صدسالگی کودتای سیاه سوم اسفندماه پدری که با «کودتا« آمد، پسری که با «کودتا» برگشت

دکتر محسن سلگی،   3991130002 ۱۸۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
پدری که با «کودتا« آمد، پسری که با «کودتا» برگشت

این روزها سلطنت طلبان و برخی ایران باستان گرایان که از ایران باستان چیزی جز چند جمله کوروش نمی دانند و حتی مهمترین کتاب درباره او یعنی سیروپدیا یا کوروش نامه سردار یونانی گزنفون را هم نخوانده اند در مدح برنامه توسعه رضا شاه می گویند. برنامه ای که جز نفی تمایزات و نشانه های هویتی ایرانی نبود. اشتباه نباید کرد. رضاخان نه تنها اسلام زدایی کرد که ایران زدایی هم کرد. هویت های قومی عناصر قومی، استقلال و آزادگی اقوام، زبان ها و... آنها که عناصر غنا و سرشاری و ثروت فرهنگی ما و عامل جذابیت برای جلب نگاه ایران شناسان و محققان و حتی توریست ها است را از میان می برد. 

رضاشاه کسی نبود که غم ایران داشته باشد. اگر داشت به صاحبان حق در ایران تجاوز نمی کرد و ایران را چنان ملک خود می دانست که نخواهد در پی ثروت اندوزی باشد. تمام شاهان قبل از او ایران را خانه خود می دانستند. فرض این بود که تمام مملکت متعلق به شاه است و همین فرض سبب شده بود هیچ شاهی برای خود املاک خصوصی به آن اندازه دست و پا نکند.

امروز هم یک نگرانی سازمان ملل و نیروهای فرهنگی و سیاسی در ایران از بین رفتن عشایر به عنوان سرمایه ای ملی و سرمایه ای منحصر بفرد است. حال چطور برخی به اینکه رضاخان به زور همه را یکجانشین و شهرنشین میکرد بی آنکه اعتراف کنند بخشی از مشکلات فرهنگی و نسلی و مشکلاتی مانند حاشیه نشینی محصول همان زورگویی و سرکوب رضاخانی است افتخار می کنند.

برنامه او برای مدرن شدن ایران هیچ تناسبی با مدرن شدن اروپایی و آمریکایی هم نداشت. او یک آغامحمدخان بود با ملاحظات و سواد کمتر؛ کسی که در زمان به قدرت رسیدن حتی سواد خواندن نوشتن نداشت. تمام ابهت ظاهری او  در اثر حمایت کردن از نازیسم به تلنگر انگلستان از میان رفت. بادآورده را باد برد. او حتی مثل آغامحمدخان نبود چرا که این شاه قاجار برای به قدرت رسیدن شمشیرها و مرارت ها کشید. رضاخان اما به سادگی و مانند یک بخت آزمایی در مسیر قدرت و کودتای سوم اسفند قرار گرفت آن هم در شرایطی که قاجار در بدترین دوران قدرت و در واقع بی قدرتی خود بود.

کودتایی که با اتکای مستقیم به نیروی نظامی خارجی یعنی بریگارد یا دیویزیون قزاق صورت گرفت. نقشه ای که کمیته انگلیسی زرگنده با محوریت افسر انگلیسی آیرونساید کشیده بود، نطفه حکومتی نامشروع را بنا نهاد که تاریخی از سرکوب را پیش چشم ایرانیان نهاد.

برخی به خدمات ساخت و ساز او اشاره می کنند درحالی که بسیاری از مستبدان خون ریز تاریخ حتی اهل آبادانی بوده اند. رضاخان از نظر ظاهری و ساخت و ساز تنها نگاهش به پایتخت و خانه خودش بود و این برای رعب انداختن و باعظمت نشان دادن در دل مخالفان و مردم بود.

ضمنا باید توجه داشت مستبدان در سلطنت های سنتی چندان گزینه دیگری نداشتند. انتخاب میان استبداد ناصالح و استبداد صالح یا دقیق تر بگوییم استبداد ناوحشیانه بود درحالی که رضاخان تمام حاصل یک انقلاب مردمی یعنی انقلاب مشروطه را به باد داد.

نمی توان بر سلطان محمود غزنوی یا تیمور لنگ که بنای اولیه میدان نقش جهان(امام) را گذاشت خرده گرفت که قانون مند نبوده یا مطلق عمل می کرده است اما می توان و باید به رضاخان ایراد گرفت که چرا چنان خودکامگی بی سابقه ای پیشه کرد.

هیچ یک از سلاطین مستبد تاریخ ایران به اندازه او زورگویی نداشتند و مردم را محدود نکردند. دست کم حکومت های قبل با حریم خصوصی افراد کاری نداشتند اما رضاخان یک پلیس سیاسی ساخت و سبب وحشت عمیق و عجیبی در میان مردم شده بود

عده ای توجه ندارند یا خود را به بی خبری می زنند که راه آهن رضاشاه برای انتقال نیرو و پشتیبانی متفقین به شوروی سابق بود.

از خود نمی پرسند اگر اینطور نیست چرا خط راه آهن از درود لرستان می گذرد اما از بسیاری شهرهای تاریخی و تجاری تر نه. دقیقا بنا بود شمال به جنوب باشد و بتواند خطی مطمئن(جاده پیروزی) در برابر آلمان نازی باشد.

البته جای شکر دارد که کسی منکر انگلیسی بودن کودتای سیاه سوم اسفند نیست؛ کودتایی که رضاشصت چی را رضاخان و بعد رضاشاه کرد. بعد از آن وزیر جنگ و بعد نخست وزیر و در آخر شاه. کودتای او به رهبری رضاخان نبود بلکه به رهبری سیدضیاءالدین طباطبایی و در حقیقت دولت ملکه بود. 

خیانت برخی روشنفکران در این برهه هم یک لکه ننگ است. آنها که شیفته غرب و دمکراسی آن شدند به یکباره به دیکتاتوری وحشتناک رضاخانی تن می دهند و در آخر و درست بعد از سالهای ۱۳۱۲ خود قربانی آن می شوند. امثال علی اکبر داور که پایه گذار نظام حقوقی جدید در ایران بود از ترس رضاشاه دست به خودکشی می زند. کسی مثل محمدعلی فروغی پدر فراماسونری تمام آرمانهای لیبرالی و قانون مدارانه اش را به پای پهلوی قربانی می کند و حتی سبب استمرار آن و جلوگیری از سناریوی جمهوری بعد از اشغال ایران توسط متفقین می شود. درست در زمانی که مردم برای سقوط و تبعید رضاشاه پایکوبی می کردند و کسی از او حمایت نکرد همین فروغی سبب استمرار پهلوی می شود. رضاخان به جای بردن تانک ها به مرز شمالی از ترس مردم در تهران متمرکز می شود و به راحتی در برابر دشمن خارجی شکست می خورد. این بود به قول برخی سلطنت طلبان نابغه نظامی؟

رضا میرپنج روشنفکران را قلع و قمع کرد درست برخلاف مراد و الگوی خود یعنی کمال آتاتورک که توانست روشنفکران را با خود همراه و تا آخر با خود نگه دارد.

روشنفکری در آغاز و تولد خود چنین گرفتار و آلوده دیکتاتوری است و عجیب نیست که برخی روشنفکران غرب گرای امروز هم روحیه انتقاد پذیری ندارند و مخالف یا منتقد غرب را تحمل نمی کنند.  

صفحات روزنامه های آن دوران به خصوص در آغاز روی کارآمدن رضاخان مملو از ستایش و بت سازی رضاخان است.

رضاخان که با اشاره و سرانگشت انگلستان روی کار آمده بود، با اشاره همان دولت به جزیره موریس تبعید می شود. دیگر کشیدن تریاک هم کافی نبود تا کابوس او را التیام ببخشد.

چه کسانی برابر او ایستادند؟ برخی روزنامه نگاران غرب گرا هم ایستادند اما هرگز جدیت آنها در جبهه روشنفکری و سطح مطالعه شان اندازه کسی مانند فروغی نبود. 

