در تأمین بنزین، گازوئیل، برق و گاز کمبودی نخواهیم داشت

خبرگزاری مهر جمعه 15 اسفند 1404 - 16:10
رئیس سازمان بهینه‌سازی و مدیریت راهبردی انرژی با اشاره به نگرانی‌ها در خصوص کمبود سوخت و کالا گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و ذخایر پیش‌بینی‌شده، هیچ کمبودی نداریم.

به گزارش خبرگزاری مهر، اسماعیل سقاب اصفهانی معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان بهینه‌سازی و مدیریت راهبردی انرژی در گفتگویی درباره برخی نگرانی‌ها نسبت به کمبود کالا یا سوخت در شرایط خاص اظهار کرد: این مسائل برای ما قابل پیش‌بینی بوده است. طراحی‌های لازم در سطح کشور انجام شده و برای شرایط مختلف، از جمله جابه‌جایی جمعیت یا افزایش تقاضا در برخی استان‌ها، ذخایر و سازوکارهای لازم در نظر گرفته شده است.

وی افزود: وزرای نفت و نیرو به‌صورت مجاهدانه در حال انجام وظایف خود هستند. ممکن است برخی زیرساخت‌ها در چنین شرایطی آسیب‌هایی ببینند، اما همکاران ما در شرکت ملی گاز و توانیر به‌صورت شبانه‌روزی در حال فعالیت هستند و هر آسیبی به سرعت جبران و جایگزین می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به تامین گازوییل برای فعالان حوزه حمل‌ونقل و توزیع کالاهای اساسی گفت: هماهنگی‌های لازم میان وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت از قبل انجام شده بود و این برنامه‌ریزی‌ها حتی پیش از بروز شرایط اخیر و در قالب طرح‌های اقتصادی دولت صورت گرفته بود تا در صورت بروز کمبود، اولویت‌های تخصیص مشخص باشد.

سقاب اصفهانی ادامه داد: در حال حاضر هیچ کمبودی وجود ندارد. در روزهای ابتدایی، به دلیل نگرانی مردم، مراجعات به جایگاه‌ها افزایش یافته بود، اما اکنون شرایط به حالت عادی بازگشته و مردم اگر به جایگاه‌ها مراجعه کنند، روند عرضه کاملا طبیعی است.

وی با بیان اینکه شرایط ایران با بسیاری از کشورهای منطقه متفاوت است، گفت: برخی کشورهای اطراف ما حدود ۸۵ درصد نیازهای خود را وارد می‌کنند، اما ایران سال‌هاست با شرایط تحریمی مواجه بوده و سازوکارهای لازم برای مدیریت این شرایط را پیش‌بینی کرده است.

معاون رئیس جمهوری در عین حال از مردم خواست در حوزه مدیریت مصرف همکاری بیشتری داشته باشند و گفت: در تامین انرژی مشکلی وجود ندارد، اما از مردم می‌خواهیم با مدیریت مصرف به کشور کمک کنند تا هم دچار کمبود نشویم و هم بتوانیم انرژی را به بخش‌هایی اختصاص دهیم که ارزش افزوده بیشتری برای اقتصاد کشور ایجاد می‌کند.

وی توضیح داد: یک نگاه این است که انرژی صرفا به‌عنوان سوخت توسط مردم و منازل مصرف شود، اما نگاه دیگر این است که بخشی از این انرژی در اختیار بخش تولید و صنعت قرار گیرد تا به تولید کالا، مواد غذایی و محصولات مورد نیاز مردم تبدیل شود.

رئیس سازمان بهینه‌سازی و مدیریت راهبردی انرژی تاکید کرد: هرچه مصرف انرژی در منازل کمتر شود، امکان اختصاص انرژی بیشتر به واحدهای تولیدی فراهم می‌شود. در واقع مردم با کاهش مصرف برق، گاز یا بنزین می‌توانند به افزایش ظرفیت تولید کشور کمک کنند.

سقاب اصفهانی در پایان گفت: اگر مصرف انرژی در بخش خانگی مدیریت شود، می‌توان انرژی بیشتری به صنایع اختصاص داد و واردات را کاهش داد. حتی شیفت‌های جدیدی در واحدهای تولیدی ایجاد کرد؛ موضوعی که به افزایش تولید و تقویت اقتصاد کشور کمک خواهد کرد.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.