مرجعیت واحدی برای رسیدگی به اختلافات درونی جهان اسلام تشکیل شود

ایرناشنبه 01 آبان 1400 - 14:54
تهران- ایرنا- عضو هیات‌علمی دانشگاه ادیان و مذاهب پیشنهاد کرد برای برون‌رفت از جنگ‌های داخلی و درگیری‌ها میان کشورهای اسلامی مرجعیت واحدی برای رسیدگی به اختلافات درونی جهان اسلام تشکیل شود.
مرجعیت واحدی برای رسیدگی به اختلافات درونی جهان اسلام تشکیل شود

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی تسخیری، عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، صبح شنبه اول آبان در شانزدهمین وبینار سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی اظهار کرد: آنچه امروز و دیروز جهان بشریت را سردرگم کرده است، سرپیچی از رهنمودهای وحی و عقل و افسارسپاری به دست اغیار وتعصب و جهل و خودخواهی است. جامعه امروز اگر به خوبی عوامل سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی جنگ های کنونی در سرزمین‌های اسلامی را بشناسد و از پیامدهای آن آگاه باشد، بدون شک ضمن تمکین و برای اصلاح، تلاش خواهد کرد تا راه‌های پایان دادن به این جنگ‌های خانمان سوز را با حکمت و اقتدار طی کند. جنگ‌هایی که در چند دهه اخیر، به اعتراف جنگ افروزان جهانی، به سرکردگی آمریکا، بیش از  هفت هزار میلیارد دلار خسارت بر مردم منطقه تحمیل کرده است. 

وی با اشاره به بعضی از عوامل و نیز راه‌های خاتمه دادن به این معضل بزرگ اجتماعی، خاطرنشان کرد: از مهمترین عوامل سیاسی می توان به این عوامل اشاره کرد: ۱- جنگ افروزی برای دور نگهداشتن مردم از اندیشیدن درباره چالش‌های اقتصادی- سیاسی داخلی کشور. ۲- کشاندن ملت های مسلمان به آدرس‌های غلط انداز جهت فراموش کردن دشمن واقعی جهان اسلام و بشریت که همانا دولت صهیونیستی و اشغالگر قدس است که در حقیقت، نماینده تام الاختیار جهان استکبار و حکومت‌های سلطه طلب غربی به سرکردگی آمریکا است.  ۳- سودجویی قدرت‌های بزرگ جهانی و تلاش برای دوشیدن ثروت های طبیعی و انسانی منطقه جهان اسلام، چه از راه بدست آوردن طلای سیاه و سایر معادن، و چه از راه فروش صدها میلیارد دلاری سلاح های کلاسیک و کشتار جمعی و شیمیایی، که بسیاری از این سلاح ها فقط و فقط توسط مستشاران غربی و آمریکایی قابلیت بهره‌برداری دارد. 

وی افزود: این سودجویی ها مستلزم آن است که این منطقه همیشه در حالت التهاب و جنگ باقی بماند تا به دو عنصر اساسی جهت منفعت جویی خودشان دست یابند. یکی؛ ایجاد ناامنی مستمر در کشورهایی که با اصل وجود رژیم صهیونیستی مخالف اند و آن را غده سرطانی می شمارند و اگر کوچکترین فرصتی در اختیار  این ملت‌ها قرار گیرد، این غده را از سر جامعه اسلامی خواهد زدود تا دنیای اسلام با سلامت به مسیر زندگی پاک و آینده‌دار خود ادامه دهد. دوم؛ ورود قدرت‌های سلطه طلب جهانی، به عنوان داور، برای رفع مشکلات جهان اسلام، چالش‌ها و مشکلاتی که با طرحهای همین قدرت‌ها بر جهان اسلام تحمیل شده است، یا یکی از عناصر تاثیرگذار این چالش های تحمیلی هستند.

تسخیری تاکید کرد: درگیری دولت‌های اسلامی در جنگ‌های فی مابین، موجب تقویت امنیت رژیم غاصب بوده و ذهن هر یک از ملت‌های مسلمان را مشغول گرفتاری های خود می‌سازد و عامل اصلی بدبختی های منطقه که رژیم صهیونیستی است، به کلی به فراموشی سپرده می‌شود. 

