چرا دولت بایدن به برجام برنمی گردد؟

حسین رجایی، کارشناس بین الملل،   3991201074 ۱۶۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا دولت بایدن به برجام برنمی گردد؟

نگارنده در 29 مهرماه امسال، یعنی دو هفته پیش از برگزاری انتخابات آمریکا در مطلبی با عنوان: «اگر بایدن پیروز شود...»، ضمن پیش بینی پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا، خاطرنشان کردم که دولت بایدن به سادگی چنته خود را میراث تحریمی دولت ترامپ خالی نخواهد ساخت و تا بدعهدی برای آمریکایی ها هزینه جدی نداشته باشد، تحریم ها را برنخواهند داشت.

در همانجا پیشنهاد نمودم که "کاهش شفافیت در برنامه هسته ای ایران" و "افزایش مدیریت شده و هوشمندانه تنش"، می تواند بهترین راه حل برای اجبار طرف غربی به اجرای تعهداتش باشد. خوشبختانه مجلس محترم چندی بعد گام های مؤثری در این خصوص برداشت که افزایش سطح غنی سازی و توقف اجرای پروتکل الحاقی از جمله مهترین آن ها بود. لکن همانگونه که پیشنهادهای نگارنده از سوی برخی مخاطبان همیشه خوش بین به غرب با اتهام جنگ طلبی مورد انتقاد قرار گرفت، طرح مجلس هم از سوی نیروهای سیاسی غربگرا و لیبرال، به تلاش برای مسدودسازی راه حل دیپلماسی و کارشکنی در رفع تحریم ها متهم شد. 

اما این روزها که ساده دلی و خوش باوری افراد یاد شده برای بار هزار و یکم با شکست مواجه شده، همان ها به پنجم اسفندماه چشم امید دارند تا مگر دولت بایدن از ترس توقف اجرای پروتکل الحاقی به تعهدات برجامی آمریکا برگردد! لکن نمی دانند که دولت بایدن هم به ساده دلی و غرب دوستی آن ها همچنان چشم امید دارد که برنمی گردد. فهم دلیل آنکه چرا دولت بایدن علیرغم شعارهای انتخاباتی خویش، به برجام برنمی گردد خیلی سخت نیست. این روزها حتی کارشناسان آمریکایی هم در مورد آن براحتی حرف میزنند. دلیلش همان که اشاره شد  هزینه ندادن برای بدعهدی است. دلیلی که شاید در ذهن لیبرالیستی برخی، قابل فهم نباشد ولی در حقیقت رئالیستی جهان غرب قابل درک است. 

این روزها در میان حرفهای مقامات ارشد سیاست خارجی در حزب دموکرات، براحتی می توان متوجه شد آن ها هرگز فکر نمی کردند که اروپایی ها تا این حد با پروژه فشار حداکثری دولت ترامپ همراه شوند. این همراهی محض، تمام آن انگاره های پیشین مقامات دولت اوباما برای ورود به برجام را تباه ساخت. انگاره هایی که بارها آن را از زبان اوباما و جان کری شنیده بودیم. اینکه آمریکا چاره ای جز مذاکره با ایران و توقف روند تشدید تحریم ها نداشت زیرا متحدان ما دیگر خسته شده بودند و میل به همراهی بیشتر با ما را نداشتند. زیرا تداوم تحریم ها به معنای شکست اجماع بین المللی علیه ایران بود.

اکنون اما، باطل شدن این تصورات پیشین، دولت بایدن را به طمع انداخته تا تحریم های دوره ترامپ را به عنوان اهرم فشار حفظ کند شاید از قِبَل آن بتواند به مذاکرات موشکی و منطقه ای هم برسد. حال سوال این است که چرا اروپایی ها خلاف انتظار لیبرال های آمریکایی عمل کردند!؟ جواب این را هم امروز می توان از زبان اندیشمندان آمریکایی بسیاری حتی در رسانه های فارسی زبان شنید: به دلیل آنکه ایران برخلاف انتظار اروپایی ها عمل کرده است. یعنی درحالیکه اروپایی ها پیش بینی می کرده اند در مقابل اقدامات ترامپ، ایران واکنش بسیار شدیدی نشان دهد و به قول خودشان منطقه را به آتش بکشد، به جز یک مرحله افزایش محدود تنش ها در خلیج فارس، اتفاق چندانی نیافتاده است. 

فارغ از اینکه این نوع رفتار ایران چه مقدار هوشمندانه و عقلانی یا چه مقدار تحت تأثیر فشار لیبرال های وطنی و تبلیغات جنگ هراسانه آن ها بوده است، اکنون به نظر می رسد ضروری است تا مجدداً محاسبات طرف غربی بهم بریزد و این خیال که قصد و دست ایران از هرگونه واکنشی خالیست از ذهن دشمن زدوده شود. طرح مجلس اولین قدم در این مسیر است.

برای دولت دموکرات بایدن هیچ کاری نداشت که با مشتی امتیازهای کم تأثیر و ظاهری همچون دوره اوباما، هم به دوستداران خود در ایران برای انتخابات پیش رو کمکی کرده باشد و هم در عمل برای ایران کاری نکرده باشد. بنابراین رفتار عجیب کنونی آن ها در بی عملی محض، تنها یک دلیل می تواند داشته باشد: کاهش کف خواسته های ایران.

در حالیکه بازگشت ظاهری به برجام، پرمنفعت ترین گزینه برای آمریکایی ها محسوب می شد، اینکه حتی چنین اقدام ساده ای هم هنوز انجام نشده فقط به این معناست که دولت بایدن میخواهد دولتمردان ایران، بازگشت آمریکا به برجام را بجای برداشتن کامل تحریم های دوره ترامپ، به کف خواسته های خود تبدیل کنند. در نتیجه آمریکا مجبور نیست برداشتن تحریم ها را با برگشتن ایران به تعهدات برجامی خود معامله کند و می تواند کف فعلی خواسته های ایران را برای سقف خواسته های خود یعنی یک معامله بزرگتر موشکی و منطقه ای حفظ نماید. دو اقدام مضحک و نمایشی اخیر آمریکا در خصوص عقب نشینی اش از طرح شکست خورده مکانیسم ماشه و نان به هم قرض دادن شان با اروپایی ها بر سر دعوت به مذاکره، در همین راستا قابل ارزیابی است. 

در کل حتی واگذاری برخی امتیازهای سطحی هم در دولت بایدن دور از انتظار نیست اما برداشتن تحریم های دوره ترامپ، بسیار بعید است. دو عامل عدم اجماع داخلی در کشور به دلیل خوش باوری غربگرایان و معضلات اقتصادی ناشی از سؤمدیریت های موجود، نقطه امید و اتکاء این نوع سیاست دموکرات های آمریکاست. نقطه اتکایی که شاید فقط یک اتفاق بزرگ در انتخابات 1400 بتواند آن را فروشکند.      

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۳۱۶۸۵۰۹:۰۷:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲
ایران نمی تواند برای آمریکا شرط و شروط تعیین کند. شرط و شروط را کسی تعیین می کند که در موضع قدرت است.
ناشناس۱۸۳۱۹۳۲۱۰:۵۸:۲۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲
امریکا و اروپا که به تعهدات برجامی خود عمل نکرده اند و تحریم ها را تشدید کرده اند حق ندارند برای ایران شرط و شروط تعیین کنند.
ناشناس۱۸۳۱۹۸۰۱۱:۲۱:۴۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲
شعار، شعار، فقط شعار این قانون طبیعت است که ضعیف در مقابل قوی مغلوب است.
ناشناس۱۸۳۲۱۲۵۱۲:۲۱:۱۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲
آزموده را آزمودن خطا است.
