ایران پیشرو در کاهش مرگ و میر مادر و نوزاد

صدا و سیما شنبه 12 اردیبهشت 1405 - 08:58
رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: ایران جز سه کشور اول دنیا در شتاب کاهش مرگ و میر در صد هزار تولد است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ شب گذشته موضوع برنامه صف اول به مجمع عمومی سالیانه نظام پزشکی اختصاص داشت که با حضور رئیس سازمان نظام پزشکی بررسی شد.
 
دکتر رئیس زاده گفت: آمار مرگ ومیر مادر و نوزاد در ایران یک سوم کشور‌های پیشرفته است.
 
 
رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: یکی از شاخص‌های بسیار مهم در هر کشور میزان مرگ و میر مادر باردار است، شما ببینید بهترین و شیرین‌ترین خاطره‌ی هر خانواده تولد فرزند است، این اگر امکانات و تخصص و توانمندی و شرایط کشور خوب نباشد، می‌تواند تبدیل بشود به غم بار‌ترین و تلخ‌ترین تجربه یک خانواده، که مرگ و میر مادر باردار است، آمار‌ها هم این را می‌گوید که مرگ مادر باردار عمدتا در خانم‌های بین ۳۰ تا ۳۵ سال رخ می‌دهد یعنی یک مادر جوان عمدتا در زایمان اول، ببینید چقدر این حادثه می‌تواند تلخ باشد، آمار در دنیا بالای ۲۰۰ مرگ و میر در تولد زنده است در صد هزار تولد است، در دنیا چندین نوبت برنامه ریزی کردند که این را برسانند به ۷۰، مثلا یک بار برنامه توسعه هزاره طراحی کردند که همه کشور‌ها کمک کنند که در ۲۰۱۶ این مرگ و میر را برسانند به ۷۰ نتوانستند، دوباره آمدند برنامه ریزی کردند تا سال ۲۰۳۰ این عدد را برسانند به ۷۰ در کشور ما تا سال ۵۶-۵۷ این عدد ۲۲۰ مرگ مادر باردار در صد هزار تولد بوده است، این عدد در کشور ما الان ۲۰ تا مرگ و میر در صد هزار تولد است، یعنی از آن چیزی که دنیا ۲۰۳۰ دارد آرزو می‌کند ما یک سوم  آن هستیم.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.