میزان پرشدگی سد‌های پنجگانه تهران به حدود ۱۴ درصد رسید

صدا و سیما سه شنبه 01 اردیبهشت 1405 - 15:12
سخنگوی آب و فاضلاب استان تهران گفت: بررسی داده‌های آماری نشان می‌دهد ذخایر کنونی آب سد‌های تهران با احتساب سد طالقان به حدود ۱۴ درصد رسیده است.

 میزان پرشدگی سد‌های پنجگانه تهران به حدود ۱۴ درصد رسید

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما بهنام بخشی گفت: براساس تازه‌ترین اطلاعات آماری، مجموع آب موجود سد‌های امیرکبیر و طالقان در غرب و لار، لتیان و ماملو در شرق استان به عنوان سد‌های پنجگانه تامین‌کننده آب تهران به ۲۶۶ میلیون مترمکعب رسیده که این میزان ۳۶۹ میلیون مترمکعب کمتر از متوسط موجودی آب سد‌های یادشده در دوره درازمدت و ۱۴۵ میلیون مترمکعب کمتر از زمان مشابه سال گذشته است.

وی گفت : حجم آب سد‌های تهران در زمان مشابه سال گذشته ۴۱۱ میلیون مترمکعب و میانگین آب موجود سد‌های تهران در زمان مشابه دوره درازمدت ۶۳۵ میلیون مترمکعب بوده است.

این در حالی است که سال آبی گذشته، استان تهران با بارشی کمتر از ۱۶۰ میلی‌متر دومین سال کم‌بارش را در ۶۰ سال اخیر تجربه کرد، اما با وجود بهبود اندک در وضعیت بارندگی‌های سال آبی جاری، به دلیل پاییز خشک و تاخیر در آغاز بارش‌ها، ذخایر آبی سد‌های تهران هم‌اکنون نزدیک به یک‌سوم در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

 

سخنگوی اب و فاضلاب استان تهران گفت: میانگین سالانه بارش‌های استان تهران در دوره درازمدت ۲۸۰.۴ میلی‌متر به ثبت رسیده، اما حجم بارش‌های این استان از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه) تا ۳۰ فروردین جاری، فقط حدود ۵۰ درصد متوسط بارش‌های سالانه را تامین کرده است.

وی گفت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۱۵۵.۲ میلی‌متر بارندگی در استان تهران رخ داده که این میزان ۳۱.۶ درصد کمتر از متوسط بارش‌های دوره مشابه درازمدت است اگرچه ۱۱ درصد بهبود را در مقایسه با میزان بارش‌های دوره مشابه سال آبی گذشته نشان می‌دهد.

سخنگوی اب و فاضلاب استان تهران گفت: با این حال افزایش اندک بارش‌های سال آبی جاری نسبت به سال آبی گذشته، به دلیل خشک بودن و تشنگی زمین در ایجاد روان‌آب‌های مناسبی که به تقویت موجودی سد‌های تهران منجر شود، موثر نبوده است و به جز امیدواری برای بارش‌های مناسب در ادامه بهار و آب معادل برف موجود در حوزه‌های آبریز سدها، تامین آب تهران در ماه‌های پیش رو به‌ویژه فصل تابستان مستلزم به‌کارگیری و مدیریت صحیح منابع تامین و اتخاذ راهکار‌های مدیریت توزیع توسط شرکت آب و فاضلاب استان تهران به عنوان متولی اصلی تامین آب شرب شهر‌ها و روستا‌های این استان و همکاری و همراهی مردم در مدیریت مصرف آب شرب خواهد بود.

بهنام بخشی گفت: در این میان، به‌واسطه اجرای برنامه‌های مدیریتی، برداشت آب از منابع سطحی تهران حدود ۱۲ میلیون مترمکعب در یک ماه اخیر کاهش یافته و پروژه‌های مدیریت توزیع شبکه نیز به منظور توزیع عادلانه آب همچنان به دقت در حال اجراست و شرکت آبفای استان تهران تمامی ظرفیت‌های فنی و مهندسی و فرهنگی خود را برای حفظ پایداری شبکه به‌کار گرفته است.

وی گفت : با این حال، برگ برنده مدیریت مصرف آب تهران در اختیار شهروندان است و این مهم، از اجرای طرح نصب کاهنده‌های مصرف حاصل خواهد شد که خود به‌تنهایی موجب کاهش حدود ۲۰ الی ۳۰ درصدی مصارف می‌شود و فراگیری و گسترش استفاده از این لوازم و تجهیزات، آسان‌ترین، کم‌هزینه‌ترین و دردسترس‌ترین راهکار برای نجات تهران از چالش کم‌آبی است که شهروندان تهرانی می‌توانند با ثبت درخواست‌های خود در سامانه ۱۲۲ آبفای تهران، ضمن بهره‌گیری از لوازم کاهنده، در تضمین تابستان آینده مشارکت کنند.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.