
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای حسین شریعتمداری در برنامه گفتگوی ویژه خبری، برخی از ابعاد جنگ اخیر را تشریح کرد و به پرسش ها در این باره پاسخ داد. متن کامل این برنامه به شرح زیر است:
سوال: به لحاظ رسانهای که جنابعالی متخصص حوزه رسانهای هستید آغاز کنیم. ارزیابی شما از اظهارنظرهای ترامپ چیست. بعضا ادعایی که مطرح میشود ضد و نقیض هم است، به لحاظ رسانهای این با چه هدفی اتفاق میافتد؟
شریعتمداری: توئیتهای ایشان و بعضی سخنرانیهایی که میکند البته خیلی کوتاه بسیار متناقض است. یعنی تناقضش به وضوح دیده میشود. در آغاز کار بنا بود حساب ما را به زودی برسند. بعد از مدتی به قول خودشان روی سه محور ما دچار اشتباه شدیم. البته این سناتور جمهوری خواهم هم است میگوید یکی این که توان نظامی ایران را دست کم گرفته بودیم. تصور ما این بود که ایران توان نظامی برای برخورد دراز مدت با ما ندارد. نهایتا با موشک هایش در عرض یکی دو روز تمام میشود و از موشکها هم چنین تصوری نداشتیم. تقریبا یک سال قبل بود رادیو آمریکا گزارشی داشت که در آن میگفت این موشکهای ایران که در تلویزیون نشان میدهند فوتوشاپ است و اخیرا ترامپ دو روز قبل میگفت این حضور مردم که در تلویزیون ایران نشان و رویش مانور داده میشود این هوش مصنوعی است. آدم به یاد حرف ژنرال ازهاری میافتد که در جریان انقلاب وقتی مردم با آن جمعیت بسیار انبوه و میلیونی در تهران آمدند که تظاهرات معروف شد به روز تاسوعا و عاشورا مصاحبهای داشت از صدا و سیمای آن موقع و میگفت: ما رفتیم نگاه کردیم دیدیم این نوار است روی پشت بامها است. نوار پخش میشود و بعد همان فردایش در تظاهرات عاشورا مردم شعار میدادند. ازهاری گوساله، ژنرال چهارستاره، بازم بگو نواره نوار که پا نداره. آن رجزهایی که اول ترامپ میخواند به شدت افت کرده تا جایی که اخیرا دنبال این است. چند روز پیش گفت به یک پیروزی دست پیدا کردیم و دنبال خاتمه جنگ هستیم و تا الان شش هفت بار گفته من در این نبرد پیروز شدم. همین امروز وال استریت ژورنال که روزنامه خودشان است نوشته بود آقای ترامپ از پیروزی دم میزند، از کدام پیروزی؟ یک نمونه تنگه هرمز است و اقتصاد جهان به چالش بسیار سختی کشیده شده. وال استریت ژورنال میگوید بعید نیست نفت به قیمت حتی ۲۰۰ دلار هم برسد. خوب این چه پیروزی است؟ یا چند وقت پیش میگفت موشکهای ایران تمام شده. نیروی دریایی ایران دیگر توانش را از دست داده. اگر موشکهای ایران تمام شده پس این موشکها از کجا میآید؟ یا نیروی دریایی ما اگر توانش را از دست داده چرا ناو آبراهام لینکلنتون را برمی گردانید و با یک تهدید ما تقریبا هزار کیلومتر عقب نشینی میکنی؟ یا ناو جرالد فورد را که این همه رویش مانور میدادند از نزدیک شدن به آبهای ما برحذر است. حتی کارکنان و سرنشینان آن یعنی نیروهای نظامی که روی ناو کار میکنند دیدید که عرشه ناو را آتش زدند و گفتند در حالی که از راه دور آتش میگیرد اگر نزدیک شویم چه میشود که بعد معلوم شد کار خودشان است برای این که نگران بودند. ضمن این که انصارالله یمن با صراحت تاکید کرده که علاوه بر تنگه هرمز ما باب المندب را هم میبندیم و در این زمینه سابقه دارند و قبلا هم بسته بودند. حتی ناوهای آمریکایی را از آنجا فراری دادند اینها نقاط و نظرات متناقضی است از جمله باز هم نمونههایی که این روزها زیاد دیده میشود دعوت ترامپ از هم پیمانانش مخصوصا هم پیمانان اروپایی است که ناو بیاورید و کشتیهای جنگی را بیاورید و تنگه هرمز را باز نگهدارید. هیچ کدام به دعوت ترامپ پاسخ ندادند. انگلیس گفت: در حال مطالعه هستیم. فرانسه گفت: شرکت نمیکنیم، آلمان که خیلی به آنها وابسته است آلمان هم گفت: توان این کار را نداریم و کشورهای اروپایی یکی پس از دیگری کره جنوبی گفت: در حال مطالعه هستیم ولی بعید میدانیم بتوانیم کاری کنیم. ژاپن با صراحت گفت: توان این کار را نداریم و این را هم اضافه کرد که برای حضورمان احساس خطر میکنیم و حتی وزیر خارجه ژاپن گفت: دست کم گرفتید شما حضور ایران را در منطقه و مخصوصا اقتدارش را در تنگه هرمز.
