چرا بازار خودرو در ایران دوباره گرم شد؟

الف شنبه 05 اردیبهشت 1405 - 15:19

در روزهای نخستین اردیبهشت ماه سال جاری شاهد بازگشت قیمت ها در بازار خودروی ایران بر مدار صعودی بوده ایم. موضوعی که نمودهای عینی خود را هم در خودروهای داخلی و هم خارجی به عینه نشان داده است.  دیدگاه های مختلفی در توضیح چرایی این مسأله مطرح می شود با این همه به نظر می رسد دست کم ۳ مولفه را در این رابطه باید مدنظر داشت. 

نخست اینکه با برقراری آرامش نسبی در کشورمان شاهد بوده ایم که روند تقاضا در بازار خودرو اوج گرفته و همین مسأله موجب تحریک افزایش قیمت ها در بازار خودروی کشورمان شده است. در واقع پس از وقفه ای که به دلیل وقوع جنگ در بازارها ایجاد شده بود، اکنون ورود تقاضای تجمیع شده به بازار، محرک افزایش قیمت ها شده است. 

مسأله دوم اینکه به طور سنتی آغاز سال جدید با افزایش قیمت ها همراه بوده است. موضوعی که خود تابعی از روند سالانه تورم در کشورمان بوده است. نباید از یاد ببریم که اقتصاد ایران در سال‌های اخیر با تورم نسبتا بالایی دست به گریبان بوده است. حال این تورم و تبعات اقتصادی جنگ رمضان به صورت یکجا تاثیرات خود را در بازارهای گوناگون نظیر بازار خودرو به نمایش گذاشته اند که خروجی آن افزایش ملموس قیمت ها در این بازار بوده است. 

و نکته سوم اینکه با برقراری فضای آرامش نسبی در کشور شاهد بوده ایم که بار دیگر نگاه سرمایه ای به بازار خودرو افزایش یافته و تقویت شده است. این مولفه نه تنها تقاضا را در بازار خودرو افزایش داده بلکه محرک افزایش قیمت ها در این بازار نیز شده است. از این رو تقویت مجدد نگاه سرمایه ای به خودرو هم در افزایش قیمت ها در این بازار موثر بوده است. مسایلی که همه و همه سبب شده اند تا این بازار در اوایل اردیبهشت ماه سال جاری بار دیگر بر مدار صعودی قرار گیرد و افزایش قیمت ها در آن قابل مشاهده باشند. 

منبع خبر "الف" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.