پهلوی با کودتا روی کار آمد. پهلوی دوم هم با کودتا به قدرت بازگشت اما در نهایت با انقلابی عظیم و بی سابقه برای همیشه از کشور اخراج می شود.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۳۱۵۵۵۰۷:۰۸:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲
بدبخت ما که با هزار امید بچه هامون رو دانشگاه می فرستیم برای احیای زندگی خود و ایران عزیز ولی با اساتید خود فروخته و غرب زدهایی. همچون زیبا کلام !!!! البته بهتر است بگویم زشت کلام وقتی تو مناظره تلویزیونی جز فحاشی و توهین از ایشان چیزی نشنیدم چرا که از رضا میر پنج اش دفاع کند چیزی برای گفتن نیست جز بی اثر شدن تحریف های این خود فروخته ها ی داخل نشین و خارج نشین
ناشناس۱۸۳۲۱۶۹۱۲:۳۴:۴۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲
هر کس می تواند برداشت خودش را از حقایق بیان کند. حقایق قابل انکار و تحریف نیستند. حقایق را می توان با پوست و گوشت و استخوان درک کرد.
ناشناس۱۸۳۲۴۱۰۱۴:۰۲:۵۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲
اگر رضاخان و پسرش خائن نبودند و مردم آنزمان اوضاع اقتصادی خوبی داشتن انقلاب نمی شد و مردم شاه را بیرون نمی کردند.
ناشناس۱۸۳۲۶۴۹۱۶:۱۴:۲۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲
دقیقا خدا رو صد هزار مرتبه شکر که از وفاداری و وطن پرستی مسولین اوضاع اقتصادی خوبی داریم واقعا جمله فاخری بود
ناشناس۱۸۳۲۳۳۵۱۳:۳۶:۱۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲
از این عاقبت پدر و پسر عبرت بگیرید و به مردم خدمت کنید نه اذیت
عمران۱۸۳۱۵۶۵۰۷:۱۸:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲
درک عمق احساس عقب ماندگی اقتصادی و تکنولوژیکی آن زمان ایران در مقابل اروپا برای ذهن یک ایرانی امروز قابل انجام نیست، بنابراین اضطرار مدرنیزاسیون را در آن دوران درک نمیکنیم. دوران قاجار و پهلوی و بعد از آن جمهوری اسلامی همه امتداد حرکت تاریخی-سیاسی یک کشور هستند. این طور سیاه و سفید نگاه کردن به هر دوره، منطبق با واقعیت نیست. پیدا کردن دقیق نقاط ضعف و اشتباه به جای رنگ زدن های کلی نگرانه برای بررسی تاریخی مفید تر است. رضا شاه حکومتی با ویژگی های دیکتاتوری داشت که در جواب هرج و مرج دوران احمد شاه شکل گرفته بود. ارتباط دادن راه آهن سراسری به چیزهایی از قبیل راه نجات آلمان نازی جز ذهن خوانی تئوری توطئه وار، مستند تاریخی ندارد. عشایر الان برای ما نشانه سابقه و میراث فرهنگی ایران است، در آن روزگار عشایر شیوه ای از زندگی سنتی و در مقابل آن شهرنشینی راه افزایش بهره وری بوده است.
ناشناس۱۸۳۱۵۷۳۰۷:۲۱:۳۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲
ببخشید "صاحبان حق" در ایران یعنی کیا !؟ حق مگه صاحبان داره؟ منظورتون همین آقا ها و آقا زادها اند که یکشبه بی هیچ میلیاردر دلاری و یوروی شدند. عجب بابا وضعیت مردم و مملکت را نمیبنی؟
ناشناس۱۸۳۱۷۳۳۰۹:۳۳:۱۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲
نویسنده بهتر است به جای نقد مرده ها، زنده ها را نقد کند.
ناشناس۱۸۳۱۷۷۵۰۹:۴۹:۵۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲
نانوایی را که آرد احتکار کرده بود در تنور انداخت قابل توجه سازمان تعزیرات
ناشناس۱۸۳۲۱۸۲۱۲:۳۷:۴۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲
اگر چنین کرد یعنی یا قانون وجود نداشت یا خود را فرا قانونی می دانست.
نیما۱۸۳۲۷۰۶۱۶:۵۰:۳۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲
پس چقدر وحشی بوده حکم متناسب با جرم باید باشد در ضمن ایشون قاضی هم بوده پس
ناشناس۱۸۳۱۸۱۶۱۰:۰۵:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲
خبر را بخون اول
ناشناس۱۸۳۱۹۴۹۱۱:۰۴:۲۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲
این پدر و پسر هردو خائن بودند و 9 کیلومتر از نوار مرزی ایران و کوه آرارات را به ترکیه و رود هیرمند را به افغانستان و رود اروند را به عراق بخشیدند و باعث جدایی بحرین از ایران شدند.
ناشناس۱۸۳۱۹۷۲۱۱:۱۸:۲۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲
دانشمند! دوربین عکاسی بیش از 150 سال هست که وارد ایران شده. شما یه عکس از بحرین پیدا کن که پرچم ایران توش بالا باشه یا عکس شاه ایران تو بحرین باشه. محض اطلاع شما بحرین زمان ناصرالدین شاه قاجار از ایران جدا شد
ناشناس۱۸۳۲۰۲۷۱۱:۳۶:۱۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲
جناب پروفسور! با یک جستجوی ساده در گوگل ظرف 2 دقیقه متوجه میشوی محمدرضا پهلوی در سال 1349 با استقلال بحرین موافقت نمود . شرح ماجرا در ویکی پدیای بحرین، بخش آخر استقلال: پس از چندین ماه مذاکرات محرمانه ایران در ۹ مارس ۱۹۷۰ «اسفند ۱۳۴۹» با درخواست از دبیرکل سازمان ملل برای اعمال مساعی جمیله به منظور تشخیص خواست واقعی مردم بحرین پیشقدم شد. ایران اعلام کرده بود نظر نمایندگان سازمان ملل را در صورتی که با تأیید شورای امنیت سازمان ملل همراه باشد خواهد پذیرفت. بریتانیا نیز از پیشنهاد استقبال کرده و اوتانت دبیرکل سازمان ملل هیئتی را به ریاست ویتوریا گیچاردی را مأمور انجام این کار کرد. هیئت سازمان ملل ادعا کرد که پس از گفتگو با طیف گسترده‌ای از مقامات مذهبی و مدنی و مردم عادی اعلام کرد که تقریباً تمام مردم بحرین خواهان یک حکومت کاملاً مستقل هستند و اکثریت بزرگی از آن‌ها آن را یک کشور عربی می‌دانند. این تصمیم در شورای امنیت تأیید شده و بحرین استقلال خود را در ۱۴ اوت ۱۹۷۱ اعلام کرد و ایران نیز اولین کشوری بود که آن را به رسمیت شناخت.
ناشناس۱۸۳۲۴۳۲۱۴:۱۰:۲۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲
داداش بخرین دوران قاجار از ایران جدا شده بود در زمان پهلوی همه پرسی شد و مردم آنها رای به استقلال دادند شاه هم درگیری برای کاری که مردم آن کشور هم تمایلی به آن ندارند را به صلاح ندانست
ناشناس۱۸۳۲۴۵۱۱۴:۱۷:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲
سابق جدایی و اشغال بحرین توسط آل خلیفه و انگلستان به اوایل دوره قاجاریه و زمانی که ایران درگیر جنگ با روس ها بود بر می گردد. در طی مدت اشغال بحرین توسط آنها هم ساختار جمعیتی بحرین به نحوی تغییر پیدا کرد که به جز از طریق زور و قوای نظامی پس گرفتن و حفظ آن امکانپذیر نبود و در صورت بکارگیری نیروی نظامی برای تصرف آنجا مردم آنجا دیدگاهی شبیه قوای اشغالگر را با ایران داشتند. بنابراین شاه در قبال تصرف جزایر سه گانه از بحرین چشم پوشی کرد.
ناشناس۱۸۳۲۴۸۲۱۴:۲۹:۲۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲
داداش جدایی رسمی بحرین از ایران در سال 1349 اتفاق افتاد و خیانت محمدرضا پهلوی بود و قابل ماله کشی نیست.
ناشناس۱۸۳۲۵۵۳۱۵:۰۷:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲
