به گزارش اقتصادنیوز، 26 روز از حمله آمریکا و اسرائیل به ایران گذشت. درحالی وارد بیست و هفتمین روز از جنگ علیه ایران می شویم که از ساعاتی پیش خبرهایی درباره شنیده شدن انفجار در برخی شهرها از جمله تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و ...منتشر شد.
از سوی دیگر عباس عراقچی، وزیرخارجه در گفتگویی تلویزیونی تاکید کرد هیچ مذاکره ای در کار نیست و شروط ایران برای مذاکره را تلویحا اعلام کرد.
در ادامه اقتصادنیوز، اخبار مهم در بیست و هفتمین روز از جنگ را به مثابه بیست و شش روز گذشته منتشر خواهد کرد.
*******
عباس عراقچی، وزیر امور خارجه در گفتگویی گفت:شواهدی وجود دارد که نشان میدهد خدمات و سرویسهایی از سوی کشورهای منطقه به آمریکاییها داده شد، این چیزی نیست که ما بگوییم، خودشان اعتراف میکنند.منطقه هشدارهای ما را جدی نگرفت و الان به این وضعیت ناهنجار دچار شدند؛ باید از آمریکا فاصله بگیرند و از تهاجم آمریکا به ایران فاصله بگیرند.
وی گفت: حتی محکوم نکردند، اولین کاری که انتظار میرفت این بود ولو در لفظ آن را محکوم بگیرند. پیام ما این است خودشان را جدا کنند. برای برخی که تشخیص دادیم کشورهای دوست ما هستند اجازه دادیم از تنگه هرمز عبور کنند؛ چین، روسیه، هند، عراق، پاکستان را اجازه دادیم عبور کردند.
وزیرخارجه گفت:اینکه الان حرف از مذاکره می زنند اعتراف به شکست است؛ مگر نمیگفتند تسلیم بدون قید و شرط پس چرا الان بالاترین مقامهای خود را بسیج میکنند که مذاکره کنند؟ به دنیا نشان دادیم کسی نمیتواند با جمهوری اسلامی سر به سر بگذارد؛ با منافع ما بازی کردن تبعات سنگینی دارد. خواهان پایان جنگ هستیم به شکلی که دیگر تکرار نشود؛ آتشبس چرخه باطلی است که این جنگ را تکرار میکند.
عراقچی گفت: چند روز است که پیام هایی از کشورهای دوست ارسال شده و ما جوابهای خودمان را دادیم. اینکه اسمش مذاکره نیست؛ بعضی جاها هشدارهای قوی داده.ایم. اینکه مهلت ۴۸ ساعته را مجبور شدند کوتاه بیایند بخاطر موضع محکم نیروهای مسلح و هشدارهای دیپلماسی بود که اگر وارد این جنگ شود انتهایی نخواهد داشت. اولویت برای آمریکا اسرائیل است و این پایگاهها [در کشورهای حوزه خلیج فارس] برای حمایت از اسرائیل بود. تلاش شده بود که برای اسرائیل امنیت بیاورد امیدوارم این برای دوستان ما روشن شده باشد که بنظرم روشن شده.
یوسف العتیبه، سفیر امارات متحده عربی در واشنگتن، در یادداشتی در روزنامه والاستریت ژورنال مدعی شد تواناییهای هستهای ایران آسیب دیده، اما برای مهار تهدیدهای موشکی و پهپادی باید اقدامات بیشتری انجام شود.
وی همچنین اعلام کرد امارات آمادگی دارد به ابتکارهای بینالمللی برای بازگشایی تنگه هرمز و تضمین تردد کشتیرانی در این آبراه بپیوندد.
روزنامه گاردین هشدار داد جنگ ایران صرفاً یک بحران ژئوپلیتیک نیست، بلکه میتواند به یک شوک سیستمی برای اقتصاد جهانی تبدیل شود.
به گزارش اندیشکده خدمات سلطنتی بریتانیا (قدیمیترین اندیشکده نظامی جهان)، سامانههای پدافندی اسرائیل شامل پیکان ۲ و ۳، فلاخن داوود و تاد تحت شدیدترین فشار ممکن قرار دارند. سامانه پیکان ۲ و ۳ از ۱۵۰ فروند موجودی خود، ۱۲۲ فروند را به کار بردند که به معنی مصرف ۸۱ درصدی ذخایر است.
فلاخن داوود نیز با شلیک ۱۳۵ فروند از ۲۵۰ موجودی، به ۵۴ درصد کاهش موجودی رسیده است. سامانه آمریکایی تاد نیز ۲۲ فروند از ۴۸ فروند را مصرف کرده که به معنی مصرف حدود نیمی از موجودی است. سامانههای پیکان نیز تنها ۳ روز موجودی دارد.
سامانه دیگر تاد است که به دلیل تعداد کم سکوهای عملیاتی و تعداد کم دارایی، قابلیت دفاع در بلند مدت را ندارد. بنابراین، مهمترین سپر دفاعی باقیمانده اسرائیل برای مقابله با موشکهای ایران، فلاخن داوود است که به گزارش این اندیشکده، نهایتا تا ۱۳ روز موجودی دارد.
این آمارها نشان از بحرانی قریب الوقوع در سپر دفاعی اسرائیل دارد که بدون تأمین فوری مهمات، طی کمتر از دو هفته آینده از کار خواهد افتاد
بنا بر گزارش سی ان ان، ایران جزیره خارگ را با نیرو، سامانههای دفاع هوایی و مینها تقویت کرده است تا برای عملیات زمینی احتمالی آمریکا آماده شود.
مقامات آمریکایی درباره خطرات بالا، از جمله تلفات سنگین، به دلیل دفاعهای چندلایه و استقرارهای اخیر سامانههای موشکی ضد هوایی (MANPAD) و مینهای ضد زره ایرانی هشدار میدهند.
رویترز به نقل از منابع منطقهای نوشت: ایران به واسطهها اطلاع داده است که باید لبنان در هر توافقی برای آتشبس با آمریکا و اسرائیل گنجانده شود.
این خبر درحال تکمیل است...