زنبور عسل ایرانی در هارپارک نواخته شد/ عوامل استودیوها سواد لازم را ندارند

خبرگزاری تسنیمشنبه 16 اسفند 1399 - 13:58
مراسم رونمایی از تازه ترین آلبوم پدرام امینی ابیانه بعدازظهر پانزدهم اسفندماه در باغ فردوس موزه سینما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در ابتدای این مراسم،  پدرام امینی از ایده شکل‌گیری  آلبوم خود یاد کرد و  گفت: من تاکنون آلبوم‌های بسیاری با عناوین مختلف  منتشر کرده‌ام که مهم‌ترین آنها مجموعه‌های «آتش» بود.  اما ایده شکل‌گیری آلبوم تازه‌ام از آنجا شروع شد که بعد از 40 سال متوجه شدم سبک ندارم، نمی‌توانم  تقلید کنم و کار گذشتگان را تکرار کنم و مثل فلان خواننده مطرح  شوم برای همین آلبوم بی‌کلامی تولید کردم که اگر کسی چند بار گوش کند قطعاً به آن اعتیاد پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه در اجرای قطعات این آلبوم به موسیقی بزرگان پرداخته و نسبت به آنها و اصالتشان پایبند بوده است، افزود: آلبوم «شب‌های هارپاک شامل هشت قطعه با عناوین Asturias version on, cards Monti version on, Roma, Romance, Malaguena, cards Monti Version, Asturias Version two, The Flight of Persian   Bumblebee است.

امینی تأکید کرد: به دلیل مناسب نبودن استودیوها و فضایی به دور از درک درست از موسیقی، مجبور شدم قطعات این آلبوم را نه در یک استودیو بلکه در سه استودیوی (پاپ، بل و هوم استودیو) مختلف ضبط کنم و در نهایت بهترین آنها انتخاب شده است. چرا که در همه استودیوها سواد موسیقی عوامل کم بود و ترجیح دادم در استودیویی کارها را ضبط کنم که صاحبانش از حداقل سواد موسیقی برخوردار باشند.

این موسیقی‌دان در ادامه با اشاره به نام آلبوم تازه‌اش که بر گرفته از روستای تاریخی ابیانه است توضیح داد: هارپارک زیرگذری  3 هزار ساله در روستای تاریخی ابیانه و به معنی زیر پله هم بوده است.
استفاده از کلمه شب در این آلبوم استعاره از خلوت و خلوص است. چون شب را خلوتگهی برای خلق هنر می‌دانم.

وی تأکید کرد: آلبوم «شب‌های هارپاک» هم به صورت فیزیکی تولید و منتشر شده است و هم به صورت مجازی در پلتفرم‌های مختلف در دسترس است.

امینی با بیان اینکه این آلبوم چهارمین آلبوم مجاز و بیست و پنجمین آلبوم تولید و آهنگسازی شده توسط وی است، گفت: از آنجایی که به عنوان گیتاریست فوق سریع از من انتظار می‌رفت که قطعات سرعتی داشته باشم، یکی از قطعات این آلبوم به نام «پرواز زنبور عسل ایرانی» برگرفته از«پرواز زنبور عسل» کورساکف است که از آن سریع‌تر اجرا شده است و شاید تقلیدی است از«طیران العصفور» عربی یا «Flight Of The Bumblebee» که در آلبوم «آتش 2» توسط من اجرا شده است. به گونه‌ای شبیه «پرواز زنبورعسل»کورساکف است اما لهجه ایرانی دارد، در گام مینورو با دیز کردن نت چهارم صدای ایرانی می‌دهد.

وی ادامه داد: از آنجایی که از من انتظار قطعات سرعتی می‌رفت، آهنگ « Malaguena» نیزبسیار سرعتی و super fast speed اجرا شده است. در سایر قطعات بیشتر به زیبایی توجه شده تا سرعت! همان‌طور که می‌دانیم در همه هنرها تکنیک و زیبایی مثل دو کفه ترازو هستند و هرقدر که تکنیک بالاتر می‌رود، زیبایی پایین می‌آید. از این رو در قطعاتی مثل Roma  یا  Romanceاثری از ویسنته آمیگو خیرول یا Asturias version on نیازی به سرعت نوازی نیست بلکه انتقال احساس و انتقال اندیشه آهنگساز مهم‌تر است. این قطعات سرعتی نیستند بلکه احساسی هستند. از قطعات یاد شده Asturias اثر ایزاک آلبنیز ، Romaاثر ویسنته آمیگو، Csárdás‎اثر مونتی آهنگساز ایتالیایی متعلق به 100 سال پیش است.
Asturias به دو گونه متفاوت همراه با پرکاشن و بدون پرکاشن نواخته شده است و همچنین Roma جزو کارهایی است که به دو گونه متفاوت اجرا شده است.