در زمان قاجار جدا شده بود و در زمان محمد رضا با همه پرسی جدا شد! چقدر تناقض دارد حرفات! اگر در زمان قاجار بحرین جدا شده بود که دیگر ماجرا تمام بود مانند آذربایجان و ارمنستان و..
ناشناس۱۸۳۲۵۸۰۱۵:۲۹:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲
چی شد؟ هنوز نتونستی عکسی از مالکیت ایران بر بحرین پیدا کنی؟
ناشناس۱۸۳۲۶۱۹۱۵:۵۰:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲
داداش برو مطالعه کن که روی اعصاب دیگران نری در زمان قاجار بحرین از ایران جدا شد ولی رسمی نشد در زمان پهلوی همه پرسی توسط سازمان ملل انجام شد و مردم بحرین از بین گزینه ها به استقلال رای دادند شاه پهلوی هم صلاح ندید برای کشوری که مردمش تمایل به استقلال دارند و چندین سال قبل عملا از ایران جدا شده وارد مبارزه شود و جدایی آنرا رسما پذیرفت ! افتاد ؟؟
ناشناس۱۸۳۳۳۷۵۱۰:۴۰:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۳
فکر کن برویم آن زمان آیا در بحرین پرچم ایران بود یا نه!! کلا دنبال نخود سیاه هستی نه واقعیات
تبریزی۱۸۳۲۰۳۵۱۱:۳۸:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲
خوش به حال بحرین که جدا شد.
ناشناس۱۸۳۲۳۷۶۱۳:۵۲:۳۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲
شما ناراحتی برو بحرین .
ناشناس۱۸۳۲۲۰۰۱۲:۴۵:۱۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲
در تلویزیون آن زمان ایران می گوید استان بحرین و استان 16 هم
ناشناس۱۸۳۲۲۸۸۱۳:۱۸:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲
شاه بیشتر گردش می فرماییدن در اروپا و امریکا
ناشناس۱۸۳۲۷۰۹۱۶:۵۴:۲۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲
نه که حضرات برای درمان پروستات و درد کمر و زایمان به انگلیس و امریکا سفر نمی کنند
ناشناس۱۸۳۳۵۰۰۱۲:۰۸:۰۳ ۱۳۹۹/۱۲/۳
ما از نفرات اول مملکت می حرفیم در ضمن در موارد نادر الان برای درمان می روند خارج کشور
ناشناس۱۸۳۲۳۱۹۱۳:۳۱:۲۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲
دانشمند شما معاوضه 3جزیره با بحرین و یا قبول کردن برای همه پرسی که توسط افراد محدودی اجرا شد در بحرین را هم می خواهی در زمان محمد رضا به یاد نیاوری که می گویی در زمان قاجار جدا شده؟
ناشناس۱۸۳۲۳۹۵۱۳:۵۸:۲۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲
جدایی بحرین از ایران در زمان رضا پهلوی اتفاق افتاد و قابل ماله کشی نیست .
ناشناس۱۸۳۲۰۳۷۱۱:۳۹:۲۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲
رضاخان با کودتا سر کار آمد اما وطن پرست بود که توسط متفقین تبعید شد. در رابطه با محمدرضا، وی شاه متفقین بود نه شاه ایران .
ناشناس۱۸۳۲۴۰۲۱۴:۰۰:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲
رضاخان اگر وطن پرست بود بخشی از خاک ایران از جمله کوه آرارات را به ترکیه نمی بخشید.
ناشناس۱۸۳۲۶۳۰۱۶:۰۰:۰۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲
ارارات نبود و ارارات کوچک بود که با قوطور - منطقه مسکونی کرد نشین معاوضه شد یهنی هزاران کرد از دست رژیم کرد ستیز ترکیه نجات یافتند و به دامان ایران بازگشتند و ... ارارات در حقیقت حق ارمنستان بوده که توسط ترکیه مصادره شده عزیزم فیلتر شکنت را روشن کن کلی مطلب در این زمینه هست که می تونی بخونی
ناشناس۱۸۳۲۶۶۳۱۶:۲۴:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲
جناب فیلتر شکن را خاموش کن تا در جاهای پرت آنورابی نروی که هر چیزی برای ما بنویسی و به دروغ زیر و رو کنی...!
ناشناس۱۸۳۲۷۴۲۱۷:۳۲:۳۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲
ببین چی دادی و چی گرفتی مثلا بحرین که چند صد کلیومتر آب و منابع انرژی را نصیب ایران می شد را واگذار کردن در مقابل چند جزیزه که نزدیک خودمان
من ایرانی هستم۱۸۳۱۵۷۹۰۷:۲۸:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲
پدر وپسر هر دو وطن پرست بودند و تلاششان عظمت ایران بود.مطمئنا در امر حکومت داری اشتباهاتی داشته اند. همانطور که همه حاکمان دارند. نشانه وطن پرستی شان این است که هردو به خواست استعمار پیر( انگلیس) از حکومت برداشته شدند.
مهران۱۸۳۱۸۰۰۰۹:۵۸:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲
اولا هر دو به خواست استعمار پیر سرکار اومدن ثانیا رضا خان رو انگلیس برداشت که پسرش رو بگذاره چون دیگه رضا خان به دردش نمیخورد ثالثا محمد رضا رو مردم انداختن کنار خوبه هنوز چهل سال نگذشته که تاریخ رو عوض میکنید
ناشناس۱۸۳۲۴۹۸۱۴:۳۸:۲۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲
ولی زیاد خوشاید انگلیس نبودند که به طریقی برکنار و تبعیدش کردند.
من ایرانی هستم۱۸۳۲۵۸۱۱۵:۲۹:۴۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲
اگر بتونی خوب تحلیل های قبل از انقلاب رو ببینی، متوجه میشی که بعد از کودتای 1332، با توجه به اینکه ایران به سمت امریکا سوق پیدا کرد، از همان موقع انگلیس بدنبال سرنگونی شاه ایران بود تا شاید بتونه مجددا دست نشانده خودش رو به حکومت بذاره.که البته تو این قضیه محاسباتش اشتباه دراومد و نتیجه به نفع روسیه رقم خورد.
ناشناس۱۸۳۲۶۶۸۱۶:۲۹:۰۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲
فکر کن انگلیس با آمریکا در یک جبهه نباشند چرا این قدر نفهم حساب می کنید ما را؟
ناشناس۱۸۳۲۹۲۱۲۰:۲۱:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲
خیر. هم انقلاب و هم جریانات منتهی به کودتای ۳۲ محصول کنفرانس تهران بود. اما رودست خوردن آمریکا محصول تبانی انگلیس و روسیه برای برگرداندن اوضاع مانند زمان قاجار بدون حضور اغیار بود.
ناشناس۱۸۳۳۵۰۷۱۲:۱۰:۴۶ ۱۳۹۹/۱۲/۳
حالا خوبه همه می گفتند کودتا را آمریکا کرد و الان هم سیا تایید کرده
ناشناس۱۸۳۱۸۱۸۱۰:۰۷:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲
وطن پرست با نقشه خارجی ها آمدن سرکار با هم منافات دارد قربان و به خودتان هم دروغ نگویید
ناشناس۱۸۳۱۸۲۱۱۰:۰۹:۱۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲
عجب آن وقت پروفسور وقتی به ایران حمله می کنند این وطن پرست شما چرا اجازه می دهد بیایند؟! یا چرا این وطن پرستان شما سرزمین ایران را به همسایگان می دادن؟!!!!!
ناشناس۱۸۳۲۰۴۲۱۱:۴۲:۰۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲
سریال در چشم باد تولید صدا و سیمای خودمان به تفصیل نشان میدهد رضا خان قصد ایستادگی داشت اما ژنرالها به او خیانت کردند .
ناشناس۱۸۳۲۱۹۷۱۲:۴۴:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲
ژنرال ها را توبیخ کرد که چرا به کشور حمله شد مگر ما بی طرف نبودیم آدرس غلط نده
ناشناس۱۸۳۲۳۳۲۱۳:۳۵:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲
دیگه کار از کار گذشته بود زیرا متفقین ایران را اشغال و با تصمیم به تبعید رضاخان و جانشینی محمدرضا نیم پهلوی بجای رضاخان، او دیگر کاره ای نبود .
ناشناس۱۸۳۲۱۵۴۱۲:۳۰:۳۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲
