به گزارش مشرق، اسماعیل بقائی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) ۳۱ فروردینماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.
وی در ابتدا با اشاره به تصویر ماکان نصیری یکی از دانشآموزان مدرسه میناب که در سالن سخنگویی گذاشته شده بود، گفت: این در تاریخ به عنوان نمونهای از کمک آمریکا به مردم ایران ثبت میشود.
این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: هفت هشت روز اخیر در صحنه دیپلماسی تحولات بسیار زیادی داشتیم و تمرکز آن بر مذاکرات مرتبط با پایان جنگ بود در وقفهای که موسوم به آتشبس شده است.
این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره تهدید ترامپ در خصوص حمله به پلها و زیرساختها و اینکه مذاکرات برقرار است؟ بیان کرد: اولا تا الان که خدمتتان هستم در مورد دور بعدی برای مذاکرات برنامهای نداریم و تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: یک بخشی از واقعیت پر تناقض موجود را اشاره کردید اینکه آمریکا همزمان با ادعای دیپلماسی و آمادگی برای مذاکره رفتارهایی را انجام میدهد که به هیچ عنوان نشانگر جدیت در پیگیری یک روند دیپلماتیک نیست.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: نفس محاصره دریایی یک کشور مصداق عمل تجاوزکارانه است و رفتار با گفتار هیچ سازگاری ندارد و صرفا بدگمانی به حق ایرانیان در مورد قصد و نیت آمریکا از کل این فرآیند را تجدید میکند.
وی افزود: ایران با دقت و در نظر گرفتن یک چیز که منافع و مصالح ایران است، در خصوص ادامه مسیر تصمیم لازم را اتخاذ خواهد کرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره احتمال حمله دوباره در حین مذاکرات اظهار داشت: حتما ما نمیتوانیم تجربه بسیار پر هزینهای که در یک سال گذشته داشتیم را از یاد ببریم. حتی یک لحظه نمیتوانیم فراموش کنیم که آمریکا دو بار دیپلماسی را نقض کرد.
وی عنوان کرد: حتما همه اجزای ایران با تمام وجود هوشیارانه هر روندی را دنبال میکنند.
بقائی افزود: ما در روندهای دیپلماتیک باید مراقب دسیسههای دشمن باشیم و این وظیفه عاقلانه تیم مذاکراتی و کل مجموعه حاکمیت است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره غنیسازی و ... گفت: متأسفانه آمریکا سخت از تجارب قبلی درس میگیرد و اصرار دارد بر برخی مواضع نامعقول و غیرواقع بینانه علیرغم اینکه قبلا آزمون کرده است. اما ظاهرا طرفهای مقابل اصرار دارند این خطا را باز تکرار کنند. جوابی متفاوت از موارد قبلی نخواهند گرفت.
این دیپلمات ارشد ایرانی در خصوص حمله به دو کشتی هندی بیان کرد: جامعه بینالمللی باید آمریکا و رژیم صهیونیستی را به خاطر ناامن سازی تنگه هرمز و خلیج فارس پاسخگو کنند و مراقب باشد جای خاطی و کسی که مورد تجاوز قرار گرفته عوض نکنند.
وی گفت: ما در حال بررسی این موضوع هستیم.
بقائی درباره تمدید دوباره آتشبس هم گفت: ما برای تأمین منافع ملی ایران قائل به ضرب الاجل و اولتیماتوم نیستیم. این جنگ را ما شروع نکردیم در خرداد و اسفند ۱۴۰۴ در دفاع از کیان ایران وارد عمل شده و اعلام کردیم تا هر زمانی که منافع ایران اقتضا کند به دفاع از خود ادامه میدهیم.
وی افزود: اگر آمریکا و اسرائیل مرتکب ماجراجویی تازه شوند نیروهای مسلح ما با تمام توان آمادگی پاسخگویی را خواهند داشت.
در حال تکمیل...