مهسا۱۸۳۲۲۸۶۱۳:۱۷:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲
برجام محصول نابلدهای پرادعاست
ناشناس۱۸۳۲۴۲۱۱۴:۰۶:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲
یکی از پناهنده های کره شمالی به کره جنوبی در مصاحبه گفت یکسال اول در کره جنوبی فقط گریه می کردم و میخواستم به کره شمالی برگردم چون زندگی در کره جنوبی اصلا شبیه سریالهای کره جنوبی که دیده بودم نبود! حالا حکایت خیلی از دوستان یا حتی سیاستمداران در ایران است که هرگز از نزدیک امریکا را ندیدند و برداشتشان از غرب و امریکا همان فیلمهای هالیوود است! انها تصور می کنند که امریکاییها کار و زندگی خود را تعطیل کردند تا دخل دولتهای ایران و کره شمالی و افغانستان و... را در بیاورند تا ثروت بیکران ! مثلا افغانستان یا کره شمالی را به یغما ببرند و ثروتمند شوند! ولی حقیقت این است که نابرده رنج گنج میسر نمی شود. مردم امریکا و سیستم رقابتی غرب از تمام مردم دنیا سختتر کار می کنند. حتی مهاجران چینی به امریکا از کار زیاد و سخت در امریکا شکایت دارند. اصولا برای یک تحویلدار و کارمند بانک یا یک فروشنده پشت صندوق و..... صندلی و نشستن و حتی اخم کردن! معنا ندارد! هشت تا ده ساعت کار همیشه سر پا با لبخند و روی خوش!. در شغلهای مدیریتی هم انقدر کار و رقابت شدید و انقدر مسئولیت سنگین است که حتی تصور یک تلفن کردن شخصی هم یعنی شانس اخراج خود از محل کار را بیشتر کردن! خلاصه کاش سیاستمداران ما در امریکا و غرب زندگی می کردند تا متوجه شوند با چه تمدنی روبرو هستند. البته نه به عنوان سفیر و سرباز در دفتر نمایندگی ایران. بلکه به عنوان کار دانشجویی و پاره وقت برای پرداخت شهریه و تحصیل همزمان و بعد هم دنبال شغل و درامد و اجاره خانه و وام خانه گشتن.
ناشناس۱۸۳۲۴۴۰۱۴:۱۲:۱۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲
گدایان غرب زده نباشند با دو قطبی سازی به هیچ عنوان برجامی وجود نداشت
ناشناس۱۸۳۲۱۴۶۱۲:۲۷:۳۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲
به فرض صحت فرمایش شما، دو نتیجه گیری محتمل است: 1- تلاش کنیم که قوی بشویم 2- کلا مغلوب باشیم و از مغلوب بودنمان لذت ببریم! قاعدتا دومی مدنظر شما نیست
ناشناس۱۸۳۲۲۳۸۱۲:۵۹:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲
در مقابل قانون طبیعت با تسلیم شد. قوی شدن قرص ویتامین نیست که بخوریم قوی شویم! باید با اتخاذ روابط درست دیپلماتیک با همه کشورها ارتباط و تعامل داشت و از روابط سود برد. تنها چند کشور معدود که متاسفانه ما هم جزو آنها هستیم، از این اصل پیروی نمی کنند.
ناشناس۱۸۳۲۳۶۴۱۳:۴۷:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲
برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی / که در نظام طبیعت ضعیف پایمال است البته تسلیم دشمن شدن و باج دادن به امریکا به معنای قوی شدن نیست.
مستر۱۸۳۲۳۹۳۱۳:۵۸:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲
ببین داداش 2 تا راه حل وجود داره که یکیش رو درست گفتی: 1- تلاش کنیم و قوی بشیم 2- با قدرت ها کنار بیایم و مصالحه کنیم و مبادله داشته باشیم. ما اولی رو نمیتونیم انجام بدیم چون با سیستم مدیریت و مملکت داری فعلی (معیارهای فعلی برای رشد افراد و مدیریت اونها، ترجیح داده شدن تعهد به تخصص و فراری دادن نخبه ها و گماشتن افرادی فاقد صلاحیت و تخصص در مسئولیتهای کلیدی و تاثیرگذار اصلی جامعه و قانون اساسی فعلی و ...) نمیشه که قوی بشیم ... (البته باز بستگی داره به اینکه قوی بودن رو چی تعریف کنی: داشتن موشک و انرژی هسته ای و اقتصاد رو به فروپاشی و کاملاً وابسته و 80 درصد مردمی که گرسنه هستند یا داشتن اقتصادی قوی و پویا ... کدامیک؟!!) دومی رو هم که نمیخوایم که انجام بدیم، پس بالاخره چی؟!!! یکی از این راه ها رو باید بریم یا نه؟
ناشناس۱۸۳۲۱۴۸۱۲:۲۷:۵۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲
ما در شعار دادن حرف اول را در دنیا می زنیم.
ناشناس۱۸۳۲۲۴۱۱۳:۰۱:۲۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲
در 8 سال گذشته از امریکا و اروپا فقط شعار شنیدیم و عمل ندیدیم.
ناشناس۱۸۳۱۹۹۹۱۱:۲۷:۰۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲
دوران بمب و موشک و هسته ای گذشته است. رفاه کشورها تنها با تعامل و همکاری با کشورهای دیگر تامین می شود.
ناشناس۱۸۳۲۰۹۱۱۲:۰۵:۰۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲
مذاکره و تعامل، دل شیر و قدرت استدلال و منطق می خواهد.
ناشناس۱۸۳۲۲۴۶۱۳:۰۳:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲
امریکا و اروپا در مذاکره بدنبال تحقق اهداف و تامین خواسته های خودشان هستن و بفکر لغو تحریم ها و تامین منافع ایران نیستن همانند برجام.
ناشناس۱۸۳۲۳۱۲۱۳:۲۸:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲
اگر دوران بمب و موشک و هسته ای تمام شده !!! چرا امریکا و اسرائیل و اروپا سلاح های اتمی و موشکی خود را نابود نمی کنند ؟!
ناشناس۱۸۳۲۳۷۲۱۳:۵۰:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲
امریکا و اروپا که خودشان سلاح های اتمی و کشتار جمعی دارند حق ندارند ایران را از داشتن انرژی صلح آمیز هسته ای محروم کنند.
ناشناس۱۸۳۲۵۴۵۱۵:۰۳:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲
و نیز چرا روسیه و هند و چین و پاکستان ؟
ناشناس۱۸۳۲۸۰۴۱۸:۳۵:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲
مردم هند و پاکستان رفاه ندارند. بلکه در فقر و بدبختی زندگی می کنند.
ناشناس۱۸۳۲۳۲۴۱۳:۳۲:۲۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲
عاره فقط چرا یمن و عراق و سوریه و .... بمباران میکنن؟؟؟
ناشناس۱۸۳۲۴۲۶۱۴:۰۸:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲
الان هزينه نظامي آمريكا از همه دنيا بيشتره؛ اين رو چطور توجيه ميكنيد؟ اونا تعامل و تفاهم نميفهمن يعني؟ موشك و بمب الان شده مثل حصار دور خونه و دزد گير و ربطي به تفاهم و تعامل در دنيا نداره. اين جملاتي كه فرموديد از فرمايشات(!) يه آقايي بود كه عمرشو داد به شما و الان رفقاش سر كارن و شده اونچه شده
ناشناس۱۸۳۲۴۶۶۱۴:۲۲:۳۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲
آره موشک را هم بدهیم همانند هسته ای تا حمله کنند کورخواندین
ناشناس۱۸۳۲۹۰۷۲۰:۱۰:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲
بدبختی ایران بخاط تفکر افرادی از قبیل شماست! اگه دوران موشک تموم شده چرا آمریکا و کشورهای دیگه اینقدر دنبال ساخت بمب و موشک هستند؟؟! خوبه آدم یه ذره فکر بکنه قبل از باز کردن دهانش!
