
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما محمد شکیبینسب، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، در مراسم معارفه سرپرست ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) تاکید کرد که ایجاد محیط امن و حفاظت از جان افراد به عنوان سرمایه انسانی کشور، وظیفهای اخلاقی و سازمانی است و هرگونه سهلانگاری در این حوزه که منجر به فوت، نقص عضو یا آسیب جدی به نیروهای فعال در بنادر شود، غیرقابل پذیرش است.
وی با اشاره به اینکه حساسیت و نظارت بر ایمنی جان اشخاص باید بیش از گذشته باشد، توضیح داد که استرس و اضطراب ذاتی کار HSE نباید نادیده گرفته شود و حفظ آرامش و سلامت روان کارکنان این حوزه ضروری است.
شکیبینسب همچنین بیان کرد: رعایت الزامات ایمنی تنها به سازمان متولی محدود نمیشود و شرکتهای فعال در بنادر نیز باید در این زمینه پاسخگو باشند. بر این اساس، یکی از شاخصهای رتبهبندی و تمدید مجوز شرکتهای غیردولتی فعال در بنادر، میزان توجه و پایبندی آنها به تمهیدات و الزامات ایمنی و حساسیت در حفظ جان افراد است و صدور یا تمدید مجوز شرکتهای سهلانگار و غیرمسئول مورد تجدیدنظر قرار خواهد گرفت.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه به اهمیت پیشگیری اشاره کرد و گفت بررسیها نشان میدهد در صورت وقوع حادثه، میزان زمان از سرویس خارج شدن اسکله، تجهیزات و نیروی انسانی بسیار بیشتر از وقتی است که برای موضوعات پیشگیرانه صرف میشود.
او با تاکید بر اثر مثبت رعایت ایمنی بر سرعت و بهرهوری عملیات بندری و دریایی، افزود: صنعت دریایی و بندری حوزهای پیچیده است و توجه به الزامات مرتبط با محیط زیست دریایی نیز اهمیت بالایی دارد. شکیبینسب با اشاره به سهم حملونقل دریایی در تجارت بینالملل، گفت هرگونه عدم رعایت قوانین و استانداردهای زیستمحیطی میتواند به آلودگیهای جبرانناپذیر در پهنه دریا منجر شود.
وی همچنین خلأ آموزشی و فرهنگسازی را از دلایل غفلت از مسائل زیستمحیطی دانست و اظهار کرد: توسعه آموزش در حوزه ایمنی، بهداشت و محیط زیست ضروری است، زیرا «بندر ایمن» انتخاب اول صاحبان کالا و خطوط کشتیرانی است.
در پایان این مراسم، «علیرضا خجسته» با حکم مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به سمت سرپرست مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE)، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل این سازمان منصوب شد.