دانستن حق مردم است/ تنگه هرمز در اختیار ایران است/ میدان، خیابان و دیپلماسی یکی هستند/ عقب‌نشینی مین‌روب‌های آمریکایی در پی ضرب‌الاجل ۱۵ دقیقه‌ای در اسلام‌آباد

مشرق نیوز یکشنبه 30 فروردین 1405 - 02:56
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کنترل تنگه هرمز در دست جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، هشدار داد: اگر آمریکا این محاصره را رها نکند، حتماً تردد در تنگه هرمز محدود خواهد شد.

به گزارش مشرق، محمدباقر قالیباف در گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: به مردم عزیز و شریف ایران و ملت آگاه بصیر شجاع و وقت شناس و همه خانواده‌هایی که عزیزان و فرزندان و دوستان خود را ازدست دادند، تسلیت می‌گویم.

دانستن و مطلع بودن حق مردم است

وی ادامه داد: ان شالله به گونه‌ای رفتار و عمل کنیم که مدیون این مردم عزیز و سرافراز نباشیم؛ از اینکه امروز فرصت شد که با مردم عزیزم سخن بگویم، خداوند بزرگ را شکر می‌کنم البته حتما بهتر بود که زودتر با مردم عزیزمان صحبت کنم ولی واقعا مشغله‌ها و فشار کاری کمتر این فرصت را به من داد؛ معتقدم دانستن و مطلع بودن حق مردم است.

قالیباف با اشاره به نقش آمریکا در آغاز درگیری‌ها تصریح کرد: «آمریکا براساس حیله‌گری خود باز هم در وقت مذاکره این کار را کرد. در جنگ ۱۲ روزه در ابتدا فرماندهان را به شهادت رساندند و در این جنگ اما ما را در یک جلسه دفاعی به شهادت رساندند؛ یعنی باز هم آن خوی جنایتکاری اتفاق افتاد.»

رئیس مجلس ادامه داد: جنگ تحمیلی سوم هم با حیله‌گری آمریکا در وسط مذاکرات آغاز شد و هر دو جنگ را با ترور فرماندهان و امام‌شهیدمان شروع کردند اما ما تجربه جنگ ۱۲ روزه را داشتیم.

قالیباف خاطرنشان کرد: در جنگ ۱۲ روزه تأخیر ۱۴ ساعته در عکس‌العمل ما شکل گرفت، اما در جنگ تحمیلی سوم با وجود اینکه فرمانده کل قوا، فرمانده سپاه، رئیس ستادکل به شهادت رسیدند و این می‌توانست همانند جنگ قبلی تأخیر چندین‌ساعته ایجاد کند، اما دیدید بلافاصله پاسخ ما آغاز شد.

ساختار مستحکمی داریم

قالیباف با بیان اینکه «ما از تجربه گذشته استفاده کردیم و ساختار مستحکمی داریم»، گفت: همیشه امام کبیر و امام شهید ما می‌گفتند فکر نکنید انقلاب، ایران و کشور متکی به ماست بلکه متکی به خدا و ملت است و در نبود ما نیز کارها پیش می رود.

وی ادامه داد: امام شهید ما چند روز قبل از شهادت‌شان در سالگرد شهدای انقلاب فرمودند اگر ما نباشیم خدا، مردم را مبعوث می‌کند؛ امروز بعد از گذشت ۴۹ روز از جنگ، معنی این حرف را درک کردیم و این کلام امام شهید عینیت پیدا کرد که مردم خودشان مبعوث، امام و امت شدند و خدا آنها را هدایت کرد.

قالیباف اظهار کرد: بارها گفته بودم که اگر جنگی رخ دهد، در حوزه آفندی از جهت کمی و کیفی و در حوزه طراحی یک سر و گردن از گذشته قدرتمندتریم؛ دشمن باور نمی‌کرد اما در میدان دید.

با موشکی که در نزدیکی اف۳۵ منفجر شد، دشمن به توان فنی ما پی برد

قالیباف تأکید کرد: نزدیک ۵۰ شب است مردم در خیابان‌ها هستند. در حوزه فنی ۱۷۰ تا ۱۸۰ پهپاد را زدیم. جنگ قبلی چنین قابلیتی نداشتیم. همه اینها در عرض هفت–هشت ماه رخ داد. زدن اف-۳۵ یک اتفاق نیست؛ حاصل زحمات و قابلیت‌های طراحی در ابعاد مختلف است.

