مردمی که خط و مشی تعیین می‌کنند

همشهری آنلاین چهارشنبه 30 اردیبهشت 1405 - 16:30
مردم معتقدند حضورشان در صحنه اثرگذار است. اگر این حضور بی‌اثر بود، تجمعات به‌مرور پایان می‌یافت. حفظ خیابان‌ها برای بخشی از جامعه به «وظیفه» تبدیل شده است.

به گزارش همشهری آنلاین، محسن ردادی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه:

تجمعات شبانه به مثابه دفاع از کشور

برخلاف پیش‌بینی‌ها، تجمعات شبانه پس از آتش‌بس متوقف نشد.

مردم پس از گذشت ۸۰ روز همچنان در خیابان‌ها حضور فعال دارند.

جامعه، خود را همچنان در وضعیت «دفاع از کشور» می‌بیند.

این حضور، فراتر از یک کنش عادی اجتماعی توصیف می‌شود.

مردم؛ کنشگری را مؤثر می‌دانند

مردم معتقدند حضورشان در صحنه اثرگذار است.

اگر این حضور بی‌اثر بود، تجمعات به‌مرور پایان می‌یافت.

حفظ خیابان‌ها برای بخشی از جامعه به «وظیفه» تبدیل شده است.

این نگاه، متأثر از تأکید رهبر انقلاب بر نقش مردم در هدایت جامعه است.

مردم، خود را بخشی از رهبری و هدایت اجتماعی کشور می‌دانند.

اثر حضور مردم بر معادلات سیاسی

دیپلمات‌های ایرانی با اتکا به «قدرت مردم» از موضع قدرت مذاکره می‌کنند.

ترامپ و نتانیاهو نسبت به آغاز دوباره جنگ با احتیاط عمل می‌کنند.

دشمنان ایران، انسجام و حضور جامعه ایرانی را درک کرده‌اند.

در ذهن جامعه ایرانی، احساس «تأثیرگذاری در تصمیمات کلان» شکل گرفته است.

مردم، حضور خیابانی و مطالبات خود را تعیین‌کننده می‌دانند.

به رسمیت شناختن این کنش مردمی، ضروری و تعیین‌کننده توصیف شده است.

نادیده گرفتن این حضور، به معنای پاسخ ندادن به مطالبه اجتماعی مردم خواهد بود.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.