تحلیل ۱۰ بندی سیاستمدار آمریکایی از برقراری آتش بس: باید زودتر اتفاق می افتاد اما...

اقتصادنیوز چهارشنبه 19 فروردین 1405 - 07:27
اقتصادنیوز: عضو سابق وزارت خارجه و پنتاگون با انتشار توئیتی به تحلیل برقراری اتش بس میان ایران و آمریکا پرداخت.

به گزارش اقتصادنیوز، ایلان گلدنبرگ ، سیاستمدار آمریکایی و عضو سابق وزارت خارجه و پنتاگون در ایکس نوشت:

من از برقراری آتش‌بس سپاسگزارم. این اتفاق بسیار سریع‌تر از آنچه انتظار داشتم رخ داد و تصمیم درستی بود. اما باید صریح باشیم: این جنگ (در صورتی که آتش‌بس پابرجا بماند) با یک فاجعه کامل راهبردی به پایان می‌رسد. کارنامه به این شرح است:

هسته‌ای: ایران همچنان به اورانیوم با غنای بالا (HEU) دسترسی دارد.

نیروهای نیابتی: بدون تغییر یا تأثیر قابل‌توجه.

موشک‌ها و پهپادها: ایران نشان داد که زرادخانه‌اش پایدار است و می‌تواند تحت فشار گسترده آمریکا و اسرائیل دوام بیاورد.

تنگه هرمز: اهرم ایران برای استفاده از آن به‌عنوان ابزار چانه‌زنی، به‌طور چشمگیری افزایش یافته است.

حاکمیت: آیت الله خامنه ای ترور شد، اما پسر او همچنان در موقعیت قرار دارد و اگر در پیامدهای پس از این رخداد فرو نپاشند، احتمالاً به همان اندازه یا حتی قوی‌تر از آغاز این جنگ خواهند بود.

متحدان آمریکا: در خلیج فارس کاملاً متضرر شده‌اند و روابط در اروپا به‌شدت تحت فشار قرار گرفته است.

اقتصاد جهانی: آسیب گسترده.

اسرائیل: پس از این رویداد، بیش از پیش در سطح جهانی منزوی خواهد شد و امنیت کمتری خواهد داشت.

منطقه: همچنان به همان میزان بی‌ثبات، و نیازمند تعهد بیشتر ایالات متحده.

توان آمریکا: آمادگی برای مواجهه با سناریوهای بزرگ در منطقه هند-اقیانوسیه برای سال‌ها به عقب افتاده است.

photo_2026-04-08_07-18-17

 

 

 

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.