سوال: البته یکی گفته بود کاری که از ناوهای ما توقع دارید چیست، آن نیروی قدرتمند تو آن کار را نتوانسته انجام دهد توقع داری ناوهای ما این کار را انجام دهند.
شریعتمداری: راشاتودی امروز میگفت هیچ حرکتی مانند دعوت از کشورهای هم پیمان برای کمک به ترامپ و جواب منفی آنها بهتر از این نمیتوانست توان بسیار کم آمریکا را در مقابل و در مقایسه با تبلیغات گسترده اش نشان دهد. امروز صبح بود ترامپ توئیتی زده در سوشیال تروث و گفته عیبی ندارد حالا اگر شماها نمیآیید ما که در تنگه هرمز منافعی نداریم شما که منافع دارید خودتان بروید تنگه را باز نگهدارید. اینها نشان دهنده افول است و این نه فقط حرف ما باشد این حرفهایی است که از خودشان میآید و مخصوصا شما برخوردهایی را در دنیا میبینید که این برخوردها تا بحال بی سابقه بوده مثلا نماینده پارلمان هند در مقابل نخست وزیر هند میگوید آیت الله خامنهای در مقابل آمریکا و اسرائیل ایستاد و شهید شد و تو خم شدی تعظیم کردی و آبروی هند را بردی. در همان حالت تصویر نشان میدهد که نخست وزیر هند بسیار عصبانی است. همه اینها نشان دهنده این است که حرکتی که شروع کردند به نتیجه نرسیده. این شعار نیست واقعیتی است که نه فقط بر زبان و قلم ما بلکه بر زبان و قلم بسیاری از صاحبنظران برجسته در دنیا مطرح است.
سوال: حتی راجع به خارک هم ادعا کرده بود که من نابودش کردم امروز گزارشی که از داخل جزیره خارک پخش شد نشان داد که شرایط مردم عادی است.
شریعتمداری: اولا که مردم هجوم آوردند که بروند خارک، در ثانی خارک را که زده ما آسیب جدی چندانی ندیدیم و عبور نفتمان و صادرات از آن جا ادامه دارد دنبال این هستند که اعلام کرده بودند که ما اسکله شهید بهشتی را میزنیم خوب از این طرف هم اعلام شد اگر شما زیرساختهای ما را بزنید ما اجازه صدور یک قطره نفت را به هیچ کشوری نمیدهیم این برای دنیا بسیار غیرقابل تحمل است ما خوشبختانه امکانات فراوانی در اختیار داریم مخصوصا الان استفاده از این امکان و اهرم تنگه هرمز که قانونی هم است میدانید ما در قوانین بین المللی دو کنوانسیون داریم در مورد آبراهههای بین المللی یکی کنوانسیون ژنو و یکی کنوانسیون جامائیکا در هر دو کنوانسیون آمده که آبراههای بین المللی اگر برای کشورهایی که این آبراهه در سرزمینهای آنها وجود دارد که ما تقریبا تنگه هرمز ۴۸ کیلومتر است و یک ۱۶ مایل آن جزو سرزمین ما است و ۱۶ مایل دیگر جزو آبهای سرزمینی، در ماده ۱۸ جامائیکا آمده که اگر کشور ساحلی احساس کند که عبور شناوری با حاکمیت ملی اش در تعارض است میتواند از عبور آن جلوگیری کند ماده ۱۹ میگوید تشخیص این که این حرکت این شناور به ضرر کشور ساحلی است یا نه بر عهده خود کشور ساحلی است البته آن جا تبصرهای دارد در ماده ۱۹ و در آن تبصره میگوید بهتر است که علت و دلایلش را مطرح کند و حداقل از یک ماه قبل اعلام کند تا بقیه جاها، این مربوط به زمانی است که جنگ نباشد که الان که در حال جنگ هستیم طبیعی است که اقدامی را انجام میدهیم و این اقدام خوشبختانه یکی از اهرمهای قدرتمند ما بوده که دشمن را به زانو در آورده.
