به گزارش خبرگزاری صداوسیما، در این نشست که با حضور جمعی از استادان دانشگاه برگزار شد؛ محمدحسین ضیایی فر یکی از نویسندگان این کتاب با اشاره به اینکه شهید بهشتی نه در آستانه انقلاب بلکه از چند دهه قبل یکی از نظریه پردازان حقوق بشر از دیدگاه اسلام بود، گفت: ایشان چه از جهت تدوین مبانی حقوق و آزادیهای مردم، چه از بعد تبیین موضوعی حقوق در بحثهای مختلف علمی و چه در دروس تفسیر و فلسفه به این مباحث پرداختند.
ضیایی فر افزود: خوشبختانه برخی از این آثار بعد از انقلاب اسلامی منتشر شد و در دسترس مردم قرار گرفت و اوج حضور شهید بهشتی در این مباحث بعد از انقلاب بروز کرد.
وی با اشاره به اینکه شهید بهشتی در مجلس خبرگان، در تدوین قانون اساسی بیشترین نقش بر عهده داشت، گفت: فصل سوم قانون اساسی که به حقوق ملت اختصاص دارد یکی از موضوعات مورد توجه و اهتمام شهید بهشتی بود و وی در تدوین سایر فصول قانون اساسی نیز نقش اساسی داشت.
ضیایی فر با اشاره به اینکه، این کتاب در دوران کرونا به چاپ رسید و به خاطر محدودیتهای کرونایی نتوانستیم آن را رونمایی کنیم گفت: این کتاب حاصل یک پروژه کلان است و در آن ۱۳ استاد که هر کدام بخشی از حقوق ملت را بر اساس نگاه شهید بهشتی مورد بررسی قرار دادند، نگاشته شده است.
به گفته ضیایی فر نویسندگان کتاب، موضوعاتی مانند مبانی حق و جدیدترین حقهایی که در سطح جهانی به عنوان حقوق همبستگی مطرح است در این مجموعه نگاشته اند.
آقای حبیب الله گودرزی نویسنده یکی از مقالات این کتاب، نیز گفت: خوشبختانه به یک جمع بندی و یک جلوههای بصریهای خیلی خوبی رسیدم، چون شهید بهشتی ۸۲۹ روز در دوره جمهوری اسلامی حضور داشتند لذا به خاطر مشغله هایی، چون ریاست دیوان عالی کشور، مسائل حزب جمهوری، سیاستهای داخلی، تدوین قانون اساسی و مجلس خبرگان گاهگاهی اشاراتی به حقوق مطبوعات و رسانهها که این کار برای رهبران انقلاب خیلی ارزنده بود، داشت.
حجت الاسلام بهمن اکبری فعال حوزه حقوق بشر اسلامی هم که یکی از گردآورندههای این کتاب است، گفت: حقوق بشر یک از موضوعات بسیار اساسی در اندیشههای جهانی است و در حال حاضر به معیاری برای تامین حکمرانیها و همچنین تعیین سطح علمی و فرهنگی جوامع انسانی بدل شده است که از دغدعههای شهید بهشتی بود.
وی در ادامه افزود: شهید بهشتی در سال ۱۳۴۴ برای تبلیغ به هامبورگ سفر میکند و در مسجد هامبورگ متوجه نوع مشخص و معینی از زندگی در اروپا میشود، چون در این مقطع تازه جنبشهای حقوق بشر هم در اروپا اوج گرفته بودند که بعد از جنگ جهانی دوم جامعه اروپا به یک نقطه مشترک میرسند و آن اینکه باید یک بازبینی در دانشهای خودشان انجام دهند و حقوق بشر را بر حسب نیاز جامعه انسانی در سطح جهانی مورد توجه قرار دهند؛ لذا به این شکل بود که حقوق ملت، حقوق مردم و حقوق بشر در الگوی فکری شهید بهشتی شکل میگیرد.
حجت الاسلام بهمن اکبری در ادامه افزود: خوشبختانه در این اثر حقوق ملتها در دیدگاه شهید بهشتی عرضه شده و جوانب فکری ایشان نسبت به موضوع گفتمان اسلامی و نسبتش با حقوق بشر مورد تامل قرار گرفته است.
وی با اشاره به دیدگاه مترقی شهید بهشتی در خصوص حقوق ملتها گفت: در جامعه بشری همچنان بحث حقوق بشر بحثی است جدی و قابل تامل و نسبت آن با گفتمانهای دینی، گفتمانهای اللهیاتی و گفتمانهای اسلامی مورد توجه بسیاری از متفکران است.