وی به بعضی از عوامل اجتماعی که در بروز جنگ میان کشورهای اسلامی دخیل بوده اند اشاره کرد و گفت: یکی از این عوامل، فقدان مرجعیت واحد اسلامی است. ‌به جرات می توان گفت که نبود سازمان و یا یک مرکز بین المللی که برای جهان اسلام و دولت‌ها و ملت‌های اسلامی مورد پذیرش باشد، یکی از عوامل مهم است. 

وی فقدان خودباوری را یکی از عناصر مهم اجتماعی حاکم بر بسیاری از کشورهای اسلامی دانست و اظهار کرد: عدم توانایی بر تمشیت امور به تنهایی و یا با همکاری دولت‌های منطقه، از عناصر بسیار مخرب و زمینه‌ساز جنگ های داخلی بین دولت‌ها و ملت‌هاست. این عدم خودباوری در دو بخش دولت ها و گروه ها مشهود است. بعضی دولت‌های اسلامی بر این باورند که به تنهایی قادر نیستند اداره نظام را به عهده بگیرند و اگر پشتیبانی قدرت های بزرگ نباشد هرگز موفق نخواهد شد. از طرف دیگر، بسیاری گروه‌های مخال یا گروه‌هایی که در پی اصلاح نظام های خود هستند، بر این باورند که بدون کمک قدرت‌های سلطه‌گر به اهداف خود نمی‌رسند،  غافل از اینکه سلطه ‌طلبان جهان، خودشان یکی از عوامل موثر گرفتاری‌های دنیای اسلام هستند و در صورت پیروزی این گروه ها و رسیدن به قدرت، به طور ناخواسته عامل همان جهانخواران می شوند.

وی افزود: عوامل اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی مختلف دیگری وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. عواملی همچون افراط‌گرایی، تروریسم، مداخله در امور دیگران، سرکوب و اقتدارگرایی، تبعیض علیه اقلیت‌های دینی و مذهبی و قومی و حاکمیت های بدور از اراده مردم، استبداد و عدم پذیرش دیگران، زندانی کردن و تبعید و شکنجه و اعدام مخالفان سیاسی، ترویج مکتب های خشونت و جهل و تکفیر و عدم پذیرش پیروان مذاهب دیگر.
تسخیری تاکید کرد: رهایی از وضعیت کنونی درگیری ها میسر نیست مگر آن که تلاش‌های اساسی از سوی خود کشورهای اسلامی و ملت‌های اسلامی صورت گیرد و تحقق آن نیازمند تلاش و صبر و اعتماد زمان‌بر است. 

عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب پیشنهادهایی به عنوان راه بیرون بر از نزاع های درون خانه‌ای ارائه کرد که عبارتند از: ۱. ایجاد مرجعیت واحد رسیدگی به اختلافات درونی جهان اسلام. ۲. رسیدن به خودباوری کافی بر توانایی برطرف سازی مشکلات داخلی و برون رفت از سلطه اجنبی. ۳. داشتن مجامع و جمعیت های جهانی و محلی تقریب و گفت‌وگوی میان مذهبی و بین المذاهبی و ادیانی جهت ریشه‌یابی اختلافات و نیز رفع اتهام از مذاهب و ادیان آسمانی که پیام آور صلح عدالت هستند. 

تسخیری در پایان با تبریک میلاد با سعادت پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله و هفته وحدت و گرامیداشت یاد بنیان‌گذار این هفته، حضرت امام خمینی (ره) و تسلیت سالروز رحلت زبان گویای اسلام و تشیع، آیت الله محمدعلی تسخیری، را به همه علما و دانشمندان جهان اسلام و ادیان، از برگزار کنندگان این اجلاس تشکر و قدردانی کرد.

مرجعیت واحدی برای رسیدگی به اختلافات درونی جهان اسلام تشکیل شود

ماموستا محمود ابن الخیاط: در قرآن کریم بر عدم تکفیر مسلمانان تاکید شده است

همچنین در ادامه این وبینار، ماموستا محمود ابن الخیاط، مدیر مدرسه علوم دینی امام شافعی سقز، با اشاره به آیه مبارکه «و اعتصموا بحبل الله جمیعا ولاتفرقوا» گفت: خداوند میف رماید: ای مسلمانان همگی به رشته ناگسستنی خداوند چنگ بیاندازید و متفرق نشوید. 

وی افزود: در این آیه خداوند به اتحاد و همگرایی و انسجام میان مسلمانان و دوری از تفرقه دستور داده است و باید بدانیم اسرائیل از تفرقه و عدم اتحاد ما استفاده کرده است که به فلسطینیان حمله می کند. 