وی با اشاره به پیشرفت‌های دفاعی گفت: این به معنی این نیست که ما در قدرت نظامی از آمریکا قوی‌تر هستیم؛ معلوم است که امکانات آنها بیشتر است. اما مردم می‌گویند ما آنها را نابود کردیم؛ ما نابودشان نکردیم. ما در این جنگ برنده میدانیم. ما توانستیم.

رئیس مجلس افزود: تجهیزات و امکانات مهم است اما همیشه تعیین‌کننده نیست. ما با طراحی و آمادگی توانستیم جنگ را پیش ببریم. دشمن در مورد ملت ما و طراحی نظامی اشتباه می‌کند.

ما در این جنگ برنده میدان هستیم

قالیباف بیان کرد: از جنگ اول تا جنگ دوم طراحی صورت گرفت و قابلیت‌ها نشان داده شد اما این این بدان معنا نیست که ما در قدرت نظامی از آمریکا قوی‌تر هستیم. مشخص است که پول، تجهیزات و امکانات آمریکایی‌ها از ما بیشتر است چون مدام در دنیا جنایت و تهاجم کردند و تجربه آنها هم از ما بیشتر است. رژیم صهیونیستی هم که نوکر و عمله آمریکا در منطقه است، از قدرت بالایی برخوردار است.

با طراحی و آمادگی خودمان دشمن را پس زدیم

وی ادامه داد: گاها می بینیم مردم عزیز ما می‌گویند ما آنان را نابود کردیم، نه! ما آنها را نابودشان نکردیم. ما در این جنگ برنده میدان هستیم. حتما تجهیزات، امکانات و پول در جنگ و پیروزی موثر است ولی همیشه اینگونه نیست. ما در یک جنگ نامتقارن بگونه‌ای جنگیدیم که با طراحی و آمادگی خودمان دشمن را پس زدیم. دشمن پول و امکانات داشت ولی در طراحی درست عمل نکرد. انها از جهت راهبردی و استراتژیک اشتباه تصمیم می‌گیرند. آنها در خصوص مردم ما اشتباه می کنند همانطور که در طراحی نظامی خود اشتباه می‌کنند.

ترامپ درخواست آتش بس دارد

رئیس مجلس بیان کرد: دولت آمریکا مدعی است «اول آمریکا» است اما در عمل نشان داد اول اسرائیل» برای آن مهم است؛ چرا که با اطلاعات غلط اسرائیل تصمیم می‌گیرد. گاها از مردم عزیر و حتی رسانه ملی می‌شنوم که می‌گویند ما تمام قدرت نظامی آنان را نابود کردیم پس برویم و بقیه را نابود کنیم و مذاکره نکنیم اما به این موضوع توجه کنیم که حتما برتری میدان به دست ماست و به همین دلیل است که ترامپ درخواست آتش بس دارد.

وی درباره اینکه چرا ‌گوییم ما موفق هستیم، گفت: باید اهداف دشمن را بررسی کنیم. اگر دشمن به اهدافش نرسد، شکست خورده است چون او تهاجم کرده است. هدف دشمن این بود که ایران را تسلیم کند و حرف از جنگ دو و سه روزه زد اما ما ۴۰ روز جنگیدیم و دشمن در ۴۰ روز مجبور شد آتش‌بس برقرار کند پس نتوانست ما را تسلیم کند.

قالیباف ادامه داد: دشمن فکر می‌کرد ایران ونزوئلا است و عین ونزوئلا عمل می‌کند و بعد از چند روز نفت ما را می‌گیرد و هرکسی نفت می‌خواهد از خلیج فارس ببرد.

وی افزود: دشمن در روزهای اول می‌گفت من با بمباران توان موشکی ایران را از بین می‌برد اما متوجه شد که نواخت آتش و دقت تیر ما است. هر چقدر بمباران کرد، نتوانست توان آفندی ما را از بین ببرد. سری قبل ما در لانچرها آسیب پذیر بودیم اما این دفعه قدرت و تنوع آتش ما مشخص شد.

دشمن تصمیم گرفت که حمله زمینی انجام دهد اما نتوانست

قالیباف افزود: در اصفهان با افتضاحی بدتر از افتضاح طبس روبرو شدند. او تصمیم داشت از مرزهای غربی و مرزهای شرقی ما ضد انقلاب را پشتیبانی کند حتی خودش گفت که به آن‌ها اسلحه داده است. هر تلاشی کرد موفق نشد. او به دنبال آشوب‌های داخلی قبل و جنگ بود اما نتوانست این کار را انجام دهد. همچنین دشمن تصمیم گرفت که حمله زمینی انجام دهد اما نتوانست.