وی درباره اجرای این قطعات گفت: این قطعات به روش فری استایل اجرا شده، یعنی کاملا آزاد و با تلفیقی از فلامنکو، کلاسیک و سبک‌های دیگر و فقط با گیتار اجرا شده‌اند. یعنی اگر نیاز به پرکاشن بوده، توسط تکنیک‌های خاص روی خود گیتار اجرا شده است، در مورد بیس و صداهای مور نیاز دیگر هم از خود گیتار استفاده شده است.

امینی درباره هدف انتشار این آلبوم گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف این آلبوم آشنا کردن مردم و آشتی دادن مردم با موسیقی بی‌کلام است. بیشتر مردم جامعه به شنیدن موسیقی با کلام عادت دارند. من تلاش می‌کنم تا مخاطبان با موسیقی بدون کلامی آشنا شوند که بعد از چند بار گوش کردن به آن عادت می‌کنند و از آن بیشتر از موسیقی باکلام لذت می‌برند.
نکته دیگری که بر آن تأکید دارم این است که موسیقی بدون کلامِ محبوب، تاریخ مصرف ندارد.

امینی در ادامه با انتقاد از کپی رایت و دانلودهای غیر مجاز گفت:  موسیقی وقتی افول پیدا می‌کند که دانلودهای غیرمجاز و کپی رایت وجود داشته باشد. وقتی ما آلبوم کسی را دانلود می‌کنیم یعنی دزدی می‌کنیم. مردم نمی‌خواهند برای آلبومی که عاشقش هستند پول دهند اما برای چیزهای دیگر خوب پول خرج می‌کنند.

این خواننده تأکید کرد: این آلبوم را کار کردم چون 30 سال درگیر موسیقی بودم، پارسال اتفاقی برایم افتاد که فهمیدم باید آلبوم منتشر کنم. بعد از چند دهه تدریس و مطالعه هر روزه، به معضلات اجتماعی فکر کردم و همیشه تلاش کردم تا راهکاری برای مشکلات پیدا کنم. این آلبوم هم راهگشای آموزش گیتارنوازی در موسیقی است.

وی با اشاره به مشکلات آموزشی گفت: مشکل معضلات فرهنگی ما آموزش درست است،  معلمان ما هنوز در قدیم مانده‌اند و نمی‌خواهند به روز شوند، بسیاری از آنها  می‌خواهند یاد دهند ولی چون مشکل تدریس دارند نمی‌توانند به درستی آموزش دهند، پس راز جاودانگی تربیت شاگردان خوب است که به نظرم از  منتشر کردن آلبوم مهم‌تر است.

این هنرمند در پاسخ به این سؤال که آیا هزینه‌ی تولید این آلبوم با فروش آن جبران می‌شود یا خیر، گفت: یک شعر خوب بالای 20 میلیون تومان ارزش دارد، اجاره استودیو و انتشار آلبوم هم هزینه‌های دیگری را در بر دارد  با این وضعیت آن کسی که در این حوزه آمده  وقتی آلبومش با فروش کم مواجه شود چه کاری می‌تواند کند. ما نباید انتظار داشته باشیم؛ مردم ما  برای چیزهای دیگر پول می‌دهند نه هنر!

امینی در پایان اظهار کرد: من از راه تدریس زندگیم را می‌گذرانم پس به برگشت هزینه خرج شده در آلبومم فکر نمی‌کنم و به اندازه‌ای هم که بخواهم برای فروش آلبوم شنوندگان خاص خود را دارم و آلبومم را می‌فروشم.

انتهای پیام/

منبع خبر "خبرگزاری تسنیم" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.