ادعای رویترز: بعد از آتش‌بس نامحدود، کنترل تنگه هرمز تشدید شد/ شرط ایران برای مذاکره چیست؟

اقتصادنیوز پنج شنبه 03 اردیبهشت 1405 - 13:23
اقتصادنیوز:رویترز نوشت: ایران کنترل تنگه هرمز را تشدید کرده و خواستار رفع محاصره دریایی آمریکا به عنوان شرط آتش‌بس کامل شده است؛ پاکستان تلاش برای میانجی‌گری را آغاز کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، رویترز نوشت، در حالی که تنش‌ها در تنگه هرمز ادامه دارد، ایران کنترل این آبراه استراتژیک را پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، اعلام کرد حملات را نامحدود لغو کرده ، تشدید کرده است. هیچ نشانه‌ای از از سرگیری مذاکرات صلح وجود ندارد.وضعیت آتش‌بس دو هفته‌ای که قرار بود اوایل این هفته منقضی شود، همچنان نامشخص است.

ترامپ ساعاتی پس از تهدید به خشونت مجدد، به طور ناگهانی اعلام کرد که آمریکا آتش‌بس را تا زمان بررسی پیشنهادی از سوی ایران در مذاکرات صلح برای پایان دادن به جنگ دو ماهه، تمدید خواهد کرد.

با این حال، مقامات ایرانی هیچ توافقی را برای تمدید آتش‌بس اعلام نکرده‌اند و تصمیم ترامپ برای حفظ محاصره دریایی تجارت ایران توسط نیروی دریایی آمریکا را که ایران آن را اقدامی جنگی تلقی می‌کند، مورد انتقاد قرار دادند. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران و مذاکره‌کننده ارشد، اعلام کرد که برقراری آتش‌بس کامل تنها در صورتی منطقی است که محاصره دریایی برداشته شود.

قالیباف در شبکه‌های اجتماعی اظهار داشت که بازگشایی تنگه هرمز، که قبل از جنگ پنجمین سهم تجارت جهانی نفت را به خود اختصاص می‌داد، با چنین "نقض آشکار آتش‌بس" غیرممکن است. مذاکرات صلح متوقف شده و پاکستان به عنوان میانجی وارد عمل شده است، بدون اینکه هیچ ضرب‌الاجل جدیدی برای آتش‌بس تعیین شده باشد.

 

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

بیشتر بخوانید