یکی از بزرگترین خدمات رضاشاه همین مقاومت نکردن در برابرحمله بود.در صورت بروز جنگ با ابرقدرتها و بمباران های بزرگ شهرها و زیرساختها فاجعه ی بزرگی در کشور رخ می داد.هزاران نفر کشته می شدن و در هر صورت ایران اشغال می شد.و دست اشغالگران برای هر تجاوزی باز
ناشناس۱۸۳۲۲۴۰۱۳:۰۰:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲
مصدق هم با حمایت مردمی و مقاومت بعد از ملی کردن نفت اجازه به انگلیس نداد حمله کند
ناشناس۱۸۳۲۶۴۸۱۶:۱۳:۲۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲
مصدق هم خائن بود
ناشناس۱۸۳۱۹۱۰۱۰:۴۵:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲
این پدر و پسر هردو خائن بودند و 9 کیلومتر از نوار مرزی ایران و کوه آرارات را به ترکیه و رود هیرمند را به افغانستان و رود اروند را به عراق بخشیدند و باعث جدایی بحرین از ایران شدند.
ناشناس۱۸۳۲۹۳۶۲۰:۳۷:۲۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲
البته ادعا را نمیتوان با قسم و خواهش ساکت نمود. هیرمند سرچشمه اش در کوههای نزدیک کابل است. قراردادی در رابطه با حقابه ایران بسته شد که به علت اوضاع افغانستان اجرا نمیشود. آرارات کی متعلق به ایران بود. رضا شاه بعد از نادر بر ایران مسلط نشد. در زمان قاجار اصولا حدود مرزها بر اساس وفاداری مرزنشینان شکل میگرفت. بحرین نیز بعد از نادرشاه هیچگاه تحت کنترل و حاکمیت ایران نبود و از آن هنگام یک ساخلو(پاسگاه) هم در آنجا نداشتیم. کمی مطالعه بد نیست.
ناشناس۱۸۳۱۹۱۸۱۰:۵۰:۱۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲
هزینه فاضلاب لندن از خزانه ایران تامین شد استعمار پیر انگلیس حامی اصلی شاه ایران بود.
ناشناس۱۸۳۲۰۴۸۱۱:۴۵:۲۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲
قبول . حالا چی؟ چند برابر آن مبلغ توسط آقازاده ها در این سی سال به خارج از کشور رفته؟ چه بلایی بر سر 590 میلیارد دلار درآمد افسانه ای نفت در دولت احمدی نژاد آمد؟
ناشناس۱۸۳۲۳۸۰۱۳:۵۴:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲
590 میلیارد دلار که چیزی نیست دولت خاتمی دریای خزر را فروخت که حداقل 8000 تریلیارد دلار ارزش داشت.
ناشناس۱۸۳۲۴۹۱۱۴:۳۴:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲
فروختن دریای خزر توسط دولت خاتمی مایه تاسف و شرمساری فراوان است اما گویا دولت اصلاحات مذاکرات مخفی با امارات داشتن و قصد داشتن تنب بزرگ و کوچک را هم به امارات ببخشند.
ناشناس۱۸۳۲۵۴۱۱۵:۰۱:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲
اول بگو چگونه فروخته شد دریای خزر در کدام سند در کدام قرارداد سهم شما چقدر بود و چقدر شد؟!!!
ناشناس۱۸۳۲۹۵۲۲۰:۵۰:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲
چرا رو هوا حرف میزنی؟ گوگل که در اختیارتان هست . شمارا بخدا مستند حرف بزنید. آی-کیو در این مملکت برداشت 2 میلیارد دلار از صندوق ذخیره ملی مجوز رهبر را نیاز دارد شرم کن . مملکت دو تا دوست مثل تو داشته باشد اصلا نیاز به دشمن نیست؟ اصلا میفهمی 8000 تریلیارد دلار یعنی چقدر؟
ناشناس۱۸۳۲۹۴۳۲۰:۴۱:۵۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲
بله کاملا. البته برای آب شرب لندن بود که وامی در حدود یک میلیارد پوند پرداخت شد. سیستم فا۱لاب انگلیس نزدیک دوقرن قدمت دارد. بهتره الان سئوال کنی آیا این وام پرداختی و وام دیگر به غنی سازی آلستوم فرانسه پس گرفته شد.
ناشناس۱۸۳۱۵۸۴۰۷:۳۲:۰۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲
رضا شاه بیسواد و جنایتکار بود اما واقعا مدیر بود که بدون امکانات این همه کار هم کرده کاشکی به اصطلاح مدیران دکتر و پرفسور ما یک سر سوزن مدیریت رضا شاه را داشتند انوقت ایران گلستان بود
ناشناس۱۸۳۱۸۰۱۰۹:۵۹:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲
اول اوضاع اجتماعی و اشفته بازار آن دوران را بررسی کن ببین غیر آن روش چاره ای بود ؟؟
ناشناس۱۸۳۱۸۲۶۱۰:۱۱:۳۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲
قاجار هم هیچی نداشتند ولی بالای 150 سال حکومتداری کردن و آثار زیادی را هم ساختند پس قاجار بهتر از پهلوی بود! چون رگ گردن داشتند مقابل دفاع از کشور حالا زورشان نمی رسید ولی پهلوی..!
ناشناس۱۸۳۱۹۹۶۱۱:۲۶:۲۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲
قاجار چی ساخت برای ایران؟ هیچ هیچ هیچ. در دوران قاجار حتی امکان مسافرت از تهران به قم وجود نداشت و تو راه راهزن ها مسافر ها رو غارت می کردن
ناشناس۱۸۳۲۱۱۷۱۲:۱۹:۰۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲
تا دلت بخواد حرمسرا
ناشناس۱۸۳۲۲۰۴۱۲:۴۶:۵۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲
خیلی از اولین هایی که به پهلوی می چسبانید در زمان قاجار به ایران آمده بود
ناشناس۱۸۳۲۹۶۳۲۰:۵۸:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲
چی فکر میکردیم چی شد؟ آخه آی-کیو اگه پهلوی دوم خوب بود جوانهای تحصیلکرده در رژیمی که تو ازش دفاع میکنی انقلاب نمیکردند . مسئله اصلی خوبی پهلوی نیست بلکه عملکرد صدر تا ذیل مسئولین پس از رحلت امام است که مردم را به مقایسه وامیدارد .
ناشناس۱۸۳۲۲۱۹۱۲:۵۲:۰۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲
آن زمان قاجار هنوز اوایل ماشین ساختن بود و هیچ کجای دنیا هم به راحتی سفر نمی کردن
ناشناس۱۸۳۲۶۷۴۱۶:۳۲:۱۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲
منظورش نبود امنیت در راهها و وجود داشتن راهزنان بیشمار در مسیرهای بین شهری در زمان قاجار بود
ناشناس۱۸۳۲۰۷۹۱۲:۰۰:۱۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲
آثاری که می فرمایید کاخهایی هستند که خودشان در آن سکونت داشتند با حرمسراهایی که شرح آن فقط لکه ننگی است بر پیشانی ایران اینکه قاجار را تطهیر کنی بخصوص محمد شاه را یعنی از تاریخ که چیزی نمی دانی
ناشناس۱۸۳۲۶۵۵۱۶:۱۹:۵۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲
مثل این شما دارید پهلوی را تطهیر می کنید!
ناشناس۱۸۳۱۵۸۶۰۷:۳۶:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲
هزاری هم که بنویسید یه عده از مردم به خاطر مشکلات اقتصادی ساز مخالف میرنن! شما بگو ماست سفیده، اونا با استدلال میگن سیاهه!
ناشناس۱۸۳۱۶۷۷۰۹:۰۳:۵۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲
شاه فردی ایران دوست بود.
ناشناس۱۸۳۱۷۴۲۰۹:۳۶:۰۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲
شوخی تلخی است!
ناشناس۱۸۳۲۵۶۱۱۵:۱۵:۰۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲
محمدرضا چه ایران دوستی بود که هر وقت احساس خطر میکرد از کشور فرار میکرد؟! بار اول از ترس مصدق و ملی گراها به ایتالیا فرار کرد و با کودتا 28 مرداد 1332 به کشور برگشت. بار دوم از ترس انقلاب اسلامی در 1357 از کشور فرار کرد و در خارج مرد و 50 میلیارد دلار از پول ملت ایران را برای رضا دیبا ربع پهلوی به ارث گذاشت.
