بازگشایی باب عالی به احیای گردشگری کمک می‌کند

ایرنایکشنبه 26 اردیبهشت 1400 - 20:06
تهران- ایرنا- مدیر مجموعه میراث جهانی گلستان با اشاره به بازگشایی باب عالی کاخ گلستان پس از نیم قرن گفت: بازگشایی این در به احیای گردشگری کمک می‌کند.
بازگشایی باب عالی به احیای گردشگری کمک می‌کند

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از دانشگاه سوره، آفرین امامی در وبینار تخصصی با عنوان «بررسی احیا و بازگشایی سر در تاریخی باب عالی مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان»  به ارائه نکاتی در رابطه با موقعیت جغرافیایی کاخ گلستان و معرفی درهای شاخص و معروف آن پرداخت.

وی در این باره افزود: کاخ گلستان درهای ورودی متنوعی دارد که هر کدام به علتی از بین رفته و بدون استفاده مانده است.

امامی اذعان کرد: تنها در باقی مانده‌ تاریخی کاخ گلستان؛ در باب عالی یا الماسیه جدید است که برای ورود به کاخ شمس‌العماره در جهت خیابان ناصر خسرو است. این در پس از انقلاب اسلامی نزدیک به نیم قرن بسته بوده است.

آفرین امامی به اهمیت بازگشایی سر در باب عالی به عنوان قدیمی‌ترین و تنها در تاریخی مجموعه کاخ گلستان اشاره کرد و گفت: از نگاه گردشگری می‌توان گفت استان تهران محورها و جاذبه‌های تاریخی و گردشگری فراوانی دارد؛ به‌ویژه منطقه ۱۲ تهران.

امامی تصریح کرد: بسته شدن باب عالی کاخ گلستان سبب شده محورهای گردشگری این بنای تاریخی محدود شود و در صورتی که این در بازگشایی شود؛ امکان دسترسی و ورود به کاخ گلستان بهتر خواهد بود.

وی افزود: تصمیم آن است که احیای سر در باب عالی در دو مرحله انجام شود. مرحله اول؛ ورودی باب عالی و مرحله دوم؛ خدمات گردشگری و آموزش به محوطه حیاطی که در بخش غربی کاخ گلستان است و دارای اُرسی می‌باشد، منتقل شود. همچنین امید است با احیای سر در باب عالی، مسیر ورود گردشگران از خیابان ناصر خسرو به کاخ گلستان میسر شود.

همچنین امین محب‌علی به بیان تعریفی از مفاهیم حفاظت، اصالت و مرمّت پرداخت و تأکید کرد: ما زمانی می‌توانیم حفاظت از بنا یا اثر تاریخی را انجام دهیم که در ابتدا به اصالت آن نیز توجه کافی کرده باشیم. همچنین توجه به اصالت بنا نیز می‌تواند در امر حفاظت و مرمّت تأثیرگذار باشد.

محب‌علی عنوان کرد: مواردی همچون پژوهش و مستندسازی، معرفی و آموزش، مرمّت و احیا از جمله اقداماتی هستند که برای امر حفاظت از اثر تاریخی انجام می‌شود.

وی اصالت را دارای سه بعد کالبدی، کاربردی و مفهومی دانست و تمام این موارد را به عنوان زیر مجموعه‌ای برای امر حفاظت بیان کرد.

سپس ضمن اشاره به دو تعریف از مفهوم اثر تاریخی اذعان کرد: اثر تاریخی اثری است که از گذشته به دست ما رسیده یا اثری که در آن اتفاق مهمی افتاده یا در تاریخ معاصر اثرگذار باشد.

وی در خصوص تاریخچه حفاظت از آثار تاریخی در ایران (دوره قاجار تا کنون) اظهار داشت: حفاظت از آثار تاریخی در ایران در ادوار مختلف به‌صورت مستمر اتفاق می‌افتد، در غیر اینصورت هیچ‌گونه اطلاعاتی از تاریخ به‌دست ما نمی‌رسد.

محب‌علی خاطر نشان کرد: در سال ۱۲۸۷ برای نخستین بار در تاریخ ایران در مجلس شورای ملی قانونی با مضمون حفاظت از آثار تاریخی تصویب شد و این اقدام آغاز مجموعه اقداماتی بود که پس از گذشت ۱۱۱ سال، امروز به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری منتهی شده است.

وی افزود: در سال ۱۳۰۹، دومین اتفاق مهم تاریخی درباره حفاظت از آثار تاریخی با تصویب قانون عتیقات رخ داد. قانون عتیقات، حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی را بر عهده انجمن آثار ملی گذاشت.

امین محب‌علی با نگاهی گذرا به تاریخچه حفاظت از آثار تاریخی در ایران گفت: با این تاریخچه کوتاه تا زمان پهلوی به این نتیجه می‌رسیم قبل از تصویب نخستین قانون حفظ آثار تاریخی که به منشور آتن معروف است در سال ۱۹۳۹، در ایران دارای قوانین حفاظتی بوده‌ایم. پس از انقلاب، سازمان ملی حفاظت در سال ۱۳۶۶ اساسنامه‌ای (چتر حفاظت) نوشت و سازمان میراث فرهنگی کشور به طور رسمی مسئولیت حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی را به‌طور متمرکز به‌دست گرفت. 

وی سپس به ارائه جمع‌بندی در خصوص مباحث مطرح شده پرداخت و گفت: بر اساس اصالت کاربردی و اصالت کالبدی؛ بناها بازسازی می‌شود که در مجموعه‌ی کاخ گلستان این بازسازی انجام نگرفته و فقط از لحاظ اصالت مفهومی تغییری در بنا ایجاد شده است.

قرار است باب عالی کاخ گلستان ۲۸ اردیبهشت ماه حضور وزیر میراث فرهنگی و معاونش افتتاح شود.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.