میدان‌دار جدید بازار سینمای جهان

دنیای اقتصادچهارشنبه 13 اسفند 1399 - 00:11
هالیوود در یک دهه اخیر روال نه چندان متعادلی را در گسترش بازار تجربه کرده است. در سال‌های 2018 و 2019 فروش فیلم‎ها چنان‌که انتظار می‌رفت، نبود و این اتفاقا با شیوع کرونا در انتهای 2019 و تعطیلی‌های گسترده بازارها در سال 2020 رکود بی‌سابقه‌ای را در بازارهای سینمایی جهان رقم زد.

 سینماهای آمریکا به مرز ورشکستگی رسیدند و عدم تمایل بسیاری از صاحبان فیلم‌ها به اکران آثارشان در شرایط کرونایی از تنوع همیشگی اکران در آمریکا کاست تا همه‌چیز برای افت بسیار محسوس و چشمگیر فروش در باکس‌آفیس مهیا شود. اما در مقابل بازار سینمای چین که از سال ۲۰۱۵ رقیب قدرتمندی برای سینمای آمریکا شده، در سال ۲۰۲۰ رکوردهای قابل‌توجهی در فروش ثبت کرد و اگرچه بیماری کرونا در چین ایجاد شده و نخستین‌بار مردم همه‌چیزخوار این کشور را درگیر بحران کرد، اما بازسازی بازارها در چین بسیار زودتر از سایر کشورها اتفاق افتاد و با بازگشایی سینماهای پرشمار این کشور، زمینه برای رکوردشکنی گسترده در سال ۲۰۲۰ فراهم شد. در واقع  با شیوع گسترده ویروس کرونا در سراسر جهان و درگیر شدن آمریکا با هجوم بیماران مبتلا به کووید-۱۹، هالیوود عنوان بزرگ‌ترین بازار سینمای جهان را به چین سپرد، حالا هم با بهتر‌شدن نسبی شرایط کرونا در سرزمین اژدها و باز شدن سینماها با ۶۰ درصد گنجایش، مردم به‌ویژه در پایتخت پکن ترجیح دادند به جای سفر رفتن در تعطیلی‌های سال‌نوی چینی، اوقات فراغت خود را در سالن‌های تاریک سینما بگذرانند.

  فروش ۷/ ۱ میلیارد دلاری

 چینی‌ها در ماه فوریه امسال همزمان با سال نوی چینی بیش از ۷/ ۱میلیارد دلار برای خرید بلیت و دیدن فیلم هزینه کردند تا پرفروش‌ترین ماه در تاریخ سینمای این کشور رقم بخورد.

استقبال گسترده از فیلم‌های چینی در نبود فیلم‌های خارجی به‌ویژه آثار پرخرج هالیوودی، درآمد سینماها را در ماه فوریه امسال به حدود ۷۳/ ۱میلیارد دلار (۲/ ۱۱ میلیارد یوآن) رساند که بهترین ماه سینمایی تاریخ چین است. با اینکه سینماها در چین از میانه‌های سال گذشته باز بودند و فیلم‌های خارجی اجازه اکران نداشتند اما با آمدن رقیبان خارجی به‌ویژه آمریکایی،‌ بازار فیلم‌های داخلی گرم‌تر شد و مردم باز هم به آثار خودشان روی خوش نشان دادند.

زدن ماسک برای حضور در سینما اجباری است و مردم باید یک اپلیکیشن روی گوشی همراه خود نصب کنند تا اگر مورد مشکوک مبتلا به کرونا بین تماشاگران شناسایی شد، مسوولان بهداشتی بتوانند با ردگیری دیگر افراد حاضر در سالن جلوی شیوع بیشتر ویروس را بگیرند. از آنجا که هر تماشاگر باید با تماشاگر کناری خود یک صندلی فاصله داشته باشد، پیدا کردن بلیت فیلم‌های پرفروش و پرهوادار به کاری بسیار سخت تبدیل شده است.

براساس آمار رسمی سینمای چین، ۹۵ درصد درآمد سینماها مربوط به هفت فیلم پرفروش بوده که تقریبا همزمان با آغاز سال نوی چینی در ۱۲ فوریه روی پرده رفتند. کمدی خانوادگی «سلام مامان» به کارگردانی و بازی جیا لینگ با ۳۶/ ۴ میلیارد یوآن در صدر جدول ایستاده و کمدی اکشن «کارآگاه چایناتاون‌۳» با ۱۳/ ۴ میلیارد یوآن پس از آن قرار دارد. نبودن سرگرمی‌های جایگزین هم از مهم‌ترین دلایل رشد خیره‌کننده سینمای چین بوده است.

سال گذشته درآمد گیشه سینماهای چین ۷/ ۲ میلیارد دلار بود که از درآمد ۳/ ۲ میلیارد دلاری فروش بلیت در آمریکا فراتر رفت و بزرگ‌ترین بازار سینمایی جهان لقب گرفت. درآمد هالیوود در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال پیش از آن ۸۰ درصد کاهش یافت. درام تاریخی «هشتصد» درباره مقاومت مردم چین در تجاوز نیروهای ژاپنی به شانگهای در دهه ۱۹۳۰ با ۴۶۱ میلیون دلار پرفروش‌ترین فیلم سال شد.

همزمان با گسترده‌تر شدن میزان آلودگی ویروسی در چین، سینماها در بهار گذشته برای مدتی کوتاه بسته شدند اما با فرارسیدن تابستان اجازه فعالیت نیم‌بند سالن‌های نمایش صادر شد. جمعه برای یازدهمین روز پیاپی حتی یک مورد ابتلای تازه در چین گزارش نشده است. تا امروز ۸۹۸۷۷ نفر در کانون کرونا در جهان به ویروس‌کرونا مبتلا شده و ۴۶۳۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

 

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.