واردات سوخت ایران پس از سال‌ ها صعود متوقف شد

رکنا چهارشنبه 20 خرداد 1405 - 10:51
رکنا اقتصادی: برای نخستین بار از دوران پساکرونا، روند واردات سوخت در کشور نزولی شده است؛ اتفاقی که به گفته کارشناسان، حاصل اجرای سیاست‌های مدیریت مصرف، مقابله با قاچاق و اصلاح نظام توزیع سوخت است. کاهش ۴۰۰ میلیون دلاری هزینه واردات و صفر شدن واردات گازوییل، از مهم‌ترین نتایج این رویکرد به شمار می‌رود.

به گزارش رکنا، اجرای مصوبه سه‌ نرخی بنزین، تشدید مقابله با قاچاق سوخت و به‌کارگیری ابزارهای غیرقیمتی برای کنترل مصرف، موجب شده بخشی از تقاضای غیرضروری و هدررفت منابع انرژی مهار شود. از منظر اقتصادی، کاهش ۴۰۰ میلیون دلاری واردات سوخت به معنای صرفه‌جویی قابل توجه ارزی برای کشور است. در شرایطی که تأمین ارز برای نیازهای تولیدی و سرمایه‌گذاری از اهمیت بالایی برخوردار است، کاهش وابستگی به واردات انرژی می‌تواند منابع بیشتری را در اختیار بخش‌های مولد اقتصاد قرار دهد.

همچنین صفر شدن واردات گازوییل را می‌توان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سیاست‌های اخیر دانست. این اتفاق نشان می‌دهد که با ترکیبی از نظارت مؤثر، مدیریت تقاضا و مقابله با قاچاق، امکان کاهش فشار بر منابع ارزی کشور بدون ایجاد اختلال در تأمین نیازهای داخلی وجود دارد.

تداوم اجرای برنامه‌های تدریجی مدیریت مصرف، توسعه سامانه‌های هوشمند نظارتی و استمرار سیاست‌های مقابله با قاچاق می‌تواند روند نزولی واردات سوخت را در سال‌های آینده نیز حفظ کند. در صورت تحقق این هدف، علاوه بر کاهش هزینه‌های ارزی، امنیت انرژی کشور نیز تقویت خواهد شد و زمینه برای استفاده بهینه‌تر از منابع ملی فراهم می‌شود.

منبع: انرژی پرس

منبع خبر "رکنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.