ناشناس۱۸۳۱۸۳۰۱۰:۱۴:۲۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲
ایران دوست؟ وقتی در سلسله پادشاهان ایرانی تنها پهلوی هستند که دو شاه آن در خارج مردن مشخص است چقدر ایران دوست بودن!
ناشناس۱۸۳۲۰۱۳۱۱:۳۱:۰۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲
در خارج مردن اما با یاد ایران مردن. مثل بعضی از حاکمان نبودن که نام ایران هیچ ارزشی براشون نداشته باشه
ناشناس۱۸۳۲۲۲۳۱۲:۵۳:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲
خخخه به یاد ایران مردن!!! بچه گول می زنی؟
ناشناس۱۸۳۲۹۴۷۲۰:۴۵:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲
از قاجاریه فقط ناصرالدین شاه در ایران دفن است.
ناشناس۱۸۳۳۷۰۹۱۴:۲۱:۳۴ ۱۳۹۹/۱۲/۳
4 تا در داخل و 3 تا در خارج
ناشناس۱۸۳۱۹۱۶۱۰:۴۸:۱۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲
شاه یک دیکتاتور و دست نشانده امریکا و انگلیس بود.
ناشناس۱۸۳۱۶۷۹۰۹:۰۴:۵۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲
تنها به قاضی رفتن اشتباه است.
بیگی29۱۸۳۱۶۹۳۰۹:۱۰:۳۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲
انسجام مردم در اول انقلاب را همین دولت مردان بخاطر منافع شخصی و گروهی به باد دادند.مقصر بی اعتمادی مردم همین مسئولین هستند..
ناشناس۱۸۳۲۰۸۴۱۲:۰۲:۰۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲
به خاطر مشکل اقتصادی نیست کسانی که قبل انقلاب زندگی می کردند یعنی پدران ما هنوز زنده هستند و در ضمن عکس و فیلم و جراید و نوشته های متعدد امکان مقایسه به مردم می دهد
ناشناس۱۸۳۲۲۲۸۱۲:۵۵:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲
معلوم است وقتی در یک خانه چند اتاقه چندین خانوار زندگی می کردن!
ناشناس۱۸۳۲۹۴۹۲۰:۴۸:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲
درست میگوئی! همانها الان هم باستی هیلز ویلا دارند و هم فرزندانشان در غرب و فرنگ مشغول خندیدن به ریش مردم هستند.
ناشناس۱۸۳۲۲۳۲۱۲:۵۶:۴۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲
پس از روی هوا انقلاب می کنند!! در ضمن در جراید پر بود از گرانی و تورم
ناشناس۱۸۳۲۳۲۲۱۳:۳۱:۵۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲
آیا ایران فقط تهران است؟!
ناشناس۱۸۳۱۵۹۰۰۷:۴۷:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲
این پدر و پسر جز خاکستر چیزی نیستند حال را دریابید
ناشناس۱۸۳۱۵۹۳۰۷:۵۳:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲
نویسنده محترم اینکه حکومت پهلوی مشکلات زیادی داشت وشرائط کشور با مشخصات نظام های طرفدار ملت وکشور فاصله زیادی داشت درست ، اما یک مورد را نمی توانید منکر شوید وآن هم این است که اگر بطور مثال تنها انگیزه برای احداث راه آهن جابه جایی نیروهای ارتش آلمان بود هم حق با شما باشد ولی مردم از این امکانات بهره نبردنند وایجاد این تاسیسات زیر بنایی به هیج وجه سودی برای این ملت نداشته ؟ بله این پدر وپسر دیکتاتور بودنند ولی دیکتاتورهایی که گوشه چشمی هرچند کم واندک به ملت داشتند. دوست عزیز حالا که فرصتی برای نوشتن وانتشار دارید این همه با یک جانبه نگری ننویسیدچون مطمئنا اثر عکس خواهید دید.
ناشناس۱۸۳۳۷۵۴۱۴:۵۷:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۳
حرف از تطهیر کردن رسانه ها چه عرض کنم دستگاه دشمن است که دارند حق و باطل را جابه جا می کنند وگرنه این خبرها وجود نداشت
ناشناس۱۸۳۱۵۹۸۰۸:۰۰:۴۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲
ارتجاع سرخ و سیاه
ناشناس۱۸۳۱۶۱۹۰۸:۲۴:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲
ول کنین آقا . این دو نفر ، خوب یا بد مدت هاست که از دنیا رفتن! سرتا پا هم اگه بدی داشتن دردی از مشکلات امروز کشور دوا نمیکنن.
ناشناس۱۸۳۱۸۴۷۱۰:۲۰:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲
مشکل تطهیر کردن است که توسط رسانه ای دشمن پمپاژ می شود و باید جواب داده شود نمونه آن همین دو نظر پایین تر که که ادبیات و تبلیغات همان ها را تکرار می کند و می گوید توسط انگلیس و روسیه!
ناشناس۱۸۳۱۶۳۱۰۸:۳۱:۳۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲
شما از کجا می دونید: «ایران باستان گرایان که از ایران باستان چیزی جز چند جمله کوروش نمی دانند و حتی مهمترین کتاب درباره او یعنی سیروپدیا یا کوروش نامه سردار یونانی گزنفون را هم نخوانده اند» آیا چنین پیش داوری و قضاوتی استقلال و بی طرفی یک رسانه را به شدت زیرسوال نخواهد برد؟
مهران۱۸۳۱۶۳۳۰۸:۳۳:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲
در مورد سلطنت طلبا دو چیز جالب است اول اینکه اعتقاد دارند رضا شاه و محمد رضا پادشاهان مقتدری بودن اما در قبال سوال اینکه اگر مقتدر بودن پس چرا رضا خان توسط انگلیس امد و توسط انگلیس رسما تبعید شد و جالب اینکه پسر هم این کار انگلیس رو قبول داشت و به جای پدرش نشست سوال دوم هم اینکه اعتقاد دارند هم محمد رضا خوب بود هم هویدا بعد ازشون سوال میپرسی اگر هویدا خوب بود پس چرا شاه انداختش زندان و اگر هم به ناحق انداخت زندان پس شاه چقدر نامرد بود و سوال سوم اینکه اعتقاد دارند زمان شاه گرونی نبود و قیمت خودکار گرون نشد بعد فیلم شاه در مجلس ملی موجود هست که داره تورم اقلام مختلف رو میگه یعنی عنلا از نظر این سلطنت طلبا شاه خیلی غلط کرده که میگه تورم وجود داشت
ناشناس۱۸۳۲۵۴۹۱۵:۰۶:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲
احسنت بهترین نظر
علی۱۸۳۱۶۳۹۰۸:۳۵:۳۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲
نگارنده عزیز قضاوت یک طرفه موثر نیست ، هیچ کس و هیچ چیز کاملا خوب و یا کاملا بد نیست.
ناشناس۱۸۳۱۶۴۵۰۸:۳۸:۰۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲
پدری که با کودتا آمد و پسری که با کودتای آمریکایی ها و روسها برداشته شد
ناشناس۱۸۳۱۶۶۷۰۸:۵۷:۴۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲
پسری که مردم برکنارش کردند.
مهران۱۸۳۱۸۰۷۱۰:۰۰:۱۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲
بهتره بگی پدری که با کودتا اومد و پسری که با فرمان انگلیس و تبعید پدر امد و همچنین پسری که با لگد مردم ایران از ایران بیرون انداخته شد
ناشناس۱۸۳۱۸۴۳۱۰:۱۸:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲
مردم انقلاب کردن و پسرش فرار کرد و هنوز اینقدر پرتی که بدونی اگر توسط خارجی ها بود که الان در کشور داری دستور اربابان را گوش می دادین پس لطف حرف بی ربط نزن
ناشناس۱۸۳۱۸۵۳۱۰:۲۲:۳۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲
سندت رو بگو ببینم هر چند هیچ یک از مورخین و سیاسیون دنیا این نظر رو هوای شما را نمی زند و فقط شبکه های ماهواره ای فارسی زبان می زنند
