ایران ثابت کرده قدرتی مسئولیت‌پذیر اما قلدرستیز است

شمال نیوز دوشنبه 21 اردیبهشت 1405 - 11:11
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به ایرنا گفت: «ایران ثابت کرده است که قدرتی مسئولیت‌پذیر در منطقه است، اما در عین حال، قدرتی قلدرستیز نیز هست. ما ملتی قلدرستیز هستیم. کافی است فقط به عملکرد ما نگاه کنید. آیا ما بودیم که به آمریکا لشکرکشی کردیم؟ آیا ما بودیم که هزاران مایل آن‌طرف‌تر، فقط در یک روز، ۱۷۰ انسان بی‌گناه را به خاک و خون کشیدیم؟»
ایران ثابت کرده قدرتی مسئولیت‌پذیر اما قلدرستیز است

به گزارش شمال نیوز، «اسماعیل بقائی» سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه ۲۱ اردیبهشت در نشست خبری خود با خبرنگاران به بیان مهمترین مواضع، تصمیمات و اقدامات دستگاه دیپلماسی در یک هفته گذشته پرداخت.

 

نفس حضور آمریکا در منطقه مصداق ایجاد چرخه خشونت و قلدری است

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش ایرنا که «مقامات آمریکایی از جمله رئیس جمهور و وزیر خارجه این کشور مدام از لفظ "قدرت قلدر" خاورمیانه برای ایران استفاده می‌کنند که به ادعای آن‌ها از کشورهای منطقه باج می‌گیرد و پول خود را صرف تولید موشک و پهپاد می‌کند و اینکه اگر چنین کشوری بمب اتم داشت چقدر وحشتناک خواهد شد. با توجه به سرانه هزینه نظامی کشورهای منطقه در مقایسه با ایران و البته جنس رابطه ایران با این کشورها، پاسخ شما به این سخنان رئیس جمهور آمریکا چیست؟» گفت: ایران ثابت کرده است که قدرتی مسئولیت‌پذیر در منطقه است، اما در عین حال، قدرتی قلدرستیز نیز هست. ما ملتی قلدرستیز هستیم. کافی است فقط به عملکرد ما نگاه کنید. آیا ما بودیم که به آمریکا لشکرکشی کردیم؟ آیا ما بودیم که هزاران مایل آن‌طرف‌تر، فقط در یک روز، ۱۷۰ انسان بی‌گناه را به خاک و خون کشیدیم؟ آیا ما هستیم که در نیمکره غربی علیه کوبا، ونزوئلا و کشورهای دیگر قلدری می‌کنیم؟ آیا ما بودیم که در روند دیپلماتیک، دو نوبت مرتکب چنین جنایت بزرگی شدیم؛ حمله به یک کشور، از بین بردن زیرساخت‌های یک کشور، ترور رهبران یک کشور و ترور شهروندان یک کشور؟

 

بقائی ادامه داد: این‌ها مصداق عمل مسئولانه است و دفاع ایران به‌عنوان قلدری تعبیر می‌شود؟ شما اشاره کردید به مداخلاتی که آمریکا در منطقه، از طریق دامن زدن به مسابقه تسلیحاتی، صورت می‌دهد. نفس حضور آمریکا در منطقه و نفس پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه، خود مصداق ایجاد چرخه خشونت و قلدری در منطقه است. بنابراین، برای همه روشن باشد که این لفاظی‌ها در واقعیت امر، که آمریکا خود را در جایگاه بزرگ‌ترین تهدیدکننده صلح و امنیت بین‌المللی قرار داده، تغییری ایجاد نمی‌کند.

 

محتوای پیشنهاد ایران به آمریکا، خواسته‌های معقول و مسئولانه بود

 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی درباره «پاسخ ایران به پیشنهاد آمریکا که روز گذشته از طریق میانجی پاکستانی به طرف آمریکایی داده شد و سخنان شب گذشته رئیس جمهور آمریکا درباره آن» گفت: آیا پیشنهاد ما برای اینکه در تنگه هرمز تردد ایمن صورت بگیرد،  مطالبه‌ای زیاده‌خواهانه نیست؟ موضوع مهمی همچون برقراری امنیت و صلح در تمام منطقه، به‌ویژه لبنان، آیا مطالبه‌ای غیرمسئولانه است؟ بنابراین، هر آنچه که ما در متن پیشنهاد کردیم، خواسته‌های معقول و مسئولانه و پیشنهادهای سخاوتمندانه‌ای بود نه فقط برای منافع ملی ایران، بلکه برای خیر و ثبات و امنیت کل منطقه و جهان.

 

وی ادامه داد: باید در نظر داشته باشیم که اقدامات آمریکا و رژیم صهیونیستی در این ۷۰ تا ۸۰ روز موجب اخلال در آزادی دریانوردی شده و در آب‌های آزاد به کشتی‌های ایرانی تعرض صورت گرفته است. همه این موارد قرار بود که در چارچوب این بسته پیشنهادی مورد بحث و تصمیم‌گیری قرار بگیرد. متاسفانه، طرف‌های آمریکایی کماکان بر اساس ذهنیت‌هایی که عمدتاً ساخته‌پرداخته رژیم صهیونیستی است، بر دیدگاه‌های یکسویه خود و خواسته‌های نامعقولشان پافشاری می‌کنند.

 

هرگونه مداخله‌ای که موجب خدشه‌دار شدن امنیت منطقه شود از نظر ایران مردود است

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره  ارسال جنگنده از سوی مصر به امارات متحده عربی و واکنش ایران به این موضوع و همکاری نظامی احتمالی بین دو کشور علیه ایران گفت: روابط ما با مصر رابطه‌ای  مبتنی بر احترام متقابل است. تماس‌ها بین وزرای امور خارجه به‌صورت مستمر در موضوعات مختلف هم دوجانبه و هم منطقه‌ای است و در عین حال، آنچه که به امنیت و ثبات منطقه مربوط می‌شود منحصراً به کشورهای منطقه مربوط است.

 

وی ادامه داد: قاعدتاً این یک موضع اصولی ماست که هرگونه مداخله‌ای که موجب خدشه وارد شدن به امنیت منطقه بشود و اعتماد منطقه را دچار مشکل بکند، از نظر ما مردود است. فرقی نمی‌کند که این اقدام از طرف کدام بازیگر صورت بگیرد. امنیت منطقه باید توسط کشورهای منطقه و با تقویت اعتماد جمعی بین کشورهای منطقه صورت بگیرد. چنین امنیتی است که می‌شود واقعاً به آن اتکا کرد. تحولات ۶۰ روزه اخیر نشان داد که امنیتی که متکی باشد بر حضور نیروهای بیگانه در منطقه، صرفاً موجب تشدید ناامنی می‌شود و به هیچ عنوان آورده‌ای برای منطقه ما نیست.


منبع خبر "شمال نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.