ناشناس۱۸۳۲۰۱۱۱۱:۳۰:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲
یعنی جو بایدن از صدام یزید کافر بدتر است؟
ناشناس۱۸۳۲۱۰۲۱۲:۱۲:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲
بله
ناشناس۱۸۳۲۱۵۲۱۲:۳۰:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲
جو بایدن یک جنتلمن در دنیای سیاست است. باید از این موقعیت استفاده کرده مشکلات با آمریکا را حل کرد. ایران و آمریکا می توانند دوستان خوبی برای هم باشند.
ناشناس۱۸۳۲۳۰۸۱۳:۲۶:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲
جو بایدن یک یانکی تروریست است که از ترور سردار سلیمانی حمایت کرد.
ناشناس۱۸۳۲۵۰۷۱۴:۴۲:۱۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲
بله بدتره
دلال دلار۱۸۳۲۰۳۲۱۱:۳۷:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲
1-خلاصه طرح بایدن. تحریمها با تمام قدرت باقی می ماند. 2- خبر خوب دیگر. در دی ماه هم چاپ پول و نقدینگی 90 تریلیون تومن بیشتر شد و در امسال با 40 درصد رشد و هزار تریلیون تومن چاپ پول جدید و نقدینگی ریالی به 3500 هزار تریلیون تومن خواهد رسید. پس نتیجه می گیریم چه بایدن وارد برجام شود و چه نشود و حتی فرض محال همه تحریمها را بردارد دلار قطعا بالا می رود. هر زمان نرخ رشد چاپ پول در بانک مرکزی به شش درصد محدود شد خبر کنید که فکر کار دیگری جز دلالی دلار باشیم. انهم نشان به نشان این چهل سال گذشته از این مدیران باهوش! غیر ممکن است. رفتیم برای دلار 40 هزار تومن. گوشت کیلویی سیصد مرغ کیلویی شصت . پراید دویست و......
ناشناس۱۸۳۲۷۶۳۱۷:۵۳:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲
چین با رشد نقدینگی 16 درصد و یا خیلی جاهای دیگر بالای 10 درصد رشد نقدینگی تورم 3 درصدی دارند آن وقت شما 6 درصد نقدینگی را دنبال می کنی؟! مهم عدد نقدینگی نیست مهم کجا رفتن آن است
ناشناس۱۸۳۲۰۳۶۱۱:۳۹:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲
لغو بالمره همه تحریم ها پیش شرط بازگشت امریکا به برجام است.
ناشناس۱۸۳۲۶۱۶۱۵:۴۹:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲
بالمره را حسن از کجاش در آورده بیده
ناشناس۱۸۳۲۰۴۰۱۱:۴۰:۴۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲
سه نقطه عطف دوران بعد از انقلاب: 1) اشغال سفارت آمریکا 2) 8 سال جنگ با عراق 3) غنی سازی اورانیوم
ناشناس۱۸۳۲۱۱۲۱۲:۱۷:۱۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲
سه نقطه عطف غربگدایان: 1 تقلب خیالی انتخابات 88 و وضع تحریمها بخاطر ایجاد امید در آمریکا 2 توهم رفع تحریمها با مذاکره با آمریکا 3 تحریم و تورم افزایش نرخ دلار با فشار حداکثری بعد از برجام.
ناشناس۱۸۳۲۱۶۲۱۲:۳۲:۰۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲
هر سه ادامه دار و طولانی بودند. به همین خاطر به کشور خسارات فراوانی وارد کردند.
ناشناس۱۸۳۲۹۰۳۲۰:۰۸:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲
به امید نابودی شما و تفکرات شما از ایران
ناشناس۱۸۳۱۹۵۲۱۱:۰۵:۴۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲
این خلاصه تفکر حقیرانه کدخداپرستان ایران است. افرین
ناشناس۱۸۳۱۹۷۱۱۱:۱۸:۰۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲
کره شمالی شدن آرزوی عده ای شده است!
ناشناس۱۸۳۲۲۵۰۱۳:۰۴:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲
کره شمالی تورم و رکود و بیکاری و آلودگی هوا ندارد و اوضاع شون از ما بهتر است با روحانی روند ونزوئلا شدن ایران تسهیل شد.
ناشناس۱۸۳۲۳۴۰۱۳:۴۰:۰۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲
قبیله های آفریقایی هم این هایی که بر شمردی، دارند.
ناشناس۱۸۳۲۴۶۰۱۴:۲۰:۲۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲
خود جان کری گفته بود تحریمهای کره شمالی به قدر تحریمهای ایران شدید نیست زیرا از قدرت اتمی پیونگ یانگ وحشت دارند.
ناشناس۱۸۳۱۹۷۵۱۱:۲۰:۲۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲
42 سال دشمنی با آمریکا بس نیست؟ اگر در این 42 سال توانستیم آمریکا را سر جایش بنشانیم، از این به بعد هم خواهیم توانست. راست می گویند که ایرانی ها کینه ای هستند.
ناشناس۱۸۳۲۰۳۳۱۱:۳۸:۰۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲
تاریخ ایران از کودتای 28 مرداد 32 تا ترور سردار سلیمانی خباثت امریکا را نشان می دهد.
ناشناس۱۸۳۲۱۷۱۱۲:۳۵:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲
بیایید نگاهی به کارنامه دوست شفیقمون روسیه بیندازیم: تحمیل دو جنگ به ایران و عهدنامه های ترکمنچای و گلستان و جداسازی بخش بزرگی از کشور، کشتن هزاران ایرانی،به توپ بستن مجلس شورای ملی مشروطه،به توپ بستن حرم امام رضا(ع)،پس ندادن ۱۱ تن شمش طلای ایران به مصدق و زمینه سازی سقوط او،اهدای حدود۸۰ درصد تسلیحات صدام برای جنگ با ایران. اگر با امریکا هم مثل روسیه رفتار می کردیم الان دشمنی نبود
ناشناس۱۸۳۲۲۶۴۱۳:۰۸:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲
آن شوروی سابق بود که تجزیه شد اما اکنون روسیه متحد استراتژیک ایران در جنگ با داعش در سوریه بود و در سالهای اخیر قطعنامه های ضد ایرانی را وتو می کند و در دور زدن تحریم ها به ایران کمک می کند.
ناشناس۱۸۳۲۲۷۳۱۳:۱۲:۱۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲
90 درصد تسلیحات صدام در جنگ با ایران ساخت امریکا و کشورهای غربی بود ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران با 290 سرنشین برفراز خلیج فارس و حمله به سکوهای نفتی ایران در خلیج فارس و تحریمهای ظالمانه کمرشکن و ترور سردار سلیمانی بخشی از جنایات امریکاست.
ناشناس۱۸۳۲۳۴۱۱۳:۴۰:۴۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲
امریکا با قتل عام مردم بیگناه ژاپن و ویتنام و عراق و افغانستان و لیبی و سوریه و غیره نشان داده که دشمن اصلی بشریت است.
ناشناس۱۸۳۲۳۴۵۱۳:۴۲:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲
حتی ترکمنچای هم نسخه فارسی داشت چرا برجام نداشت ؟!
ناشناس۱۸۳۲۳۵۷۱۳:۴۵:۱۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲
اشتباه می کنی. عراق در زمان جنگ با ایران، پیمان 10 ساله با شوروی داشت. با هواپیماهای میگ، سوخو شهرهای ایران را بمباران می کرد. با موشکهای اسکاد ساخت شوروی شهرهای ایران را به موشک می بست. با تانکهای تی 72 ساخت شوروی دسنگرهای نیروهای ایرانی را هدف قرار می داد. روسها دشمن ایران و ایرانی بوده اند.