سوال: در رابطه با این که خارک را تهدید کردند و ایران همان موقع فهرست کشورهای منطقه که بنادر صادرات نفتشان را به آنها اعلام کرد که قطر کجاست، امارات کجاست، بحرین کجاست یعنی اعلام کرد من تعارفی برای زدن مراکز شما ندارم. امروز توماس فریدمن که نویسنده مطرح نیویورک تایمز است از استراتژی از حریف دیوانهتر ایران مطرح کرده یعنی گفته ایران با چنین استراتژی در مقابل رژیم میجنگد و این نکته جالبی است.
شریعتمداری: به نکتهای اشاره کنم یک ترفند عملیات روانی است هم در رسانه و هم در عملیات روانی جنگی تحت عنوان مرد دیوانه این از مدتها قبل باب بوده ولی این اصطلاح مردم دیوانه مربوط است به دوران نیکسون میشود نیکسون میگفت البته بعدا فاش شد اومی گفت باید از من چهره یا رئیس جمهوری ترسیم شود که هیچ خط قرمزی نمیشناسد و هر آنی ممکن است خسارات بسیار غیرقابل تصوری به ویتنام وارد کند اگر چنین تصویری ساخته شود رهبر ویتکنگها سه روز بعد به ژنو میآید و در مذاکرات صلح صحبت میکند، ترامپ معاونش دور اول نماینده ترامپ در سازمان ملل خانم نیکی هیلی بود که بعد از این که برکنار شد مصاحبهای دارد مصاحبه اش با آسوشیتد پرس است در آن مصاحبه تصویری میگوید ترامپ از من میخواست که از او چهره مرد غیرقابل پیش بینی ترسیم کنم چهره رئیس جمهور غیرقابل پیش بینی که ممکن است به هر اقدامی دست بزند و هیچ خط قرمزی نمیشناسد خانم هیلی میگوید من از ترامپ پرسیدم چرا چنین چهرهای از تو تصویر شود گفت اگر چنین باشد حریف به وحشت میافتد و با یک حرکتی که میکنیم جا میزند، ببینید دقیقا دو هفته قبل بود که ویتکاف مصاحبهای داشت و میگفت ترامپ بسیار تعجب میکند که چرا ایرانیها از تهدیدش به هراس نیفتادند، تئوری مرد دیوانه با این نکتهای که آقای فریدمن میگوید، تئوری مرد دیوانه دارد به تئوری مرد دیوانه اشاره میکند میگوید اگر شما به تئوری مرد دیوانه متمسک شدهاید طرف مقابل شما خیلی بالاتر از شما بلاتشبیه دست به دیوانگی میزند.
سوال: و میگفت نزدیکان ترامپ دچار پدیده پشیمانی از خرید شدند یعنی از جنگی که آغاز کردند.
شریعتمداری: بله پشیمانی از جنگ به وضوح دیده میشود، چون ببینید اولا این که شرکتهای بزرگ چندملیتی مخصوصا در عرصه نفت ضربات خیلی سنگینی خوردند و این ضرباتی است که به قول خودشان قابل جبران نیست، نیویورک تایمز گزارشی داشت از قول یکی از صاحبان شرکتهای بزرگ نفتی اسمش را نگفته ولی میگوید او به ما گفت......
خبر، تکمیل می شود.
======================