ناشناس۱۸۳۲۱۵۹۱۲:۳۱:۲۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲
تا اونجا که من میدونم مردم انقلاب میکنن نه کودتا!! کودتا اونی بود که توسط فضل ا... زاهدی سال 32 اتفاق افتاد و دولت ملی سقوط کرد و. شاه برگشت.
ناشناس۱۸۳۱۶۶۳۰۸:۵۳:۵۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲
به فرض که راه آهن برای متفقین بود. دانشگاه تهران، سازمان نقشه برداری، مخابرات، موزه ملی ایران، پست ، ثبت اسناد و املاک، خانه های بهداشت و .......... برای کی ساخته بود؟
ناشناس۱۸۳۱۶۷۶۰۹:۰۳:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲
رضا شاه با کودتا آمد چون دید که قاجار به تنها چیزی که اهمیت نمیده پیشرفت ایرانه. رضا شاه در مدت 20 سالی که قدرت رو در دست داشت هرگز در کاخ پادشاهی خود به تفریح و استراحت نپرداخت. ایرانی رو تحویل گرفت که مردمش از رد لاستیک ماشین می ترسیدن و کوچکترین اثری از تمدن مدرن توش وجود نداشت. در هیچ کجای ایران امنیت وجود نداشت و کشور در دست اشرار بود. تعداد کل دانش آموزان در ایران به 4000 نفر نمی رسید
ناشناس۱۸۳۳۷۲۷۱۴:۳۵:۵۷ ۱۳۹۹/۱۲/۳
آمد یا آوردنش؟!! درضمن آخر پهلوی نصف بیشتر مردم هنوز بی سواد بودن!
ناشناس۱۸۳۳۷۳۷۱۴:۴۳:۵۵ ۱۳۹۹/۱۲/۳
بعله وقتی آمد در کاخ هیچی نداشت ولی وقتی رفت نصف کشور را املاک زده به خودش! و چنان پیشرفتی کردیم که همه دنیا می‌خواستند بیایند اینجا ولی ماندم چرا وطنی ها می‌خواستند بروند
هدی۱۸۳۱۶۸۴۰۹:۰۷:۳۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲
این حرفهای تکراری، تنها سبب میشود بمرور بدی های این افراد از تاریخ پاک شود و در ذهن مردم تصویر دگرگونه و مثبتی از آنها ایجاد شود. بجای اینها، یکبار نقدی بر مرتضوی، احمدی نژاد و نقدی بنویسید، یعنی تا هستیم باید گذشتگان‌ را به تازیانه‌ نقد‌ بکوبیم؟
ناشناس۱۸۳۱۸۵۹۱۰:۲۴:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲
به قول یک نفر اینجا من تو ببین ها را باید یک جا زد تو سرشون تا حقایق را وارونه نکنند
ناشناس۱۸۳۲۱۵۷۱۲:۳۱:۱۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲
شما همه چیز را با زور و کتک مدیریت می کنید ؟؟؟؟؟ باید زد توی سر مردم تا با شما هم عقیده شوند ؟ عجب گیری کردیم
ناشناس۱۸۳۲۳۸۲۱۳:۵۵:۲۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲
پس لطفا کمتر رسانه های دشمن خودت را ببین که به دروغ.... که مانند الان نیاییم سوتی های شما را یاد آوری کنیم
ناشناس۱۸۳۲۱۶۴۱۲:۳۳:۰۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲
یعنی شما هم قصد داری با تکرار بدیهای اینایی که گفتی بدیهاشون رو از تاریخ پاک کنی و تصویر مثبت ازشون نشون بدی!؟!؟
ناشناس۱۸۳۱۶۹۸۰۹:۱۵:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲
فقط خاندان پهلوی دیکتاتور بودند و بس ،،
ایرج۱۸۳۱۷۹۷۰۹:۵۸:۲۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲
فکر کنید یک صبح بیدارشوید وبگن که امریکا وانگلیس از جنوب با تمام قوا و روسیه از شمال به ایران حمله کردن.بهترین تصمیم چیست؟بعد بیایم اجداد مون را قضاوت کنیم.مقالات را با توجه به سال ۱۴۰۰ چاپ کنید که اور معکوس نداشته باشه.
ناشناس۱۸۳۲۰۲۶۱۱:۳۵:۲۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲
همه کسانی که رضاشاه رو متهم می کنن چرا در مقابل ابر قدرت ها مقاومت نکرد در زمان جنگ 8 ساله خودشون در مرکز تهران برای سلامت رزمنده ها دعا می کردن و رنگ خط مقدم رو ندیده بودن
ناشناس۱۸۳۲۱۷۲۱۲:۳۵:۱۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲
یعنی اونایی که خط مقدم بودن همه عاشق رضا شاه و پسرش بودن!؟!؟
ناشناس۱۸۳۲۵۹۷۱۵:۳۸:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲
خیر. منظور این است که اونایی که رضاشاه رو میگن چرا در برابر ابر قدرت ها نجنگید جان مردم برایشان مهم نیست. کشته شدن مردم برای هیچ برایشان مهم نیست
ناشناس۱۸۳۲۱۷۹۱۲:۳۷:۱۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲
اگر این حکومت هم مثل رضا شاه عمل کرده بود تا حالا بارها این اتفاق افتاده بود! اگررضاخان درست عمل میکرد کسی فکر حمله به ایران به یرش نمیزد!
امیر۱۸۳۱۸۲۷۱۰:۱۱:۴۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲
نویسنده محترم احداث راه آهن سراسری سال 1306 شمسی شروع شده بود حدود 12 سال قبل از شروع جنگ جهانی دوم! کسی که خودشو به بی خبری زده شمایید نه ما!!
ناشناس۱۸۳۲۲۴۵۱۳:۰۲:۴۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲
راه آهن سراسری برای صرفه اقتصادی و تجاری از شرق به غرب می کشند تا از شمال به جنوب
وهابزاده۱۸۳۲۸۰۳۱۸:۳۲:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲
اندیشمند جان شرق و غرب دست انگلیس بود اگه اینکار رو میکرد یعنی مزدور انگلیس بود اندکی مطالعه کن بعد نظر بده
ناشناس۱۸۳۲۹۹۶۲۱:۵۴:۰۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲
راه آهن از غرب یعنی خانقین تا میرجاوه که هردو در آن ایام تحت حاکمیت یا قیمومیت انگلیس قرار داشت فقط رفت و آمد استعمارگر پیر را تسهیل میکرد. در حالیکه در آن ایام محصولاتکشاورزی و برنج شمال بعلت عدم وجود راه مناسب یا روی دست کشاورز میماند یا روسها میخریدند و میبردند. اگر راه آهن شمال در زمان قحطی پس از جنگ جهانی اول وجود داشت تلفات و مرگ و میر نمیداشتیم. همچنین تا قبل از ایجاد راه آهن؛ نفت خوزستان به تهران نمیرسید و بنزین و نفت از باکو و از طریق انزلی به تهران میرسید. چرا تاریخ نوشته استعمار را میخوانی
ناشناس۱۸۳۳۷۰۳۱۴:۱۹:۴۹ ۱۳۹۹/۱۲/۳
راه آهن شمال درست روس و راه آهن جنوب هم در دست انگلیس!
ناشناس۱۸۳۳۷۷۰۱۵:۰۳:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۳
عزیزم راه عبور برای رفتن به کشورها که صرفه اقتصادی دارد در روابط تجاری بیشترین آن ها غربی و شرقی است نه شمال به جنوب
ناشناس۱۸۳۳۳۲۷۱۰:۱۶:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۳
نویسنده گفته برای متفقین؛ یعنی به همون درد خورد که چرچیل به پل ورسک گفت پل پیروزی
ناشناس۱۸۳۳۳۳۹۱۰:۲۶:۴۱ ۱۳۹۹/۱۲/۳
چرچیل پل ورسک رو به عنوان نماد راه آهن رضاشاه پل پیروزی خوند بعدی فکر کردی با پول قند و شکر نامید شد هزینه راهن؟!نه عزیزم انگلیس پولش داد برای دسترسی به شمال ایران و روسیه
ناشناس۱۸۳۱۸۳۹۱۰:۱۶:۱۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲
به هرحال اگر رضا خان حکومت را به دست نگرفته بود امروز کشوری به نام ایران وجود خارجی نداشت حرف حق را باید گفت هر چند تلخ باشد
ناشناس۱۸۳۱۹۶۲۱۱:۱۳:۳۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲
جان عامل خارجی ها ایران را نگه داشت؟ حالت خوبه؟
ناشناس۱۸۳۱۹۷۶۱۱:۲۰:۳۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲
اگر شاه را در سال 57 بیرون نکرده بودیم اکنون ایران تجزیه شده بود.