وی ادامه داد: دشمن برای گشایش و تصرف تنگه هرمز تلاش کرد، از ناتو و دنیا دعوت کرد اما کسی جواب نداد و خودش هم نتوانست پس روشن است که ما در این صحنه پیروزیم که دشمن هم به آن اعتراف می‌کند اما این موضوع متفاوت با این است که بگوییم ارتش آن‌ها را منهدم کردیم.

میدان، خیابان و دیپلماسی با هم هستند

رئیس مجلس تاکید کرد: امروز میدان، خیابان و دیپلماسی اقتدار داریم و هیچ تفکیکی نباید بین این سه عرصه باشد همه آنان یک عرصه حساب می‌شوند و باهم هستند.

وی ادامه داد: امروز در حوزه نظامی موفقیت کسب کردیم. گاهی نیازمند مانور و حرکت درست در این عرصه‌ها هستیم الان در حوزه نظامی در یک نقطه حداکثری هستیم و امروز خیابان باعث شده ما در میدان با قدرت بایستیم.

قالیباف تاکید کرد: امروز دشمن نمی‌تواند خواسته خود را بر ما تحمیل کند و ما نیز باید بتوانیم حقوق ملت به این معنا که در حوزه نظامی آن را به دست آوردیم و باید از جهت حقوقی و سیاسی آن را باید تثبیت کنیم، اینجا جایی است که دیپلماسی اقتدار باید به میدان بیاید و پرچم را به دست بگیرد.

مذاکره یک روش مبارزه است

وی مجددا تاکید کرد: دشمن دنبال آتش‌بس بود و اگر ما آتش‌بس را قبول کردیم به این دلیل بود که آن‌ها به خواسته‌های ما تن بدهند. همه تلاش دشمن این بود که خواسته‌های خود را به ما تحمیل کند. مهم است که ما حقوق خود را ثبت کنیم لذا اینجاست که مذاکره یک روش مبارزه است.

قالیباف ادامه داد: از مردم می‌خواهم میدان را حفظ کنند و باید هدف اصلی ما پرچم پیروزی و تثبیت حقوق ملت باشد. مطمئن باشید که در میدان دیپلماسی هیچ وادادگی نخواهد بود و در این‌ چارچوب پیش می‌رویم. ملت ایران مفهوم اراده و عزم ملی را عینیت بخشیدند و برای سراسر جهان به نمایش گذاشتند.

به دشمن هیچ اعتمادی نداریم

وی بیان کرد: تا وقتی که در حوزه میدان و نظامی کار را دنبال می‌کردیم، محکم ایستاده بودیم و امروز نیز محکم ایستاده‌ایم یعنی اگر دشمن در هر لحظه خطایی کند، آماده هستیم چرا که به دشمن هیچ اعتمادی نداریم و حتی در این لحظه که اینجا نشسته‌ایم ممکن است جنگ را شروع کند؛ لذا نیروهای مسلح کاملا آماده هستند. این گونه نیست که الان که مذاکره می‌کنیم نیروهای مسلح آماده نباشد، بلکه همانطور که مردم در خیابان هستند نیروهای مسلح ما نیز آماده هستند.

قالیباف بیان کرد: وقتی دشمن نتوانست از طریق قدرت نظامی خواسته‌هایش را به ما تحمیل کند، به دنبال پیغام رفت چون علی‌رغم اولتیماتوم‌هایش متوجه شد که ما محکم در میدان ایستاده‌ایم  و اکنون هم ایستاده‌ایم. همین امروز هم محکم‌تر از قبل هستیم و اگر اتفاقی بیفتد محکم هستیم.

انتقال پیام ترامپ از طریق کشورهای مختلف به ایران

وی گفت: دشمن از طریق کشورهای مختلف شروع به ارسال پیغام کرد؛ دشمن یک مجموعه ۱۵ بندی را از طریق کشورهای مختلف یعنی دو سه کانال به ایران منتقل می‌کرد که مذاکره کنیم تا اینکه این مجموعه ۱۵ بندی از طریق پاکستان، نخست وزیر و فرمانده ارتش پاکستان به ایران منتقل کرد. این موضوع به طور دقیق در شورای عالی امنیت ملی بررسی شد.

قالیباف بیان کرد: این موضوع مربوط به روز ۳۶ یا ۳۷ام جنگ بود. ما در میدان کار خود را می‌کردیم و  ترامپ اولتیماتوم می‌داد و تهدید کرد که زیرساخت می‌زند. ما گفتیم کار غلطی می‌کنی اما اگر  زیرساخت بزنی ما هم زیرساخت می‌زنیم.  گفت برای شما جهنم درست می‌کنیم که پاسخ دادیم اگر جهنم درست کنی، این جهنم اول برای خانواده‌های آمریکایی و بقیه دنیاست. بله به ما نیز آسیب می رسد اما قبل از آن به شما آسیب می رسد. همه این وضعیت ترامپ را منفعل کرد و نتوانست تصمیم بگیرد و بعد پیغام‌هایی را هم می‌داد.

