ایران: تنگه هرمز باز است و تردد متوقف نیست | شناورهای غیرمتخاصم با مقررات اعلام شده از سوی ایران، عبور ایمن خواهند داشت | عبور شناورها، تجهیزات و دارایی های آمریکا و اسرائیل بدون ضرر نخواهد بود

اقتصادنیوز پنج شنبه 06 فروردین 1405 - 07:34
اقتصادنیوز: سفیر کشورمان تأکید کرد که تنگه هرمز باز بوده و تردد دریایی متوقف نشده است، اما ادامه ناوبری منوط به رعایت مقررات و تدابیر ایمنی و امنیتی اعلام‌شده از سوی مراجع صلاحیت‌دار جمهوری اسلامی ایران و توجه به واقعیات ناشی از مخاصمه جاری است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان بین المللی دریانوردی مستقر در لندن در دیدار با «آرسنیو دومینگز» دبیرکل این سازمان، ضمن تشریح مواضع کشورمان درخصوص وضعیت تنگه هرمز و خلیج فارس، تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشوری متعهد به منشور ملل متحد و تعهدات بین المللی، همواره بر آزادی ناوبری و حفظ ایمنی و امنیت دریانوردی تأکید داشته است.

سید علی موسوی در این دیدار تصریح کرد که وضعیت ناامن کنونی در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، نتیجه مستقیم تجاوز نظامی و اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران است و جمهوری اسلامی ایران در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع، ضمن اتخاذ تدابیر لازم و متناسب برای جلوگیری از بهره‌برداری طرف‌های متجاوز و حامیان این تجاوز از تنگه هرمز برای اقدامات خصمانه، مجموعه‌ای از تدابیر احتیاطی را نیز برای کاهش مخاطرات متوجه کشتی‌ها و دریانوردان و صیانت از ایمنی و امنیت دریانوردی به اجرا گذاشته است.

سفیر کشورمان همچنین تأکید کرد که تنگه هرمز باز بوده و تردد دریایی متوقف نشده است، اما ادامه ناوبری منوط به رعایت مقررات و تدابیر ایمنی و امنیتی اعلام‌شده از سوی مراجع صلاحیت‌دار جمهوری اسلامی ایران و توجه به واقعیات ناشی از مخاصمه جاری است.

وی افزود: شناورهای غیرخصمانه، مشروط به آنکه در تجاوز علیه ایران مشارکت یا از آن حمایت نکنند و با مقررات اعلامی و مراجع ذی‌صلاح ایرانی هماهنگ باشند، می‌توانند از عبور ایمن برخوردار شوند. در مقابل، شناورها، تجهیزات و دارایی‌های متعلق یا مرتبط با طرف‌های متجاوز و مشارکت‌کنندگان در تجاوز، مشمول عبور بی‌ضرر یا غیرخصمانه محسوب نمی‌شوند.

موسوی در پایان یادآور شد که هرگونه ابتکار، سازوکار یا ترتیبات مرتبط با ایمنی و امنیت دریانوردی در این منطقه باید با رعایت کامل حقوق و منافع مشروع جمهوری اسلامی ایران، در هماهنگی کامل با مراجع صلاحیت‌دار کشور و با لحاظ ریشه اصلی ناامنی یعنی تداوم تجاوز و تنش‌آفرینی، دنبال شود.

دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی نیز ضمن قدردانی از همکاری جمهوری اسلامی ایران در تسهیل امور دریانوردی و کمک به حفظ ایمنی کشتیرانی، بر اهمیت کاهش تنش‌ها به‌عنوان ریشه اصلی ناامنی و بی‌ثباتی در حوزه دریانوردی تأکید کرد.

 

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.