امین۱۸۳۲۳۵۸۱۳:۴۵:۲۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲
رژیم روسیه متلاشی شد. هر وقت رژیم آمریکا متلاشی شد ما با رژیم بعدی مشکلی نخواهیم داشت و آنها را خواهیم بخشید.
ناشناس۱۸۳۲۴۴۶۱۴:۱۵:۱۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲
هر وقت روسیه مانند آمریکای الان دشمن ما شد چشم می گوییم مرگ بر روسیه و تا آن زمان لطفا خاموش
ناشناس۱۸۳۲۹۱۱۲۰:۱۱:۴۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲
صدام با بمب افکن های میراژ فرانسوی و بمب های شیمیایی ساخت آلمان و سلاح های امریکایی به نیروهای رزمنده ایرانی حمله می کرد.
ناشناس۱۸۳۲۳۰۲۱۳:۲۲:۵۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲
روسیه چی
ناشناس۱۸۳۲۳۴۹۱۳:۴۴:۰۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲
روسیه کشور دوست و همسایه شمالی ایران است و امروز تعمیق روابط دو کشور اهمیت ویژه دارد.
ناشناس۱۸۳۲۰۱۷۱۱:۳۲:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲
نگارنده عزیز. غرب گدایان زیادهم ساده نیستند . آنها از همه بهتر میدانند بایدن به تعهد برجامی خود بر نمیگردد.دشمنی آمریکا با ایران تمامی ندارد آنها اگر دستشان برسد حتی به غرب گدایان ذلت پذیر هم رحم نمیکند.منتها غرب پرستان دنبال هدف خودشان هستند که به آینده به آن برسند .این آقایان به ملت اینطور وانمود میکنند که ما میخواهیم با آمریکا تعامل داشته باشیم منتها نمیگذارند همان ها 8 سال پیش آب خوردن را به تحریم ها وصل کرده بودند. اکنون هم به روش دیگر عمل میکنند. تا ایجاد نارضایتی به وجود آورند. که اظهار آنها در اینجا صحیح نمی باشد
ناشناس۱۸۳۲۳۱۸۱۳:۳۱:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲
غربگدایان معیشت مردم را برای مذاکره مجدد با امریکا به گروگان گرفتن.
ناشناس۱۸۳۲۲۳۵۱۲:۵۸:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲
دست امثال شماترسوها و مرعوبین قدرت بود مملکتمان را به صدام می دادید و خلاص ! چون در آن زمان 120 کشور از صدام حمایت می کردند ولی مطمئن باشید این تو بمیری از آن تو بمیری ها نیست و تا حقمان را نگیریم عقب نشینی نخواهیم کرد
محمد۱۸۳۲۷۶۰۱۷:۵۰:۱۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲
ایران یک قدرت منطقه ای است، اما متاسفانه ذهن های زنگ زده مسئولین غربگرا و راحت طلب این قدرت را یا نمی بینند و یا نمی خواهند از آن استفاده کنند. ایران با همین مقدار قدرت که دارد، می تواند برای چانه زنی و امتیاز بیشتر استفاده کند. شاید در دولت بعد این کار انجام شود.
ناشناس۱۸۳۲۷۹۹۱۸:۲۹:۳۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲
پس با این منطق جنگلی، شما هم نمی‌توانی برای جمهوری اسلامی تعیین تکلیف کنی چون این جمهوری اسلامی است که در موضع قدرت است؛ نه شما!!
ناشناس۱۸۳۱۶۸۸۰۹:۰۹:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲
بایدن یک سیاسیتمدار کهنه کار و یک جنتلمن است. ایران باید با بایدن مذاکره کرده و خصومت ها را با آمریکا کاهش دهد.
ناشناس۱۸۳۱۹۳۵۱۰:۵۹:۳۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲
جنتلمن های پشت میز مذاکره همان تروریست های فرودگاه بغداد هستن.
ناشناس۱۸۳۱۹۸۷۱۱:۲۳:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲
در جنگ حلوا خیرات نمی کنند.
ناشناس۱۸۳۲۲۷۸۱۳:۱۴:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲
ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی نشان داد که یانکی ها بزدل و ترسو هستن و جرئت رویارویی مستقیم با ایران را ندارند و به همین دلیل به این ترورهای کور دست می زنند.
ناشناس۱۸۳۱۶۹۲۰۹:۱۰:۲۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲
غنی سازی در ایران خصوصا غنی سازی 20 درصدی هیچ اولویتی ندارد. چون مورد مصرف ضروری ندارد.
ناشناس۱۸۳۱۹۴۴۱۱:۰۳:۰۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲
سوخت راکتور تحقیقاتی و پزشکی تهران به اتمام رسیده است و قیمت هر کیلوگرم اورانیوم 20 درصدی غنی شده 60 میلیون دلار است لذا به غنی سازی 20 درصدی برای تامین صفحه سوخت نیاز مبرم داریم.
ناشناس۱۸۳۱۹۹۷۱۱:۲۶:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲
به چه قیمتی؟ نابودی اقتصاد و تکنولوژی و... خلاصه صدها میلیارد دلار خسارت.
ناشناس۱۸۳۲۲۸۲۱۳:۱۶:۰۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲
بعد از برجام اقتصاد ایران 40 درصد کوچک شد زیرا تحریمها به بهانه های موشکی و منطقه ای تشدید شدند و راههای دور زدن آن لو رفت .
ناشناس۱۸۳۲۴۵۵۱۴:۱۸:۵۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲
بعد این همه وقت نفهمیدی هسته ای بهانه است در ضمن خسارت را 20 سال پیش به مملکت زدین که خارج از چارچوب آژانس نشستیدبا 3 کشور بمب اتم دار و بتن ریختید تا گستاخ تر شوند
ناشناس۱۸۳۲۴۷۵۱۴:۲۷:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲
با بتن ریزی که تکنولوژی را از بین بردین! حتی ماهواره را هم تعطیل کردین در ضمن چرا جاهایی که سرآمد هستیم را سرلوحه قرار نمی دهیدو می خواهید از آن ها بکنید تا مانند اقتصاد رها شده به امید کدخدا نابود کنید؟ اقتصاد را بکشانید بالا مانند آن جاهایی که در دنیا سرآمد هستیم
ناشناس۱۸۳۲۰۳۰۱۱:۳۶:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲
200 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد غنی شده که با برجام اکسید کردیم در بازار جهانی 20 میلیارد دلار ارزش داشت.
ناشناس۱۸۳۱۶۹۴۰۹:۱۰:۵۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲
چرا باید برگردد ؟!!!
ناشناس۱۸۳۱۹۴۷۱۱:۰۴:۰۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲
برگشتن و برنگشتن به برجام مهم نیست لغو تحریم ها مهم است.
بیگی29۱۸۳۲۰۴۳۱۱:۴۲:۴۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲
فرض که تحریم هالغو شوند، آنقدر دهان باز منتظرند و آنقدر دزدان و اختلاس گران در صف هستند که گشایشی در فلاکت ما حاصل نمیشود.
ناشناس۱۸۳۲۴۵۹۱۴:۲۰:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲
گشایش با برجام و امریکا پرستی ایجاد نمی شود بلکه از درون درست می شود
ناشناس۱۸۳۱۶۹۵۰۹:۱۱:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲
توپ در زمین ماست
ناشناس۱۸۳۱۹۵۳۱۱:۰۵:۵۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲
با نزدیک شدن 5 اسفند موعد مقرر توقف اجرای پروتکل الحاقی و اخراج جاسوسان آژانس امریکا و اروپا به التماس افتادند.
