تغذیه بهار از دیدگاه طب سنتی ایرانی اهمیت ویژهای دارد. فصل بهار گرم و تر است و رعایت برخی نکات تغذیهای برای همه مردم با هر مزاجی ضروری است. در این فصل باید مصرف برخی غذاها مثل شیرینیها، گوشتها و غذاهای حاوی ادویهجات کاهش یابد.
در فصل بهار هوا گرمتر میشود و رطوبت هوا افزایش پیدا میکند. به همین دلیل افرادی که مزاج گرم و تر دارند، حالشان بدتر میشود. نوجوانها و جوانها ممکن است دچار جوشهای صورت شوند. عارضههایی نظیر کهیرهای پوستی، آلرژی و حساسیت، خارش انتهای حلق، آبریزش از بینی، آبریزش از چشم، عطسه و حالت زکام افزایش مییابد.
به این اشخاص علاوه بر دستورات کلی، عدم مصرف گوشتها به ویژه گوشت قرمز، غذاهای تند و شیرینیجات توصیه میشود. همچنین مناسب است که افراد دارای مزاج گرم و تر از عطرهای خنک استفاده کنند. این افراد نباید عطرهایی که بوهای تند و تیزی دارند مثل مشک یا عطرهای شیرین استفاده کنند.
در هم خوریها باید کم شود. مصرف اغذیهجات خشک نسبت به آنهایی که چرب هستند، برتری دارد. در مورد شیرینیها توصیه میشود شیرینیتر استفاده نکنند و بیشتر از شیرینی نخودچی و شیرینی برنجی استفاده شود.
در مورد میوهها توصیه میشود در هم خوری میوه انجام نشود و افراد از یک مدل میوه استفاده کنند. مثلا امروز سیب مصرف کنند، فردا خیار و پس فردا نارنگی یا پرتقال بخورند. یک قاعده کلی وجود دارد که در هر فصلی میوه آن فصل باید خورده شود. پرتقال یا نارنگی میوههای فصل زمستان است و بهتر است در همان فصل استفاده شوند.
در این فصل باید بیشتر غذاهایی که ساده هستند میل شوند و بهتر است اجزای غذا کم باشد. در گذشته ایرانیها غذاهایی داشتند که بسیار ساده بودند و اجزایش کم بود. مثلا انواع املتها، تخم مرغ، خاگینهها، هویج یا بادمجان یا کشک که یک غذای خیلی خوب است و در این فصل به شکل کلهجوش استفاده میشود.
مواد غذایی نظیر سوپ جو، آش جو و نان جو غذاهای خیلی ایدهآلی برای این فصل هستند. حبوباتی که کمی خنکتر است مثل عدس یا ماش برای این فصل مناسبتر هستند.
غذاهایی که رنگها و طعمهای مصنوعی دارند مثلا شیرینیهایی که رنگهای خیلی خاص نظیر قرمز، سبز تند، نقرهای و طلایی دارند، برای بدن مضر هستند. آدامسها و تنقلاتی که رنگهای زیاد و طعمهای خیلی خاص دارند نیز برای همه فصول خوب نیستند و در فصل بهار از آنجایی که بدن خیلی حساستر است، ویژهتر مضر هستند.
در میان آجیلها بیشتر فندق و بادام و تا حدودی پسته توصیه میشود. مصرف تخم کدو، آفتابگردان، تخمه ژاپنی و تخم هندوانه هم خوب است. گردو ممکن است افراد را تا یک حدودی اذیت کند. بادام زمینی یا بادام هندی هم به دلیل گرمی و خاصیت آلرژنی که دارند میتوانند برای بدنهایی که ضعیفتر هستند، اذیتکننده باشند.
در میان آجیلها هر روز یک مدل آجیل را بخورید و برای مثال یک روز تخمه کدو میل کنید و روز بعد چند بادام. فاصلهگذاری بین مواد غذایی مهم است و بلافاصله بعد از مصرف یک سری آجیل و شیرینی غذا خورده نشود. یک مقدار گرسنه بودن توصیه میشود و بهتر است همیشه سیر از سر سفره بلند نشویم و هنگام بلند شدن از سر سفره یک مقدار گرسنه باشیم. پرشین وی امیدوار است این نکات تغذیهای برای سلامتی شما مفید باشد.
تغذیه بهار در طب سنتی ایرانی بسیار مهم است. فصل بهار گرم و تر است و باید از مصرف شیرینیجات، گوشت قرمز و غذاهای تند کاسته شود. میوههای فصل بهار، غذاهای ساده مثل سوپ جو و آجیلهای خنک مثل بادام و فندق برای این فصل توصیه میشود.
مهر