رئیس مجلس گفت: وقتی زیرساخت‌ها زده شود یعنی زیرساخت‌های ما و زیرساخت‌های جاهایی که آمریکایی‌ها در آنجا مستقر هستند، زده می‌شود. در این شرایط کشورهای منطقه آسیب می‌بینند. اگر بنا است به چاه‌های نفت ما حمله شود و ما از نفت استفاده نکنیم، چرا باید آمریکایی‌ها از نفت استفاده کنند و بعد بگوید اینجا را ونزوئلا کرده و نفت را ببرد؛ در این زمان ما هیچ حرفی از مذاکره نمی‌زدیم.

مذاکرات چگونه شروع شد؟

وی یادآور شد: پیشنهادات ۱۵ بندی به صورت رسمی از طریق پاکستان یعنی نخست وزیر و فرمانده ارتش پاکستان به ما ارسال شد و این موضوعات در شورای عالی امنیت ملی بحث شد و همه این موارد به رهبری و به لحظه منتقل و منعکس شده و تصمیم گیری می‌شد.

قالیباف ادامه داد: در نهایت جمع بندی بر ۱۰ بند شد که خواسته‌ها و اهداف و حقوق ملت در این ۱۰ بند گنجانده شد. این موارد را به پاکستان منتقل کرده و گفتیم ۱۵ بند را قبول نداریم و این ۱۰ بند مورد قبول ما است. گفتیم اگر آمریکا روی ۱۰ بند حرفی دارند، قابل مذاکره است. آن زمان هنوز با آمریکایی‌ها حرف نزده بودیم.

همه موارد به رهبری و به لحظه منتقل می‌شد

وی اضافه کرد: پاکستان به عنوان میانجی این موارد را به آمریکایی‌ها منتقل کرد البته آمریکایی‌ها پیشنهاد ۹ ماده‌ای دادند اما ما بر همان ۱۰ ماده خود اصرار کردیم. در نهایت آمریکا پذیرفت روی این موارد صحبت شود و گفتند که برای شروع مذاکرات، آتش‌بس موقت داده شود. همین الان هم می‌گویند چند روز تا پایان آتش بس مانده و موضوع نهایی شود اما نظرات ما در برخی موارد تامین نشده و ما قبول نکردیم منتها همان زمان به پاکستان به عنوان میانجی گفتیم که ما نظرات خود را داده‌ایم و اگر آمریکا دنبال آتش‌بس است باید ترامپ در توییت خود اعلام کند که درخواست آتش‌بس دارد تا همه بدانند درخواست آتش‌بس از سوی آنان بوده است و این دیپلماسی اقتدار است.

یکی از شروط ده گانه ما این بود که حزب‌الله نیز شامل آتش‌بس شود

قالیباف بیان کرد: ما پیروز میدان بودیم و دشمن به هیچکدام از ۹ هدف خود نرسیده بود و ایران نیز بر تنگه هرمز مسلط بود. یکی از بحث های ما در شروط ده‌گانه این بود که حزب الله نیز شامل آتش‌بس شود اما چرا؟

وی توضیح داد: سالیان سال است که حزب‌الله با رژیم صهیونیستی می‌جنگد اما جنگ اخیر که حزب‌الله شروع کرد، به خاطر جمهوری اسلامی شروع کرد. جبهه مقاومت به کمک جمهوری اسلامی آمد لذا برقراری آتش‌بس باید حتما شامل آنها هم می‌شد و جز شروط ایران آتش‌بس در منطقه بود یعنی ایران و جبهه مقاومت.

جبهه مقاومت به کمک جمهوری اسلامی آمد

رئیس هیات مذاکره کننده یادآور شد: نخست وزیر پاکستان در توییت خود برای دعوت آتش بس، لبنان و حزب‌الله لبنان را هم نام برد. البته آن‌ها برداشت‌های دیگری داشتند و مقداری زمان برد اما وقتی به پاکستان رفتیم آتش‌بس در لبنان اعلام شد اما به درستی اجرا نشد. بنده نیز  توییتی منتشر کردم آمریکا مکلف است آتش بس در لبنان برای حزب الله تکمیل و تثبیت کند. آنان هم از ما می‌خواستند اگر این آتش بس در لبنان اتفاق افتاد، تردد در تنگه هرمز را عادی کنیم.

