دریایی به رهبری آمریکا و همچنین تشدید کنترل ایران بر تنگه هرمز، عملاً تردد در این گذرگاه استراتژیک را با اختلال جدی مواجه کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، اکونومیست نوشت: قیمت آتی بنزین در بازار نیویورک با عبور از ۴.۵۰ دلار در هر گالن، به بالاترین سطح خود از ژوئیه ۲۰۲۲ رسید؛ جهشی که بار دیگر نگرانی‌ها درباره ثبات بازار انرژی جهانی را افزایش داده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، این رشد قیمتی در حالی رخ داده که اختلالات مداوم در عرضه نفت از خاورمیانه، دسترسی پالایشگاه‌ها به نفت خام را محدود کرده و فشار را بر بازار فرآورده‌های نفتی افزایش داده است.
بر اساس این گزارش، اگرچه آتش‌بس از اوایل آوریل تا حد زیادی برقرار بوده، اما روند مذاکرات صلح در مناقشه مرتبط با ایران همچنان مبهم و نامشخص است؛ موضوعی که به نااطمینانی در بازارها دامن زده است.

در همین حال، محدودیت‌های دریایی به رهبری آمریکا و همچنین تشدید کنترل ایران بر تنگه هرمز، عملاً تردد در این گذرگاه استراتژیک را با اختلال جدی مواجه کرده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که در برخی موارد نیز تنش‌هایی از جمله تیراندازی به کشتی‌های تجاری در منطقه رخ داده است.

این شرایط باعث شده جریان عبور نفت از تنگه هرمز—که به طور معمول حدود ۲۰ میلیون بشکه در روز نفت و فرآورده‌های نفتی را جابه‌جا می‌کند—تقریباً متوقف شود.

از سوی دیگر، تحریم نفت خام ایران از سوی آمریکا نیز فشار مضاعفی بر پالایشگاه‌های مستقل چین موسوم به «تی‌پات» وارد کرده است؛ پالایشگاه‌هایی که پیش‌تر تا حد زیادی به نفت ایران وابسته بودند و اکنون با چالش تأمین خوراک مواجه شده‌اند.

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.