ناشناس۱۸۳۲۲۰۵۱۲:۴۶:۵۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲
خیلی حرف درستی بود اقتصاد اروپا امریکا که کلا در حال نابودی ارزش پولشونم که دیگه فاجع وضع مردمشونم که صدا سیما داره نشون میده همه از گشنگی در حال موت اینا مجبورن هرچی ما بخوایم انجام بدن مگنه تحریمی بکنیم این مفسدارو موشکی تو سر شون بزنیم که
ناشناس۱۸۳۲۳۰۵۱۳:۲۳:۴۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲
تعداد 50 میلیون نفر در امریکا در اثر کرونا بیکار شدند و افراد بی پول گرسنه و بی خانمان و کارتن خواب در این کشور به شدت افزایش یافته و اوضاع اروپا هم دست کمی از امریکا ندارد.
ناشناس۱۸۳۲۴۶۲۱۴:۲۱:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲
دو واحد اقتصاد کلان بخون تا چرا از 150 سال پیش تا الان پول شما آب می رود
ناشناس۱۸۳۱۶۹۶۰۹:۱۲:۲۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲
داستان درگیری ما با غرب خصوصا آمریکا، داستان لج و لجبازی است که دودش به چشم مردم ایران رفته است.
ناشناس۱۸۳۲۰۲۵۱۱:۳۵:۱۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲
تاریخ ایران از کودتای 28 مرداد 32 تا ترور سردار سلیمانی خباثت و شیطنت امریکا و انگلیس را نشان می دهد.
ناشناس۱۸۳۲۰۴۷۱۱:۴۴:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲
امان از روسیه. امان از نبود مردم سالاری.
ناشناس۱۸۳۲۲۸۷۱۳:۱۸:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲
امریکا با بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی نشان داد که دشمن اصلی بشریت است.
ناشناس۱۸۳۳۰۳۳۲۲:۳۴:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲
به ما چه حالا كه اونا با هم دوستند
ناشناس۱۸۳۱۶۹۷۰۹:۱۵:۰۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲
هسته ای جز ضرر هیچ فایده ای برای ایران نداشته است. کدام کشوری تا به حال در دنیا وجود داشته که تمام امورش را به یک صنعت و آن هم صنعت هسته ای پیوند زد باشد؟
ناشناس۱۸۳۱۹۸۶۱۱:۲۳:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲
کشورهای بزرگ دنیا کل اقتصاد و صنعت را رها نکردند به امید مذاکره !
ناشناس۱۸۳۲۱۷۳۱۲:۳۵:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲
چون اصلا نمیزارن کار به اونجا بکشه
ناشناس۱۸۳۲۳۲۷۱۳:۳۴:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲
اشتباه این بود که از سال 82 یک مسئله داخلی را بین المللی کردیم و اجازه دخالت اجانب در امور داخلی کشور را دادیم.
ناشناس۱۸۳۲۴۸۴۱۴:۲۹:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲
خخخه هسته ای در ده ها رشته دیگر کار برد دارد همان گونه موشک در جاهای دیگر هم کاربرد دارد و الان می توانیم بسازیم در بخش های مختلف با وجود تحریم سنگین
ناشناس۱۸۳۱۷۰۳۰۹:۱۶:۵۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲
صدها میلیارد دلار بابت هسته ای تا به حال ضرر کرده ایم. هسته ای جز ضرر و خسارت و تحریم و دشواری زندگی مردم ایران چه منفعتی داشته است؟؟
ناشناس۱۸۳۲۰۰۹۱۱:۳۰:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲
بعد از تعطیل کردن صنعت هسته ای تحریم ها را با بهانه های موشکی و منطقه ای و حقوق بشری ادامه می دهند نباید فریب بخوریم.
ناشناس۱۸۳۳۱۲۶۰۳:۰۳:۱۶ ۱۳۹۹/۱۲/۳
چرا مثل یک کشور عادی رفتار نمیکنیم؟! اینهمه کشور در جهان بدون تقابل و دشمنی با آمریکا، اقتصاد و صنعت و تجارت را در اولویت قرار داده اند و مردمشان هم مثل آدم زندگی می‌کنند ولی ما در ایران، بدون شعار مرگ بر این و آن یک روز را نمیگذرانیم و دلمان هم به فلاکتمان خوش هست.
ناشناس۱۸۳۲۰۲۲۱۱:۳۳:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲
امانوئل مکرون: صنعت هسته ای اساس استقلال راهبردی فرانسه است.
ناشناس۱۸۳۱۷۰۸۰۹:۲۰:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲
یک روز هم شعار « جنگ جنگ تا پیروزی» می دادیم. اما آخرش قطعنامه 598 را قبول کردیم و با صدام یزید کافر صلح کردیم. یعنی جو بایدن از صدام یزید کافر بدتر است؟
ناشناس۱۸۳۲۰۱۵۱۱:۳۱:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲
درس عبرت برجام این بود که هرگز نباید به مذاکره با دولتهای بدعهد و خبیث اعتماد کنیم.
ناشناس۱۸۳۲۴۸۷۱۴:۳۱:۲۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲
عزیزم بعد از گرفتن سرزمین هایمان با صدام مذاکره کردیم و صلح شد
ناشناس۱۸۳۲۵۶۳۱۵:۱۶:۳۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲
سرزمین ها ت که بعد دو سال آزاد شد نه 8 سال
ناشناس۱۸۳۲۵۰۵۱۴:۴۱:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲
جهت اطلاع شما ما بعد از پس گرفتن خاک کشور قصد داشتیم برای درس عبرت گرفتن صدام را کله پا کنیم ولی امام منصرف شد و مذاکره شد و جام زهر را نوشید ولی الان با کد خدا جون می روید در داخل خاک کشورمان به خاطر این زورگویی بتن می ریزد با انقلاب ما چیکار کردین از آن اقتدار گذشته که الان به کد خدا و نوکرانش می روید مذاکره می شود که....!
ناشناس۱۸۳۱۷۲۵۰۹:۳۰:۲۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲
به همان دلیلی که اوباما به برجام کامل عمل نکرد! فشار بیشتر برای گرفتن امتیاز بیشتر و در نهایت تسلیم کامل!
ناشناس۱۸۳۱۷۳۲۰۹:۳۲:۱۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲
ما محتاج مذاکره ایم نه اونا . اونا که دارن زندگی شون رو میکنن . ما داریم تلف میشیم زیر بار تحریم های اونا
ناشناس۱۸۳۲۰۱۸۱۱:۳۲:۲۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲
به قول خود روحانی فقط 20 درصد مشکلات کشور بدلیل تحریمهاست.
ناشناس۱۸۳۳۱۲۷۰۳:۰۸:۰۱ ۱۳۹۹/۱۲/۳
هشتاد درصد مشکلات کشور هم بخاطر ناکارآمدی و فساد دائمی هست که هرگز حل نشده و نخواهد شد، بنابراین مردم مجبورند به حل همان بیست درصد قانع باشند.
ناشناس۱۸۳۲۹۵۸۲۰:۵۳:۵۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲
آری تو وامثال تو نزدیک به بایدن هستید می توانید آنجا مذاکره ونیازتان را برطرف کنید
ناشناس۱۸۳۱۷۳۵۰۹:۳۴:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲
برجام ثابت کرد بعضی ها از یک سوراخ بارها گزیده میشوند و عبرت نمیگیرند!
ناشناس۱۸۳۱۷۴۳۰۹:۳۶:۵۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲
ما نباید لجبازی کنیم . تمام کارایی که خارج برجام بوده تعلیق کنیم تا اونا هم برگردن به برجام و تحریم ها رو لغو کنن
ناشناس۱۸۳۲۰۰۵۱۱:۲۸:۵۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲
اول امریکا از برجام خارج شده و تحریم ها را تشدید کرده قدم اول را باید آنها بردارند.