ماموستا ابن الخیاط به آیه دیگری درباره نتایج عدم اتحاد و پراکندگی اشاره کرد و گفت: خداوند در قرآن فرموده است: «قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَی أَنْ یَبْعَثَ عَلَیْکُمْ عَذَابًا مِنْ فَوْقِکُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِکُمْ أَوْ یَلْبِسَکُمْ شِیَعًا وَیُذِیقَ بَعْضَکُمْ بَأْسَ بَعْضٍ انْظُرْ کَیْفَ نُصَرِّفُ الْآیَاتِ لَعَلَّهُمْ یَفْقَهُونَ» یعنی: (بگو: او تواناست که بر شما عذابی از آسمان یا زمین فرستد یا شما را به اختلاف کلمه و پراکندگی درافکند و بعضی را به عذاب بعضی گرفتار کند بنگر چگونه ما آیات خود را به طرق مختلف بیان می‌کنیم، شاید مردم چیزی بفهمند.) خداوند در این آیه دستور داده است که ما پراکنده نشویم و انسجام داشته باشیم.

وی افزود: خداوند در قرآن از صحابه رسول خدا (ص) تعریف کرده و فرموده است:  «محمد رسول الله والذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم» یعنی محمد(ص) فرستاده خداست و کسانی که با محمد(ص) هستند، اعم از  مهاجرین و انصار، در مقابل کفار سختگیر هستند و میان خودشان مهربان هستند. پس به دستور قرآن، مسلمانان باید مانند صحابه بزرگوار، در مقابل دشمن سخت گیر و میان خودشان مهربان باشند. 

این عالم اهل سنت با اشاره به جریانات تکفیری و افراطی از دیدگاه اسلام خاطرنشان کرد: طبق آیات قرآن ما نباید مسلمانان را تکفیر کنیم. اگرکسی دیگری را تکفیر کند، خودش کافر می شود. احترام به تمام مذاهب اسلامی لازم است. تمام مذاهب اسلامی از روی منابع اصلی، یعنی قرآن، حدیث پیامبر اسلام، اجماع و قیاس فتوا می دهند، و مذاهبشان تدوین شده است و باید به آنها احترام شود. اما به تکفیری‌ها «نه» میگوییم، چون گفته های آنها را قبول نداریم. کسانی که تکفیری هستند مرتکب گناه کبیره می‌شوند و کافر به حساب می‌آیند. و اگر در این حالت بمیرند، کافر از دنیا دفته اند. 

مدیر مدرسه علوم دینی امام شافعی سقز تاکید کرد: تکفیر در دین اسلام حرام است و خداوند در قرآن می فرماید: «همه مومنان با هم برادرند و لذا در زمان نزاعات و اختلافات، در میان برادرانتان، بین آنها صلح و آشتی برقرار کنید.» دین اسلام، دین صلح و آشتی است و از خداوند بترسید که مورد رحمت او قرار گیرید. لذا مسلمان کسی است که شهادتین گفته باشد؛ یعنی گفتن «اشهد ان لا اله الا الله و ان محمد رسول الله». اگر کسی این کلمات را بگوید، خون و مال او در امان، از تعرض مسلمانان در مصونیت و حسابشان در آخرت با خداست. اینگونه شخصی مسلمان است و ما نباید برادران دینی خود را تکفیر کنیم. 

وی در پایان تصریح کرد: دین اسلام، دین اتحاد، انسجام، همگرایی و یکدستگی است، و جریان تکفیری، از نظر اسلام، یک جریان افراطی است و محکوم است. امیدوارم خداوند متعال ما را به راه راست و اتحاد میان مسلمانان هدایت کند.

آیت الله زالی: مسلمانان باید براساس قرآن کریم همزیستی مسالمت آمیز داشته باشند

مرجعیت واحدی برای رسیدگی به اختلافات درونی جهان اسلام تشکیل شود

آیت‌الله محمد حسن زالی(فاضل گلپایگانی) نماینده مجلس خبرگان رهبری، سخنران بعدی شانزدهمین وبینار سی‌ وپنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، اظهار داشت: وحدت مسئله سرنوشت سازی است که امت را در مسیر خدا قرار می‌دهد و همه را همسو و هم هدف برای سیر درجات تکاملی و درجات انسانی بسیج می‌کند، ما مسلمانان باید براساس قرآن هم زیستی مسالمت آمیز داشته باشیم و باید بدانیم که قرآن در تمام زندگی بشر از نظر فردی یا اجتماعی برنامه دارد.

