جهش تقاضای پالایشگاه‌های چینی برای نفت ایران

خبرگزاری مهر چهارشنبه 19 فروردین 1405 - 11:33
پس از کاهش قیمت نفت به زیر ۱۰۰ دلار، پالایشگاه‌های مستقل چین با دریافت سهمیه‌های جدید واردات، به دنبال خرید فوری نفت خام ایران رفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، سه منبع تجاری تأیید کرده‌اند که برخی پالایشگاه‌های مستقل چین، موسوم به «تی‌پات» (Teapot)، که اخیراً سهمیه‌های جدید واردات نفت از دولت پکن دریافت کرده‌اند، پس از افت شدید قیمت نفت در روز چهارشنبه ۸ آوریل، به دنبال خرید فوری محموله‌های نفت خام ایران هستند.

بر اساس این گزارش، قیمت نفت برنت روز چهارشنبه به کمتر از ۱۰۰ دلار در هر بشکه سقوط کرد و به پایین‌ترین سطح از ۱۱ مارس رسید. این کاهش پس از آن اتفاق افتاد که رئیس‌جمهور آمریکا از توافق آتش‌بس دو هفته‌ای با ایران خبر داد؛ توافقی که بازگشایی فوری و امن تنگه هرمز را هدف قرار می‌دهد.

یک معامله‌گر آشنا با تجارت نفت ایران گفت: «امروز صبح چندین درخواست استعلام قیمت دریافت شده، چون قیمت برنت به محدوده ۹۰ دلار رسیده است.» با این حال، به گفته یک معامله‌گر دیگر، اگرچه پرس‌وجوها افزایش یافته، اما معامله‌های اندکی نهایی شده‌اند؛ زیرا قیمت‌ها همچنان به‌طور قابل توجهی بالاتر از سطح پیش از جنگ قرار دارند.

چین برای تشویق پالایشگاه‌ها به افزایش تولید، روز جمعه ۳ آوریل حدود ۵۵ میلیون تن (معادل ۴۰۱.۵ میلیون بشکه) سهمیه جدید واردات نفت خام به پالایشگاه‌های مستقل خود اختصاص داد. این اقدام می‌تواند واردات نفت بزرگ‌ترین خریدار نفت جهان را افزایش داده و جریان عرضه را تسهیل کند.

گفته می‌شود پالایشگاه‌های خصوصی چین طی ماه‌های گذشته به‌دلیل افزایش قیمت نفت روسیه و ایران پس از تحریم‌ها، و نیز به دنبال تقاضای ضعیف داخلی برای سوخت، برنامه‌هایی برای کاهش تولید اعلام کرده بودند.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.