حراجی وزارت صمت! / پشت‌پرده حراج «غذای کودک» به قیمت دلار

تابناک پنج شنبه 03 اردیبهشت 1405 - 09:36
«امنیت غذایی» باید خط قرمز سیاست‌گذاران باشد، بخشنامه‌ای از لایه‌های مدیریتی وزارت صمت صادر شده که بوی حراج آذوقه مردم را می‌دهد.

در حالی که در شرایط جنگی پیش آمده مردم انتظار دارند دولت با ذخیره‌سازی کالا‌های اساسی، مانع از کمبود و گرانی شود، بخشنامه‌ای از راهرو‌های وزارت صمت بیرون آمده که بوی «رانت» و «بی‌توجهی به امنیت غذایی» از آن به مشام می‌رسد.

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک ، پارادوکس عجیبی این روزها در راهروهای وزارت صمت در جریان است؛ از یک سو سخن از شرایط جنگی به میان می‌آید و از سوی دیگر، حکم به تخلیه انبارهای استراتژیک کشور داده می‌شود، اما وزارت صمت با این استدلال که محصولات صادراتی به دلیل آنکه «برچسب لاتین» یا «تجمع در مرز» شده باید خارج شوند، چشمان خود را بر نیاز مبرم بازار داخلی زیر فشار تورم بسته است. 

ابراهیم شیخ معاون صنایع عمومی وزیر صمت در نامه‌ای به رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران فهرست استثنائات ممنوعیت صادرات دفتر صنایع غذایی دارو و بهداشتی را اعلام کرد که دراین نامه اجازه صادرات ۲۵ قلم کالای اساسی از شیرخشک تا غلات صادر شده است ، اما مسئولانی که اجازه صادرات را دادند حالا به جای توزیع این اقلام در بازار‌های داخلی برای شکستن قیمت‌ها، ساده‌ترین راه را انتخاب کرده‌اند و آن پاک کردن صورت‌مسئله و فرستادن کالا به خارج از مرزها است. 

حراج آذوقه مردم در روزهای سخت/ آقای معاون وزیر! شیر خشک نوزاد ایرانی کجای این بخشنامه است؟

گرچه متن نامه اشاره به کمک به وضعیت جنگ است، اما سوال این است که چطور در حالی که کشور در شرایط جنگی است، استراتژیک‌ترین اقلام مثل «غذای کودک» و «شیر خشک» اجازه خروج پیدا می‌کند؟ 

وزارت صمت گرچه ادعا می‌کند محصولات در گمرک مانده‌اند و ممکن است فاسد شود باید پاسخ دهند که اگر محموله‌ای در مرز مانده و در خطر فساد است، دولت باید آن را به سرعت وارد بازار داخلی کند تا با افزایش عرضه، قیمت‌ها برای مردم زیر فشار جنگ کاهش یابد.

 اما چرا راه‌حل فسادپذیری کالا، حتماً باید صادرات باشد؟ که این اصراربی دلیل نشان‌دهنده لابی قوی صادرکنندگان برای فرستادن کالا به بازار‌هایی است که سود دلاری بیشتری برای آنها دارد.

نامحرمی به نام ملت ایران ! 

عجیب‌ترین بخش این نامه، اشاره به زبان محلی کشور‌های هدف است و گویا از نظر آقایان وزارت صمت، کالایی که روی آن برچسب صادراتی خورده، دیگر برای مصرف‌کننده داخلی «نامحرم» است ؛ درحالی که در شرایط بحرانی، حتی یک بطری شیر یا یک بسته غذای کودک می‌تواند برای یک خانواده ایرانی حیاتی باشد.

مساله مهم‌تر اینکه بسیاری از این اقلام مانند مواد اولیه لبنیات یا فرآورده‌های غلات که با نهاده‌های یارانه‌ای تولید شده‌اند و صادرات این لیست یعنی دولت اجازه داده است یارانه‌ای که متعلق به مردم ایران است، به صورت کالای ارزان به کشور‌های دیگر منتقل شود!

منبع خبر "تابناک" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.