ناشناس۱۸۳۳۱۲۸۰۳:۱۰:۲۰ ۱۳۹۹/۱۲/۳
مردم ایران هم همینطور در فقر دست و پا میزنند تا شعارها متوقف نشود.
ناشناس۱۸۳۱۷۴۶۰۹:۳۷:۱۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲
تحمیل شش قطع نامه شورای امنیت و ماده 41 فصل هفتم شورای امنیت با رأی مثبت چین و روسیه، نتیجه ی سیاست شما بود یا به قول شما لیبرال های غرب‌گرا؟
امیر حسین سلطان/تهران۱۸۳۱۹۸۹۱۱:۲۳:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲
و متاسفانه کار به جایی رسیده بود که حتی کشور قطر مسلمان هم به عنوان یک عضو از 15 عضو شورای امنیت علیه ایران رای می داد حالا رویکرد ابرقدرت ها و چین و روسیه پیشکش! یعنی اجماع جهانی را بر علیه خودمان برانگیخته بودیم و الا آمریکا و اروپا به تنهایی قادر نبودند اینقدر ما را تحت فشار قرار دهند.
ناشناس۱۸۳۲۵۹۶۱۵:۳۸:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲
یادت نیست که می رفتی شعار میدادی اوباما اوباما یا با ما یا با اونا؟!! اوباما جون هم چند ماه نشده اطاعت کردن هم بر دولت تحریم اعمال کردن و هم بر خودت
امیر حسین سلطان/تهران۱۸۳۲۶۹۷۱۶:۴۴:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲
شما هم با همین فرضیه های تان دل خوش کنید! قدری تامل و تفکر هم بد چیزی نیست! 20 سال تمام وقت و هزینه و انرژی و حواس ملتی را فدای انرژی هسته ای کردن ثمره اش بهتر از این نیست. تا کی می خواهید به جای حل مساله صورت مساله را پاک کنید و یا تغییرش دهید؟! و به چه قیمتی؟! انرژی هسته ای هر چقدر هم برای مان مهم باشد مهمتر از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نیست.
ناشناس۱۸۳۲۰۰۱۱۱:۲۷:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲
قطعنامه 1929 که بسترساز تحریمهای بانکی و نفتی و مشکلات اقتصادی برای کشور شد نتیجه فتنه دار و دسته شما در سال 88 بود.
ناشناس۱۸۳۲۷۱۴۱۶:۵۷:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲
شما لیاقت تان همان ترامپ بود و بس - هنوز هم دشمنی کینه توزانه تان با اوباما را ول نکرده اید.
ناشناس۱۸۳۲۷۲۶۱۷:۰۸:۵۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲
این هم یک دروغ بزرگ هست که متقلبان، بر معترضان بستند. برای اباما نتایج انتخابات ایران ذره ای اهمیت نداشت. مهم حفظ امنیت اسرائیل و رفع تهدیدهای احتمالی بود که بخاطر آن هم تحریم های شدید وضع کردند و ما مجبور شدیم در انتهای دوره احمدی نژاد پای میز مذاکره بنشینیم. وقایع و حقایق را با جار و جنجال نمی توانید عوض کنید.
ناشناس۱۸۳۲۱۱۹۱۲:۱۹:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲
نتیجه توهم تقلب سال 88 بود
ناشناس۱۸۳۱۷۵۳۰۹:۴۰:۱۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲
آیا کسی باز با دلار خواهد رقصید؟! آیا ساده لوحان تاریخ را تَکرار خواهند کرد یا عبرت خواهیم گرفت؟!
ناشناس۱۸۳۱۷۶۴۰۹:۴۶:۳۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲
یکم حوصله کنین
ناشناس۱۸۳۱۷۷۳۰۹:۴۹:۱۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲
وقتی بعضی از داخلی ها و سلطنت طلبها مثل ربع پهلوی از آمریکا می خواهندکه تحریم ها به جهت فشار بر جمهوری اسلامی حفظ شود چه انتظاری هست؟ بیایید به امریکایها اعلام کنید که آب که سر ما از تحریمها گذشت شما را بروید سوی خودتان ما هم سوی خودتان مگر با برجام قبلی چه گلی به سر ما زدند ؟
ناشناس۱۸۳۱۷۷۴۰۹:۴۹:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲
مردم ایران عاشق جنگ با آمریکا هستن و لحظه شماری میکنن علی برکت الله
گورخواب۱۸۳۱۷۷۶۰۹:۵۰:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲
جناب کارشناس سیاسی بین الملل!!! میشه بفرمایید عاقبت این سیاست‌های شما چیست؟ کره شمالی شدن ایران. لابد میگید چه باید کرد؟ مثل تمام دنیا باشید. دموکراسی و سپردن امور به مردم.
ناشناس۱۸۳۱۷۸۷۰۹:۵۴:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲
یه نفر هست هربار میاد میگه بایدن جنتلمنه. الان دوباره سر و کله ش پیدا میشه!! خخخخخخ!
ناشناس۱۸۳۱۷۸۹۰۹:۵۵:۳۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲
انصافا تک تک جملات مقاله درست بود....فکرش رو هم نمیکردند که دولت ایران از لغو بالمره تحریم ها، برسد به بردن کاپ اخلاق در برجام و هدف نبودن برداشتن تحریم ها!!!@
ناشناس۱۸۳۱۷۹۳۰۹:۵۷:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲
اگر نویسنده محترم ترجیع بند بیانشان غربگرایی مذموم هست فقط بعنوان غرب ستیز توضیح دهند که خروج از برجام و انزوا و تکیه به شرق برای مردم و نه طرفداران کاسبی تحریم و اقتصاد آشفته برای معیشت آنها چه دستاوردی دارد ؟
ناشناس۱۸۳۲۲۹۰۱۳:۱۹:۵۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲
مشکلات فعلی کشور نتیجه برجام و اعتماد بی جا به امریکا و غرب است.
سینا۱۸۳۲۴۰۵۱۴:۰۰:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲
ریشه مشکلات کشور در انباشت سیاست های کلان غلط در مواجهه با جهان، که خارج از دست دولتهاست، نبود سیاست ها و نقشه های اقتصادی صحیح، نبود نظارت کامل و صحیح، نبود قوه قضاییه مستقل، نبود مجلس مستقم، و البته بی کفایتی مسئولین دولتی در نبود فضای کافی برای مشارکت نخبگان در امر کشور داری، که آن هم ناشی از تنگ نظری ها و روال های کلان رایج در 40 سال گذشته، مانند سیستم تایید صلاحیت ها و گزینش ادارات و حفظ ظاهر کردنها و شعار زدگی هاست.
ناشناس۱۸۳۲۴۷۰۱۴:۲۵:۲۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲
اجرای سیاست غلط اقتصاد نئولیبرالی در 30 سال گذشته باعث افزایش فاصله طبقاتی و تبعیض و فقر و بیکاری و تورم در کشور شده است لیبرالیسم در امریکا و شیلی و اسپانیا و فرانسه و بسیاری از کشورها شکست خورده است.
ناشناس۱۸۳۲۴۹۵۱۴:۳۶:۳۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲
شرق کشور فروشی نکرد برای فروش نفت خودشان
ناشناس۱۸۳۱۸۰۵۰۹:۵۹:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲
البته اینکه بایدن به برجام برگرده یا برنگرده سوال انحرافیه!! اگر آمریکا به برجام برگرده اما تحریمها سرجاش باشه چه فایده ای داره!؟ مهم رفع تحریمهاست.
سلام۱۸۳۱۸۱۱۱۰:۰۱:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲
چون دلش نمیخواهد......