ناشناس۱۸۳۲۱۷۰۱۲:۳۴:۵۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲
سند تو کجاست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ همین عربها و اسرائیل مثل از ما می ترسیدند همین امارات و بقیه یه مشت گدای بیابانگرد بودند همین ترکیه یه مشت دزد بودند تعداد زیادی کارگر از دیگر کشورها در ایران کار می کردند و مطلقا مشکل بیکاری نبود ؟
ناشناس۱۸۳۲۳۸۶۱۳:۵۶:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲
واگذاری بحرین دلیل این ادعاست.
ناشناس۱۸۳۲۴۶۴۱۴:۲۲:۰۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲
برو مطالعه کن عزیز من ! هر چیز گفتند صحیح نیست
ناشناس۱۸۳۳۷۳۸۱۴:۴۵:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۳
بحرین نیست دادن بخشی به افغانستان و عراق و ترکیه هم هست
ناشناس۱۸۳۱۸۵۱۱۰:۲۲:۱۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲
حیف که رضا شاه دستش خالی بود اگردرآمد نفت الان را داشت بامدیریت فوق العاده اش خیلی بیشتر مملکت را متحول میکرد
ناشناس۱۸۳۲۵۵۶۱۵:۱۲:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲
مدیریت فوق العاده در سرکوب داخلی که نتیجه ای جز رفتنش نشد
ناشناس۱۸۳۲۵۶۴۱۵:۱۶:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲
یک خط راه آهن یک جاده به شمال را انگار کل دنیا را گرفتند خخخخه
ناشناس۱۸۳۱۸۶۵۱۰:۲۵:۴۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲
معلومه نویسنده پانترکه. میداون نقش جهان و غزنوی و تیمور. پانترکها نفوذ تا کجا؟؟؟
ناشناس۱۸۳۱۹۰۱۱۰:۴۱:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲
چرا میگید پهلوی؟ پهلوی نام خانوادگی محمود پهلوی بود که اینها غصب کردند. او از ایل پالانی بود و باید گفت رضا پالانی.
ناشناس۱۸۳۲۰۶۱۱۱:۵۰:۱۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲
محمود پهلوی کی بوده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ نامی از او در تاریخ هست ؟؟ خجسته هستید به خدا !
ناشناس۱۸۳۲۴۹۷۱۴:۳۷:۲۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲
محمود محمود (۱۲۶۱–۲۸ آبان ۱۳۴۴) با نام اصلی محمود پهلوی محقق، نویسنده، مترجم و از مِلّیون و آزادیخواهان پرحرارت و فعال صدر مشروطیت بود وقتی به پیشنهاد انگلیسی ها و مرحوم محمد علی فروغی نام خانوادگی پهلوی را به رضا پالانی پیشنهاد کردند دستور داد کس دیگری نباید این نام خانوادگی را داشته باشد و به این ترتیب محمود پهلوی تبدیل شد به محمود محود. با همین مدخل ویکی پدیا را ببینید.
بازنشسته فرهنگی ۸۶۱۸۳۳۰۰۳۲۲:۰۴:۰۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲
محمود پهلوان نویسنده نشریه فردوسی مدعی بود که پهلوی است. نه محمود محمود!
ناشناس۱۸۳۳۲۲۰۰۸:۳۹:۱۳ ۱۳۹۹/۱۲/۳
دانشمند! قبل از رضا شاه اصلا شناسنامه و نام خانوادگی در ایران وجود نداشت. چطور این آقا نام فامیلیش پهلوی بوده؟!
ناشناس۱۸۳۳۷۱۲۱۴:۲۴:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۳
دانشمند چند سال قبل امدن دودمان پهلوی اسم و فامیل آمده بود
جواد۱۸۳۳۲۵۱۰۹:۱۷:۰۲ ۱۳۹۹/۱۲/۳
تا قبل از دوران رضا شاه نام خانوادگی در ایران وجود خارجی نداشت
ناشناس۱۸۳۲۰۶۳۱۱:۵۲:۰۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲
رضا شاه دوستدار ایران بود و ایران را از تجزیه شدن نجات داد اسلام زدایی نکرد
ناشناس۱۸۳۲۲۷۴۱۳:۱۲:۱۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲
تجزیه نکرد؟ پس حاتم بخشی ها چی بود؟ چی را می خواهد ثابت کنید؟
ناشناس۱۸۳۲۶۸۰۱۶:۳۵:۰۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲
تو مطالعه نداری و فقط با تعصب و خشم قضاوت می کنی رضاشاه خالی از اشتباه نبود ولی خدمات او انکار ناپذیره و به تمام معنا وطن پرست و ایران دوست بود
ناشناس۱۸۳۳۷۴۲۱۴:۴۸:۱۳ ۱۳۹۹/۱۲/۳
همه می‌دانند آیین های اسلامی را می خواست بگیرد ولی با مقاومت مردم روبرو شد
ناشناس۱۸۳۳۰۱۲۲۲:۱۱:۱۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲
شما اروند و خزر را پس بگیر ؛ بعد صحبت میکنیم.
علیرضا۱۸۳۲۰۷۵۱۱:۵۹:۵۸ ۱۳۹۹/۱۲/۲
پدر نوکر بود و پسر آقازاده.پدر را ارباب برد ,پسر هم چون آقازاده بود عرضه نگه داشتن ارثیه را نداشت.
ناشناس۱۸۳۲۲۴۷۱۳:۰۳:۵۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲
خدا را شکر که بساط آقا زاده ها جمع شد ! داداش برو زعفرانیه اطراف کاخ سعد اباد کاخهایی می بینی که مغزت به جوش میاد
ناشناس۱۸۳۲۰۷۷۱۲:۰۰:۱۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲
رضاشاه بهترین کاررو در حق زنان کرد وان اینه که زنان رو از دخمه بیرون اورد واجازه تحصیل وزندگی اجتماعی داد وگرنه الان ما زنا باید برای یک کلاس درس خوندن از شوهرامون اجازه میگرفتیم وبی اختیارتر از حالا بودیم
ناشناس۱۸۳۲۱۷۶۱۲:۳۶:۲۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲
و چند همسری را منسوخ کرد وگرنه مثل اعرای زنها چهار تا چهار تا در یک خانه خدمات می دادند
ناشناس۱۸۳۲۵۵۸۱۵:۱۳:۲۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲
چند همسری نبود!!! ساعت خواب
ناشناس۱۸۳۲۵۶۸۱۵:۱۹:۴۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲
خود رضاخان چند همسر داشت.
ناشناس۱۸۳۲۶۹۱۱۶:۳۹:۴۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲
چند همسری در سال 46 توسط محمد رضا شاه منوط به اجازه همسر اول شد
ناشناس۱۸۳۳۰۱۵۲۲:۱۴:۲۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲
آفتاب آمد دلیل آفتاب. رضاشاه مطابق رسوم زمان خود چند همسر داشت. اما این پسرش بود که تعدد زوجات را مشروط به موافقت همسر اول کرد.
ناشناس۱۸۳۲۱۹۲۱۲:۴۲:۱۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲
به قوانین دیه و ارث و شهادت و حضانت و طلاق و ... نگاه کن هنوز زن را نصف انسان می بینند و حاضر نیستند قوانین 1400 سال پیش را تغییر دهند
ناشناس۱۸۳۲۲۵۶۱۳:۰۵:۳۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲
فعلا که با دستکاری دیه را برابر کردین در ضمن دین خدا برای شما دنیا پرستان نیست که تغییر کند
ناشناس۱۸۳۲۴۴۷۱۴:۱۵:۴۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲
خدا گفت در قرن 21 علیرعم رشد و تحصیل و استقلال و توانمندی زنان را نصف انسان بدانید ؟؟ این حرف به نفع دینداری و دین پذیری است ؟؟
ناشناس۱۸۳۲۶۹۰۱۶:۳۹:۳۹ ۱۳۹۹/۱۲/۲
خدا گفته در دین من بیایید چون در قرن 21 هستید ازدواج با محارم ازدواج با سگ و دیوار و بی حجابی و.... حلال است؟! نکند برای اولین خدا بدون واسطه با یک انسان که شما هستید سخن گفته!
ناشناس۱۸۳۳۵۰۸۱۲:۱۱:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۳
چون یک عده با سگ و گربه ازدواج می کنند باید حقوق انسانی زنها نصف مردها باشه ؟؟؟؟؟؟ عجب منطقی داری شما !
ناشناس۱۸۳۲۴۶۱۱۴:۲۱:۱۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲
