عرضه محصولات فولادی بیش از تقاضای بازار

صدا و سیما چهارشنبه 09 اردیبهشت 1405 - 07:02
رئیس هیئت اجرائی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به عرضه ۱۶۰ هزار تنی محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا و تقاضای ۹۰ هزار تنی، گفت: بازار با کمبود واقعی مواجه نیست و التهاب بوجود آمده در بازار محصولات فولادی به دلیل ایجاد فضای روانی تصنعی برخی افراد سوجودست.

عرضه محصولات فولادی بیش از تقاضای بازار

آقای نادر سلیمانی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صداوسیما افزود: با تصمیمات واحد بازرگانی و فنی شرکت فولاد مبارکه اصفهان و حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت، در بازار ورق‌های فولادی با کمبود ظرفیت مواجه نخواهیم بود.

وی با اشاره به عرضه ۱۶۰ هزار تن محصول در بورس کالا در روز دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۵، گفت: تنها ۹۰ هزار تن تقاضا برای این میزان عرضه وجود داشته است.

سلیمانی با بیان اینکه حدود ۲ میلیون تن ذخایر فولاد در انبار‌ها موجود است، افزود: التهاب اخیر بازار، که منجر به افزایش قیمت‌ها شده، توسط افراد سودجو و با هدف ایجاد فضای روانی تصنعی صورت گرفته است.

وی با تاکید بر عدم وجود مشکل در تولید انواع ورق‌های فولادی، میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودان، به ویژه در کارخانه ذوب آهن اصفهان، گفت: ظرفیت تولید ۱۵ میلیون تنی تولید این محصولات همچنان پابرجاست.

رئیس هیئت اجرائی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به اهتمام تمام مسئولان کشور، از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایمیدرو و انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در جهت رفع نگرانی‌های تولید و تامین نیاز مردم اشاره کرد و ادامه داد: مسئولان با برگزاری جلسات مستمر با واحد‌های تولیدی، به دنبال احیای بازار و تداوم عرضه محصولات در بورس کالا هستند.

سلیمانی به تنها چالش موجود در فولاد مبارکه اصفهان، یعنی آسیب‌دیدگی بخش ذوب مواد اشاره و تاکید کرد: سایر واحد‌های تولیدی فعال هستند و می‌توانند نیاز بازار را تامین کنند.

وی همچنین از آمادگی کامل واحد‌های تولیدی در حوزه ورق سرد، گالوانیزه، قلع اندود و سایر ورق‌های فولادی گرم با ضخامت ۵ میلی‌متر به پایین خبر داد. 

سلیمانی در ادامه به دستاورد‌های بومی‌سازی اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۷، فراخوانی برای بومی‌سازی قطعه‌سازی صنعت فولاد اعلام شد و در سال ۱۳۹۹، صنعتگران توانستند ۲۶ هزار قطعه مورد نیاز را بومی‌سازی کنند که این امر منجر به کاهش مصرف ارز از ۱۴۰ دلار به ۵۰ دلار برای تولید شد.

رئیس هیئت اجرائی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه در صورت رسیدن تولید فولاد کشور به ۵۵ میلیون تن در سال، ظرفیت صادرات ۲۵ تا ۳۰ میلیون تن وجود خواهد داشت، ابراز امیدواری کرد: انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با ۳۰۰ عضو، همچنان بتواند جایگاه دهم تولید فولاد در جهان را حفظ کند.

سلیمانی تاکید کرد: ایران به کشوری فولادساز و صادرکننده تبدیل شده و با وجود برخی اظهارات مبنی بر تاثیر حملات دشمن بر زیرساخت‌ها، این اتفاقات تاثیری در رتبه دهم ایران در تولید جهانی فولاد نخواهد گذاشت و همچنان توان حفظ این رتبه را داریم زیرا فولادسازان کشورمان با وجود ظرفیت‌های تولیدی پیش از جنگ تحمیلی سوم نیز در پی ارتقا به رتبه هفتم جهانی بوده است. 

بیشتر بخوانید: تدابیر وزارت صمت برای استمرار جریان تولید در کشور

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.