ناشناس۱۸۳۱۸۲۳۱۰:۰۹:۵۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲
در انتخابات پیش رو اتفاق خاصی نخواهد افتاد مردم از انتخاب بین بد و بدتر خسته و سرخورده شده اند و متاسفانه تا کنون‌که هیچ نیروی قوی سیاسی جهت انتخابات پیش رو معرفی نشده و هر آنچه هست در قالب دو حزبی است که مردم بار ها و بار ها آن ها را آزموده اند
ناشناس۱۸۳۱۸۴۲۱۰:۱۷:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲
منظور شما انتصابات 1400 هست دیگه ...!!! اتفاقا بهتر چون مردم خسته شده اند از اینکه همه چیز را گردن جریان غربگرا که آنها هم همگی تایید صلاحیت شده ی نظام خودتان هستند بیاندازید .. این گوی و این میدان من که رای نمی دهم. اسراییل و کشورهای عربی هیچگاه به آمریکا اجازه نخواهند داد به برجام فعلی برگردد .. عربستان قبلا علنا تهدید کرده در این صورت به دنبال سلاح هسته ای خواهد رفت.
ناشناس۱۸۳۱۸۶۷۱۰:۲۶:۵۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲
چون دولتیها خیلی التماس کردن طبیعیه محل نذاره
ناشناس۱۸۳۱۸۷۲۱۰:۲۸:۳۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲
چرا حکومت ایران حاضر نیست دست از دخالتهای منطقه ای خود دست بکشه تا دیگران هم خیالشون نسبت به ایران راحت بشه و با فراق باز به برجام برگردن ؟
ناشناس۱۸۳۱۹۹۵۱۱:۲۶:۰۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲
امریکا باید دست از تهدید و ترور و تحریم و مداخله در امور داخلی سایر کشورها بردارد و به یک کشور عادی در دنیا تبدیل شود تا زمانیکه خوی قلدری و روحیه استکباری دارند تعامل با آنها ممکن نیست.
ناشناس۱۸۳۲۵۲۳۱۴:۴۹:۳۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲
چرا مدینه فاضله تو و نوکرانشون می آیند دخالت می کنند و ما را مجبور به دخالت در منطقه که امنیت مان خدشه وارد نشود؟ چرا اسرائیل جونت با این همه کشتار و غضب سرزمین ها و دارای بمب اتم صداتون به همراه کدخدا جونتان در نمی آید هرچند خود کد خدا بمب اتم دارد و کشور امریکا را هم با نسل کشی سرخپوستان ایجاد کردن در ضمن برجام در مورد هسته ای است و نه چیز دیگر
ناشناس۱۸۳۱۸۷۸۱۰:۳۳:۱۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲
برجام خیلی بد بود و به نفع آمریکا بود و به ضرر ما برای همین خارج شدند
ناشناس۱۸۳۱۸۹۸۱۰:۴۰:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲
عزیزجان بایدن که گفته بر میگرده اما ظاهرا بازگشتش برای شما ضرر داره
ناشناس۱۸۳۲۱۳۶۱۲:۲۳:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲
ما که کل صحبتهای بایدن و بقیه آمریکائیها رو زیر رو کردیم فقط دیدیم گفته اگر ایران به تعهداتش برگرده ما راستی آزمایی میکنیم بعد تصمیم میگیریم.
ناشناس۱۸۳۲۳۳۷۱۳:۳۷:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲
بایدن گفته باید امارات و عربستان به جمع کشورهای مذاکره کننده اضافه شوند !!! و در مورد مسائل موشکی و منطقه ای هم مذاکره کنیم !!!
ناشناس۱۸۳۲۴۹۳۱۴:۳۴:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲
ضررش این است که کشور فروشی می کنید و در دانش کشور به خاطر نفت خودمان بتن می ریزید و بعد اقتصاد را با پول نفت سرکوب می کنید و بعد کد خدا با آنالیز اقتصاد ایران در چند سال آینده که ظرفیتش پر شده از این سرکوب دوباره تحریم و بعد آقایان پشت سر تحرطم قایم می شوند و اتفاقا سرکوب اقتصاد و شوک درمانی نسخه پیچی صندوق بین المللی پول تحت سلطه آمریکا است
ناشناس۱۸۳۱۹۰۰۱۰:۴۰:۵۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲
ما اقتصادمون ویران شده ولی آمریکا بواسطه ما عربها رو میدوشه پس هیچ عجله ای نداره .
ناشناس۱۸۳۱۹۴۱۱۱:۰۲:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲
اخیرا مد شده اول مقاله های الف با این جمله ها شروع میشه: من قبلا گفته بودم اینجور میشه و دیدین شد و خلاصه من خیلی بلدم و اینا. اون از آقای امیری فراهانی که با قاطعیت پیروزی ترامپ رو پیش بینی کرد و بعدش هم گفت نه من گفتم 80 درصد شانس پیروزی داره. اینم از آقای رجایی. آقای رجایی خدا وکیلی فکر میکنی تنظیم مقدار تنش (مثلا همون تنشی که خود شما در خلیج فارس مثال زدید) اختیارش با روحانیه؟ یعنی زدن آرامکو و امثالش با دستور یا اجازه روحانی بوده؟؟ خوب شما خطاب به همونایی که اون تنش ها را درست کردن مطلب بنویسید و درخواست تنش بیشتر کنید. من شک دارم که اصلا دولت قبل از این اقدامات اصلا خبردار بشه. شاهدش آوردن بشار اسد به تهران و بی خبری وزیر خارجه است.
ناشناس۱۸۳۱۹۸۵۱۱:۲۲:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲
بیچاره کارگر
ناشناس۱۸۳۱۹۹۱۱۱:۲۴:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲
خلاصه صحبتهاي بايدن: با اروپا رفاقت مي كنيم! با چين روسيه رقابت مي كنيم! با ايران مقابله مي كنيم!
صمصام۱۸۳۲۰۱۴۱۱:۳۱:۲۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲
لطفا بنده را به غربگرایی متهم نکنید اما باید به حقیقتی تلخ اعتراف کنیم ما بعد از 42 سال هنوز در موضعی نیستیم که بتوانیم در رویارویی با امریکا از قدرت چانه زنی مان استفاده کنیم به چین و اقتصادش نگاه کنید : قوی ترین دلیل برای عدم موفقیت امریکا در برابر چین اقتصاد قوی این کشور است قدرت نظامی چین بی تاثیر نیست بله...اما چین مشکل اقتصاد ضعیف ما را ندارد که امریکا از ان سوء استفاده کند به رسانه های معاند مثل تلویزیون من وتو نگاه کنید ...بیشترین حجم حملات و انتقادات این تلویزیون به کشور ما و نظام ما از ناحیه ضعف اقتصاد ماست ...مردمی که از فرط ناتوانی مجبورند با ارسال فیلم های گرانی اقلام اساسی و یا اتفاقات رخ داده در کشور مان ، شکایت شان از وضع بد معیشت شان را به این تلویزیون معاند ببرند مهمترین دلیل هم برای اثبات این ادعایم این است که ما دارای اقتصاد قوی و سالم نیستیم و امریکا هم از همین ضعف ما انچه خواسته کرده است اقتصاد ما نقطه ضعف هایی دارد که هنوز متاسفانه رفع نشده است و ما به اشتباه تصور میکنیم با ایجاد ارتش و نیروی نظامی قوی قدرت برتر هستیم ...خیر البته ارتقا بنیه نظامی و ارتش قوی ار واجبات است اما تنها عامل تعیین کننده در میزان قدرت چانه زنی در تنشهای دنیای امروز نیست اقتصاد ما نقطه ضعف هایی دارد که هنوز متاسفانه رفع نشده است با اقتصاد مقاومتی موافقم اما به شرطی که هزینه مقاومت کردن از جیب مردم نباشد
ناشناس۱۸۳۲۱۵۶۱۲:۳۱:۱۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲
نویسنده که خود را تحلیل گر حرفه ای می شناسد این نکته ساده را در درک نکرده که چرا ایران تا حالا صبر کرد. ایران تا حالا مجبور بود کوتاه بیاد چون حرکات ترامپ قابل پیش بینی نبود. اما حرکات بایدن بر اساس یک سیستم منطقی پیش می رود و در نتیجه تقریبا قابل پیش بینی می باشد برای همین هم ایران سیاستش رو تغییر داد. بنابراین انداختن بی عملی در چند سال گذشته به گردن گروه خاص فرافکنی است. به نظر شما چرا مجلس این قانون رو چرا قبلا تصویب نکرد و گذاشت برای دووران بایدن مطمئن باشید اگر ترامپ مجدد انتخاب می شد این قانون در مجلس تصویب نمی شد.