دیه برابر نشده هنوز هم دیه جنین پسر دو برابر مادرشه هنوز هم برای قصاص قاتل زنان باید نصف دیه انسان کامل به عنوان پاداش نر بودن به خانواده اش پرداخت بشه !
ناشناس۱۸۳۲۴۹۹۱۴:۳۸:۴۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲
شما ناراحت می شی دختر و خواهرت انسان کامل دیده شوند ؟؟
ناشناس۱۸۳۲۶۹۳۱۶:۴۱:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲
ملاک ما خدا است نه شماها
ناشناس۱۸۳۲۲۶۱۱۳:۰۷:۰۴ ۱۳۹۹/۱۲/۲
جهت اطلاع کم شما مکتب خانه بود و آنجا سواد یاد می گرفتند در ضمن با آمدن شما هم خانواده را نابود کردین و هم جامعه
ناشناس۱۸۳۳۰۲۲۲۲:۲۳:۱۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲
اولا مکتب رفتن در توان همه مردم نبود و آنچه دانش اموز میآموخت به درد میرزا شدن در حجره بازار هم نمی خورد. هیچ از علوم جدید مانند ریاضیات و جبر و فیزیک و شیمی و .. نشانی نبود و فقط در حد خواندن قرآن و حداکثر گلستان سعدی بود. تحصیل رایگان که در قانون مشروطه آمده بود فقط پس از روی کار آمدن رضا شاه عملی شد.
ناشناس۱۸۳۳۲۲۲۰۸:۴۱:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۳
در مکتب خانه به دختران فقط خواندن قرآن تدریس می شد. مادر بزرگ من که بیست سال پیش در سن 90 سالگی مرد قرآن می تونست بخونه اما هیچ متن فارسی رو نمی تونست بخونه!
ناشناس۱۸۳۲۲۶۷۱۳:۰۸:۵۵ ۱۳۹۹/۱۲/۲
90 درصد مردم آن زمان اصلا اجازه نمی دادن دختراشون تنها بیرون بروند و از 25 سال پیش روال افراطی آمدن زن ها شروع شد
ناشناس۱۸۳۲۰۹۳۱۲:۰۵:۵۳ ۱۳۹۹/۱۲/۲
از خود نمی پرسند اگر اینطور نیست چرا خط راه آهن از درود لرستان می گذرد اما از بسیاری شهرهای تاریخی و تجاری تر نه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! چون رضاشاه خودش فرزند مناطق محروم بود و این تصمیم برای نجات دادن لرستان از بن بست و محرومیت بوده جناب پروفسور !!!!!!!!!!
ناشناس۱۸۳۲۱۲۲۱۲:۲۰:۵۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲
--- آميرزا محمد ، اگر گفتي تفاوت پهلوي ها با من و تو در چيه ، ها ؟ -- عجب !! سر به سرم ميگذاري قربونتم ؟ ... چي را به چي مقايسه ميكني برادر !... قياس مع الفارق !! ... اصرار نكن ....حالا چون خيلي اصرار ميكني عرض مي كنم ، ... البته خب ! تفاوت كه از زمين تا آسمان است !! بلكه از زمين تا فلك الافلاك است !! اما يك تفاوت بسيار مهم اينه كه تاريخ در مورد من و تو هيچ قضاوت و داوري ندارد ، ... هيچ نظري ندارد ، اما در مورد آن پدر و پسر تا آخر خود تاريخ قضاوت خواهد نمود ، ..بي كم و كاست ، براي هميشه !! --- درسته آميرزا محمد ، به نكته خيلي مهمي اشاره نمودي رحمت به شيري كه خوردي !! خدا را صد هزار كرور مرتبه شكر كه تاريخ با ما كاري ندارد ، قبول ؟!
ناشناس۱۸۳۲۱۴۰۱۲:۲۵:۱۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲
این همه دشمنی با پهلوی واین همه دوستی با قاجار !!!! مگر غیر از این است که که قاجار بیشترین خیانت را ایران رواداشت ؟ حالا یک نفر پیدا شد که این غده سرطانی رو (قاجار ) از روی زمین برداشت .
ناشناس۱۸۳۲۴۰۰۱۴:۰۰:۱۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲
وقتی افکارت دست رسانه های لندنی است و خبر پراکنی در جهت تطهیر پهلوی معلوم است که باید از این ور هم جواب داده شود درکش سخت نیست قربان در ضمن قاجار شرافت داشتند تا این پهلوی ها که حکومتشان را خارجی ها اداره می کردن
ناشناس۱۸۳۲۴۷۳۱۴:۲۶:۵۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲
قاجار شرف داشت ؟؟ چرا چون زنها در پستو بودند و حرامسراها برقرار و وبا و تراخم و هزار درد بی درمان کرور کرور مردم را می کشت و جهل و خراقات و نکبت از در و دیوار مملکت بالا می رفت ؟؟
ناشناس۱۸۳۲۵۰۱۱۴:۳۹:۳۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲
از نظر تو قاجار خوب بود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۸۳۲۵۵۹۱۵:۱۴:۰۶ ۱۳۹۹/۱۲/۲
کسی از قاجار دفاع نمی کند مفهوم را اول بفهم
ناشناس۱۸۳۲۶۹۴۱۶:۴۱:۱۷ ۱۳۹۹/۱۲/۲
تو نوشتی قاجار شرافت داشت ! این را هم انکار می کنی ؟؟
ناشناس۱۸۳۳۶۹۲۱۴:۱۳:۵۲ ۱۳۹۹/۱۲/۳
درکت را باید تست کرد! گفته شد با شرافت تر از پهلوی! اینقدر دوستدار پهلوی بودن آن هم به خاطر تبلیغات دروغین خوب نیست!
وهابزاده۱۸۳۲۸۲۶۱۸:۴۸:۴۰ ۱۳۹۹/۱۲/۲
قاجار و شرف؟ خجالت نمیکشی؟ قاجاریه مزخرف ترین و بی خاصیت ترین و وطن فروش ترین سلسله ایران تا زمان خودشان بودند. اگر سواد نداری لااقل شرف داشته باش
ناشناس۱۸۳۳۷۴۷۱۴:۵۲:۱۴ ۱۳۹۹/۱۲/۳
خجالت کسی باید بکشد که صرفا به خاطر تبلیغات از پهلوی که تنها پادشاهان ایرانی بودن که توسط خارجی به راس کار آمدن دفاع کند
ناشناس۱۸۳۳۷۵۱۱۴:۵۵:۰۸ ۱۳۹۹/۱۲/۳
وقتی پهلوی را پاک قلمداد می کنی آن ها با تعصب مشخص است که کی بی سواد است
ناشناس۱۸۳۲۶۰۸۱۵:۴۵:۵۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲
هم پدر هم پسر به معنی واقعی وطن پرست بودن روشهای حکومتشون رو تایید نمی کنم ول قطعا برای ایران زحمت کشیدن، هدفشون پیشرفت ایران بود
ناشناس۱۸۳۲۷۴۴۱۷:۳۳:۳۲ ۱۳۹۹/۱۲/۲
چرا نويسنده با ايران باستان گرايان بد هست؟ ايران باستان عظمت داشته. چه اشكالي داره يك ايراني به احياي عظمت ايران باستان گرايش داشته باشه؟
ناشناس۱۸۳۲۷۵۲۱۷:۴۲:۲۱ ۱۳۹۹/۱۲/۲
نفي و انكار ايران باستان يعني تلاش در اعطلاي بني اسراييل. بني اسراييل خراجگزاران ايران بودند. پادشاهان ايران باستان براي بني اسراييل پيامبر محسوب ميشدند. اين عظمت نيست؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. من عجله ندارم!

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  17. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  4. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  5. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  6. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  7. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  8. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  11. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  12. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. معلمان تلاش کنند گره ذهنی دانش آموزان باز شود

  16. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  17. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  18. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  21. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  22. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  23. سخنگوی دولت: هیچ مرجعی معطل تصویب قانون جدید حجاب نیست

  24. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  25. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

آخرین عناوین