
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سلمان اسحاقی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست امروز (یکشنبه ۳۰ فروردینماه ۱۴۰۵) این کمیسیون، گفت: جلسه امروز با حضور تمامی اعضای کمیسیون برگزار شد و موضوعات مختلفی در حوزه خدمات درمانی، بهویژه کیفیت و کمیت ارائه خدمات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی افزود: یکی از مهمترین محورهای جلسه، بررسی موضوع مطرحشده درباره قطع خدمات درمانی کارگران در ایام جنگ بود که در فضای عمومی نیز بازتابهایی داشت و نگرانیهایی ایجاد کرده بود.
اسحاقی ادامه داد: بر اساس گزارش ارائهشده از سوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی و بررسیهای انجامشده، هیچ کارگر شاغلی در این مدت دچار قطع خدمات درمانی نشده و این موضوع بهصورت شفاف رد شد.
وی تصریح کرد: مواردی که بهعنوان قطع خدمات مطرح شده بود، مربوط به برخی کارگاههایی است که لیست بیمه کارکنان خود را پیش از ایام جنگ ارسال نکرده بودند و این مسئله هیچ ارتباطی با شرایط جنگی یا عملکرد سازمان تأمین اجتماعی ندارد.
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: طبق مقررات جاری، پس از ارسال آخرین لیست بیمه توسط کارفرما، تا ۴۵ روز پوشش بیمهای و درمانی برای کارگران برقرار است و پس از آن، در صورت عدم ارسال لیست جدید، استحقاق درمان بهصورت سیستمی غیرفعال میشود.
نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس دوازدهم، افزود: با توجه به اینکه دریافت حق بیمه و ارسال لیستها با فاصله زمانی انجام میشود، در مواردی که کارگاهی پیش از جنگ نسبت به ارسال لیست اقدام نکرده، بهمعنای خروج فرد از چرخه اشتغال و پوشش بیمه اجباری بوده و این موضوع نباید به شرایط خاص کشور نسبت داده شود.
اسحاقی با اشاره به گستره خدمات سازمان تأمین اجتماعی، گفت: این سازمان بیش از ۵۶ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش دارد و خدمات درمانی بیمهشدگان را از طریق بیش از ۴۲۰ مرکز درمانی ملکی و ۵۸ هزار مرکز طرف قرارداد دولتی و خصوصی ارائه میدهد.
وی تأکید کرد: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مواجهه با این شائبه، ورود جدی داشت و ضمن دریافت توضیحات رسمی، بر لزوم شفافسازی و اطمینانبخشی به افکار عمومی تأکید کرد.
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: در همین راستا و با دستور رئیس کمیسیون، مقرر شد کمیتهای تخصصی در کمیسیون تشکیل شود تا بهصورت دقیق، وضعیت خدماترسانی در مراکز درمانی ملکی و طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی را از نظر کیفیت و کمیت مورد ارزیابی قرار دهد.
وی افزود: این کمیته با هدف ارتقای سطح خدمات درمانی و نظارت بر عملکرد مراکز درمانی، گزارشهای میدانی و کارشناسی تهیه خواهد کرد تا در صورت وجود هرگونه ضعف یا مشکل، اقدامات اصلاحی لازم انجام شود.
اسحاقی در پایان تأکید کرد: ادعای قطع خدمات درمانی کارگران در ایام جنگ صحت ندارد و خدمات بیمهای و درمانی به بیمهشدگان سازمان تأمین اجتماعی بدون وقفه ادامه داشته است و کمیسیون بهداشت نیز با جدیت پیگیر صیانت از حقوق درمانی مردم خواهد بود.