ناشناس۱۸۳۲۵۱۲۱۴:۴۴:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲
چون مجلس قبلی سر کار بود و این مجلس هم داشتند روی این کار می کردن و با ترور دیگر سرعت دادن و عملی کردن
ناشناس۱۸۳۲۱۶۸۱۲:۳۴:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲
با دستاورد بزرگ دولت روحانی یعنی اداره کشور بدون نفت (علیرغم سختی هایی که به واسطه کرونا بر دولت و ملت تحمیل شد) اقدامات بعدی ایران می تواند آمریکا را مجبور به بازگشت به برجام کند. نویسنده این مقاله روزگاری به از دست رفتن تمام دستاوردهای هسته ای به دلیل برجام اشاره می کرد اما دیدیم که ظرف مدت کوتاهی ایران توان هسته ای خود را بازیابی و از آن فراتر رفت.
ناشناس۱۸۳۲۵۰۹۱۴:۴۳:۳۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲
اداره بدون نفت!! الان هم نفت در بودجه می اورد و نمی خواهد علمی اداره کند در ضمن محدودیت هسته ای که چند سال آن را عقب نگه می دارید اسمش چی هست؟
ناشناس۱۸۳۲۲۴۴۱۳:۰۲:۲۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲
خوب نقش بازی می‌کنی آقای رجایی شماها که از خداتونه آمریکا به برجام برنگرده چون اگه برگرده دیگه نمیتونید همه پروژه های کلان کشور رو صاحب بشید
ناشناس۱۸۳۲۳۲۰۱۳:۳۱:۳۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲
بیچاره لیبی هم همین سخن را که دوران بمب و موشک سپری باور کرد و به این روز افتاد اگر زمان بمبو موشک نیست اول امریکا و بعد اروپا سلاح های خود را نابود کنند تا بعد نوبت به ما برسد چون تا آنجا که عقلا و آنهایی که عقلشان سرجایش است می دانند نمی توان به غرب و امریکا اعتماد کرد گواهش هم همین سوریه و عراق و افغانستان و لیبی و.... است
ناشناس۱۸۳۲۴۵۳۱۴:۱۸:۲۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲
چون شما اجازه نمی دهید
رضا۱۸۳۲۴۵۶۱۴:۱۹:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲
با این جمبه که بعید است بایدن براحتی تحریم ها را لغو کند موافقم. مولفه نظم ساز در عرصه بی الملل فقط ترکیبی از قدرت نظامی و اقتصادی است. آمریکا هم قدرت جهانی است و ایران هم در سطح منطقه همان رفتار را دارد با یک تفاوت اساسی. آمریکا بابت حضور خود در جهان کسب درآمد دارد و ایران بابت حضورش در کشورهاز منطقه
ناشناس۱۸۳۲۵۸۷۱۵:۳۳:۰۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲
بازگشت امریکا به برجام به نفع ایران نیست. مطمین باشید امریکا به برجام بگرده هیچ تحریمی برداشته نمیشه. در ۲ سال دولت اوباما هم تحریمی برداشته نشد. میگید نه برید ببینید تو اون ۲ سال چند تا هواپیما تونستیم بخریم.
بیگدل۱۸۳۲۶۲۲۱۵:۵۱:۵۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲
طبق پیش بینی ها تا 20 سال دیگه جنگ جهانی شکل میگیره / اونوقت تنها چیزی که لازم داریم بمب هسته ایه / از الان باید ذخیره سازی کنیم براش
ناشناس۱۸۳۲۶۵۱۱۶:۱۵:۲۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲
آقای نویسنده، خیالات رو کنار بگذار ۱۰ سال است رشد اقتصادی کشور منفیست (بجز سال برجام) اما شما همچنان توخالی می نویسید. رشد صنعتی کشور در سال گذشته منفی بوده
زهرا۱۸۳۲۸۵۵۱۹:۲۱:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲
اگه بایدن تحریمو برنداشت همچنان کیک زرد واورانیوم غنی شده واورانیوم فلزی و اب سنگین اراک و......اینقدر تولید کنیم که فکرکنه روز بعدش بمب اتمی ساخته میشه بعد مثل بچه ادم تحریم هارو برمیداره . حالا که قانون جنگل حاکمه وامرییکا فقط زبون زور حالیشه
باهر۱۸۳۲۹۲۴۲۰:۲۴:۰۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲
امریکا با مذاکرات برجام در دوره اوباما به حداکثر خواسته های خود از طریق روش مذاکره "همه و یاهیچ"که همان موقع توسط طرفین مکرر تکرار میکردند رسیده اندچون آنها به *همه* خواسته های خود با تعطیلی تاسیسات هسته ای ایران رسیدند و ایران هم همان موقع به *هیچ* رسید چون هیچکدام از وعده های آمریکا عملی نشدزیرا هیچ اجباری برای اقدام در برابر ایران را نداشتند و حتی تحریمها هم از زمان اوباما تا کنون افزایش داده اند چون میدانستند ایران هیچ کاری نمی تواند بکند نه راه پیس دارد و نه راه پس!!! زیرا در تله آنها برای همیشه افتاده بود. این نتیجه مذاکرات کسانی هست که ادعای آنها جهت بلد بودن فن مذاکره در برابرقدرتهای جهان را گوش فلک فردوس هم کر کرده است!!! علی برکت الله
ناشناس۱۸۳۲۹۷۵۲۱:۱۳:۳۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲
تقاضای نامشروع آمریکا لگد مال کردن قانون بین المللی برجام است.
ناشناس۱۸۳۳۱۲۴۰۲:۴۷:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۳
این ها ایران راچی فرض کردند که نامه مکانیزم ماشه که مردادماه بدلیل خارج شدن امریکا ازبرجام لغوشده بود را پس میگیرند ومی گویند گام جدی /شش ماه بعداز لغو همه تحریم ها امریکا می تواند به برجام بازگردد وتعهدات نسیه خودش را انجام دهد
ناشناس۱۸۳۳۱۴۰۰۶:۱۱:۵۴ ۱۳۹۹/۱۲/۳
برگشتن بایدن به برجام چیزی را عوض نمی کند بلکه باید تحریمها را در عمل بردارد. البته بنظر من هم بایدن در همین یکماه هم نشان داد قصد برگشتن به برجام را بدون مذاکرات موشکی و منطقه ائی ندارد. در واقع نه کنگره به او این اجازه را می دهد و نه اسرائیل.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. من عجله ندارم!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  17. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  4. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  5. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  6. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  7. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  8. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  11. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  12. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. معلمان تلاش کنند گره ذهنی دانش آموزان باز شود

  16. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  17. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  18. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  21. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  22. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  23. سخنگوی دولت: هیچ مرجعی معطل تصویب قانون جدید حجاب نیست

  24. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  25. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

آخرین عناوین