وی افزود: تاکید کنم ما همیشه دنبال عادی شدن تردد در تنگه هرمز بودیم و الان نیز هستیم، اگر الان نیز متوقف شده بخاطر این بود که آتش بس به صورت کامل در لبنان برقرار نشد تا اینکه آتش‌بس برقرار و تنگه باز شد.

مردم عزیز ایران، تنگه هرمز در کنترل جمهوری اسلامی است

رئیس مجلس خطاب به مردم گفت: مردم عزیز ایران، تنگه هرمز در کنترل جمهوری اسلامی ایران است. از طرفی ما می‌خواهیم مردم دنیا و آن‌هایی که در این جنگ در طرف دشمن عمل نکرده و با خصومت با ما رفتار نکردند، به راحتی از تنگه عبور کنند. ما نمی‌خواهیم باعث فشار به مردم دنیا شده و ناامنی را توسعه دهیم؛ هرگز.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی وقتی آمریکا مین را دید می‌خواست مین‌روب بفرستد که ما محکم ایستاده و برخورد کردیم، آن را نقض آتش‌بس ‌دانستیم و گفتیم که در این صورت، می‌زنیم و تا مرحله درگیری هم پیش‌ رفتیم و آن‌ها عقب نشینی کردند.

لحظات مقابله با مین‌روب دشمن حین مذاکرات اسلام‌آباد

رئیس هیات مذاکره کننده ایران همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به لحظات مقابله با مین‌روب دشمن حین مذاکرات اسلام‌آباد، گفت: در اسلام‌آباد، برادرمان آقای عبداللهی با من تماس داشت و گفت که مین‌روب آن‌ها آماده و در جایی قرار گرفته‌ که اگر متوقف نشود و نایستد، حتما موشک ما به آن اصابت می‌کند.

وی ادامه داد: آن‌جا (اسلام‌آباد) به هیات آمریکایی گفتم که اگر مین‌روب آن‌ها از مکان خود ذره‌ای جلوتر برود، قطعا به آن شلیک می‌کنیم. از ما ۱۵ دقیقه فرصت خواستند؛ گفتند که ۱۵ دقیقه به ما وقت دهید و ما دستور برگشت می‌دهیم و دستور دادند و برگشت. بعد از این زمان، آقای عبداللهی تماسی با من داشت و گفت که مین‌روب برگشته است لذا اگر امروز در تنگه هرمز ترددی انجام می‌شود، کنترل تنگه در دست ما است.

قالیباف بیان کرد: لطف خدا بر این است ظرفیت بالقوه تنگه هرمز بالفعل شده است. این نتیجه اخلاص مردم و خون شهداست. این ماجرا شبیه داستان حضرت موسی (ع) شد که فرعون همه پسرها را می‌کشت تا حضرت موسی (ع) را از بین ببرد اما خواست خدا این بود که ایشان در کاخ همان فرعون رشد کرد.

باید همه مردم دنیا و کشورهای منطقه از تنگه هرمز استفاده کنند

وی با بیان اینکه امروز تنکه هرمز در دست جمهوری اسلامی ایران است، گفت: البته باید همه مردم دنیا و کشورهای منطقه از تنگه هرمز استفاده کنند. ما متوجه این موضوع هستیم و مثل آمریکا نیستیم که همه چیز را ببریم. ولی اجازه نمی‌دهیم که آمریکایی‌ها بگویند که اینجا منافع داشته و می‌خواهند استفاده کنند. ما مراقب حقوق و حق تردد هستیم اما با پروتکل‌های خودمان.

قالیباف تاکید کرد: الان آمریکایی‌ها چند روز است که آمده‌اند و محاصره کرده‌اند؛ محاصره یعنی همه عبور کنند و ایران عبور نکند. عجب تصمیم ناشیانه و از روی نادانی است‌.

اگر آمریکا محاصره را رها نکند، حتما تردد در تنگه هرمز محدود خواهد شد

قالیباف افزود: در تنگه هرمز ما و بقیه هستیم که قصد عبور از تنگه را دارند پس امکان ندارد دیگران بتوانند از تنگه هرمز عبور کنند ولی ما نتوانیم؛ این هم اشتباه روی اشتباه است. اگر آمریکا محاصره را رها نکند، حتما تردد در تنگه هرمز محدود خواهد شد و روی آن محدودیت اعمال خواهد شد. دیروز هم به آقای عاصم منیر هم گفتم که دشمن نباید چنین اقداماتی را انجام دهد که بخواهد آتش‌بس را نقض کند.

ادامه دارد....

منبع خبر "مشرق نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.