وی افزود: قرآن مجید نزدیکترین، بهترین و قویترین راهها را در اختیار انسان می‌گذارد از محیط فردی گرفته تا سطح بین الملل و جهانی نگاه انسان را یک نگاه اصلاحی، یک بینش زیبا، یک دید وسیع  می‌داند؛ دیدی که بر اساس آن بشر بتواند جامعه را تحمل کند و با همنوعانش کنار بیاید و در زندگی اجتماعی بتواند از آنها حمایت کند.

آیت الله زالی با اشاره به آیه  ۱۰۵ سوره مائده تصریح کرد: مسلمانان در ابتدا باید با خودشان کنار بیایند تا مبادا گرفتار عداوت شیطان و طغیان غرائز شوند، چرا که اگر اعتدال درونی آنها بر هم بخورد از مسیر هدایت فاصله می‌گیرند.

وی در همین خصوص ادامه داد: انسانی که در درون به سلم نرسیده و با خودش تسالم ندارد، کسی که در درون نفسش به تاخت و تاز می‌پردازد و او را از بین میبرد، چگونه خواهد توانست با دیگران از در سلم و سازش کنار بیاید؟ بنابراین انسان ها اول باید ایمان خود را محکم نگه دارند و خود را دریابند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه انسان در مرحله دوم باید با خانواده خود کنار بیاید، اظهار داشت: این همزیستی مسالمت آمیز یعنی با مصلحت و خیرخواهی نظارت صحیح و دقیقی بر اهل خانه داشته باشند و آنها را مراقبت کنند، در واقع جامعه زمانی زیبا می‌شود که  اعضاء آن کنار یکدیگر در صلح و سازش به سر ببرند و محیط‌‎های خانواده در آن جامعه اصلاح و مطلوب شود.

وی با بیان اینکه هدف از آیه ۲۱ سوره روم تاکید بر مهر، محبت، صفا و صمیمیت است تا این شرایط مطلوب به خارج از خانواده هم سرایت کند، اظهار داشت: مرحله سوم، کنار آمدن با ارحام، وابستگان، آنهایی است که با انسان در ارتباط خونی می‌باشند، باید با آنها رفت و آمد حسنه برقرار کنیم.
  
آیت الله زالی اضافه کرد: باید گفت این آیه بر حفظ و تقویت صله رحم تاکید دارد و باعث برکت می‌شود و خلاف آن یعنی قطع صله رحم مورد قبول نیست، چنانچه خداوند متعال در سوره بقره آیه ۲۷ م فرماید: " کسانی که عهد خدا را پس از محکم بستن می‌شکنند و رشته‌ای را که خدا امر به پیوند آن کرده می‌گسلند و در میان اهل زمین فساد می‌کنند، ایشان به حقیقت زیانکارند." کسانی که قطع رحم می‌کنند بر خلاف خواست خداوند متعال اقدام می‌کنند، اینکار آنها به مثابه اعمال فساد در زمین خداوند می‌باشد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اذعان داشت: مرحله چهارم با مومنین پیمان اخوت بستن است، براساس سوره توبه آیه ۷۱ «مردان و زنان مؤمن همه یاور و دوستدار یکدیگرند، خلق را به کار نیکو وادار و از کار زشت منع می‌کنند»، در واقع افراد حاضر جامعه باید قادر باشند، همراه با یکدیگر در مسیر ارزشهای الهی حرکت کنند.

وی با بیان اینکه در سوره حجرات آیه ۱۰ آمده به حقیقت مؤمنان همه برادر یکدیگر اند پس همیشه بین برادران ایمانی خود صلح دهید و خداترس و پرهیزکار باشید، باشد که مورد لطف و رحمت الهی گردید، اظهار داشت: منظور از اصلاح و صلح در اینجا یعنی صالح شدن جامعه، در واقع جامعه صالح جامعه‌ای است که افراد حاضر در آن در با سازش در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و تعاون در میان آنها برقرار باشد. و بتوانند اندیشه هایشان را با یکدیگر تبادل کنند.

