
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا رفیعی با اشاره به اجرای طرح تشدید نظارت های دامپزشکی در ماه مبارک رمضان و نوروز، اعلام کرد: در این طرح بیش از ۲۵۶ هزار بازدید در مراکز تولید گوشت و کشتارگاه ها انجام شد که ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر از ایام دیگر سال است.
رئیس سازمان دامپزشکی افزود: در این ایام برای تامین گوشت مورد نیاز مردم حدود یک میلیون راس دام سبک شامل گوسفند و بز، بیش از ۱۳۲ هزار راس دام سنگین شامل گوساله، گاو، گاومیش و شتر و نیز ۱۵۷ میلیون قطعه طیور تحت نظارت ناظران دامپزشکی کشتار شد.
رفیعیپور اظهار داشت: با توجه به افزایش مصرف در این ایام، افزایش نظارت و بازدید از مراکز تولید، کشتارگاهها و نیز مراکز نگهداری مانند سردخانهها و در نهایت مراکز توزیع در قالب طرح تشدید نظارت ویژه ماه مبارک رمضان و نوروز در حدود ۴۵ روز اجرایی شد.
وی با بیان این که حفظ سلامت غذایی مردم در شرایط جنگی و غیر جنگی در اولویت قرار دارد، افزود: در این مدت بیش از ۵۲۰ تن فرآورده خام دامی شامل گوشت قرمز، آبزیان و شیر با ظن عدم رعایت بهداشت ضبط و از چرخه مصرف انسانی خارج شد که حدود ۲۵۹ تن معدوم و با رعایت موازین و دستورالعمل دفع شده و سایر آنها در کارخانجات تبدیل ضایعات، به پودر گوشت تبدیل شده و به چرخه اقتصاد بازگشته است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: طبق دستورالعمل در ارتباط با بیماریهای اولویتدار دامی و بیماریهای مشترک بین انسان و دام در زمانهای مناسب واکسیناسیون دامها انجام میشود و در این ۴۵ روز عملیات ایمنسازی علیه بیماری آبله در دام سبک و سنگین و نیز بیماریهای تب برفکی، شاربن یا سیاهزخم، طاعون نشخوارکنندگان کوچک، لمپیاسکین و هاری، عملکرد همکاران دامپزشکی مانند مدت مشابه سال قبل بوده و در مورد بیماری مشترک بروسلوز یا تب مالت تا ۳۰ درصد افزایش داشته است.
رفیعی پور درباره وضعیت تامین دارو و واکسن های مورد نیاز دام و طیور اظهار داشت: مانند همیشه دامپزشکی برای ۴ تا ۷ ماه آینده پیش بینیهای لازم را انجام داده و از بابت ذخایر دامپزشکی و مواد اولیه کارخانجات تولید محصولات دامپزشکی با کمک و تکیه بر تولیدکنندگان داخلی و حمایت دامپزشکی از واردکنندگان و همچنین با رعایت موازین بهداشتی و قرنطینهای که منتج به مصرف بهینه این اقلام شده، نگرانی در کشور وجود ندارد.