آیت الله زالی با بیان اینکه هدف خداوند متعال در سوره آل عمران آیه ۶۴ این است که از منازعات جلوگیری شود و تفرقه بین مسلمانان از بین رود، اظهار داشت: ملل توحیدی و ادیان الهی باید دست به دست یکدیگر داده و همه در مسیر خداوند قرار گیرند تا همزیستی مسالمت آمیز در میان خود برقرار کنند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: نگاه و تاکید قرآن کریم به زندگی مسالمت آمیز در صورتی است که دشمن، کفار و مشرکان با ما درگیر نشوند و هدف آنها صدمه زدن به قصد منزوی کرد مسلمانان نباشد، در غیر اینصورت دفاع از مال و جان و ناموس مسلمین به حکم عقل و شرع بر همگان واجب است؛ اما تا جایی که امکان دارد نباید وارد جنگ شویم و باید پرچم صلح را در همه جا بر افرازیم.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد مسلمانان از در سازش با یکدیگر وارد شوند این به معنای عدم تمایل به مناظره و گفت‌وگو نیست، همه مسلمانمانان اهل گفت و گو هستند و اصولا برای اثبات حقانیت هر مکتبی بسیار ضروری است که دانشمندان آن مکتب با دانشمندان سایر مکاتب به بحث و گفتگو  بنشینند و استدلالهای خود را ارئه کرده تا حقانیت خود را به کرسی بنشانند، اما از راه مسالمت آمیز و نه دعوا و نزاع  این مهم را باید عملی کنیم.

آیت الله زالی تصریح کرد: برخی افراد دنیا و آخرتشان را با یکدیگر یکی می‌کنند و فرقی بین این دو قائل نیستند، لذا در آخرت آن شخص که نافرمانی خدا را انجام داده، آنکه به راه شرک و کفر رفته است و کسی که راه نفاق را طی کرده است، فردای قیامت مجازات خواهد شد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اذعان داشت: وظیفه ما در این دنیا کنار آمدن با یکدیگر از طریق همزیستی مسالمت آمیز است، خداوند حجت را بر همه تمام کرده است و آنچیزی که خدا بر جهان عرضه داشته است، رسالت دعوت است.

وی ادامه داد: قرآن مجید تاکید می‌کند اگر مومنی منکر را در عمل و جامعه نشان داد با منکر وی مبارزه کن نه با خود فرد، باید بدانیم مردان و زنان مؤمن همه یاور و دوستدار یکدیگرند و خلق را به کار نیکو وادار و از کار زشت منع می‌کنند.

آیت الله زالی در پایان گفت: ما باید هم در جامعه ایمانی منکرات را جمع کنیم و اعمال ناصالح را برچینیم و هم در جامعه جهانی دعوت به حق را انجام دهیم در این بین نباید زندگی اجتماعی متحمل آسیب شود و همزیستی مسالمت آمیز از بین برود.

به گزارش ایرنا، مباحث سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در هشت محور جنگ و صلح عادلانه، اخوت اسلامی و مبارزه با تروریسم، آزاد اندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تکفیری و افراطی گری، همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از تنش ها و منازعات، احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت شکنی و توهین، تبیین امت واحده و اتحادیه کشورهای اسلامی، فلسطین و مقاومت اسلامی و بزرگداشت مرحوم آیت الله محمدعلی تسخیری مطرح می شود.

هدف از برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، ایجاد اتحاد و همبستگی در بین مسلمانان، همفکری علماء و دانشمندان جهت تقریب دیدگاه‌های علمی و فرهنگی آنان و نیز بررسی و ارائه راهکارهای عملی جهت دستیابی به وحدت اسلامی و تشکیل امت واحده در جهان اسلام و حل مسائل و مشکلات مسلمانان و ارائه راه‌ کارهای مناسب در این خصوص است.

کنفرانس سی و پنجم دارای ۲ بخش علمی و اجرایی است که در بخش اجرایی کارگروه های محتوا و اطلاعات ملی، محتوا و اطلاعات بین المللی، تدوین و تولید و کارگروه رسانه و تبلیغات فعالیت می کنند.

هفته وحدت در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از سوی امام خمینی (ره) مطرح شد و همه ساله از ۱۲ ربیع الاول سالروز میلاد پیامبر اعظم (ص) به روایت اهل سنت آغاز می شود و تا ۱۷ ربیع الاول سالروز ولادت رسول خدا (ص) به روایت شیعیان ادامه خواهد داشت که امسال از ۲۷ مهرماه آغاز شده و امروز شنبه اول آبان ماه با برگزاری اختتامیه به کار خود پایان می دهد.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.