لباس اورژانس تغییر نکرده است

صدا و سیما شنبه 12 اردیبهشت 1405 - 08:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران گفت: لباس اورژانس تغییر نکرده فقط یک لباس به لباس فرم قدیم اضافه شده است.

لباس رسمی اورژانس تغییر نکرده استبه گزارش خبرگزاری صداوسیما، رادیو گفتگو  در این باره در برنامه صبح و گفتگو با محمداسماعیل توکلی ،رئیس مرکز اورژانس استان تهران گفتگو کرد.
سوال: در رسانه‌ها اشاره شده بود مفصل به موضوع تغییر لباس رسمی اورژانس، درباره‌ی چرایی این موضوع و درباره بایسته‌های این موضوع بفرمایید.
توکلی: لباس اورژانس تغییر نکرده صرفا یک لباسی به لباس فرم قدیم اضافه شد.
سوال: پس اصلاح می‌فرمایید شما که ما تغییر لباس نداشتیم و صرفا یک لباس یا یک فرمی به فرم قدیم اضافه شده است.
توکلی: بله، با توجه به این که همکاران عملیاتی ما از لحاظ بالینی نسبت به همکاران ستادی ما دانسته‌های بیشتری دارند لازم است که ابزار لازم هم برای ارائه خدمت بهتر این عزیزان در خدمت شان باشد، به همین سبب ما آمدیم لباس‌هایی را در اختیار این دوستان قرار دادیم که هم بتواند فعالیت عملیاتی این عزیزان را سهل الوصول‌تر بکند هم این که عزت و شان همکاران ما در جبهه‌های عملیات نسبت به کرامت آن‌ها حفظ بشود.
سوال: و درباره تغییرات بفرمایید یا اضافه شدن بفرمایید که به چه شکل است و قرار است با چه مشخصه‌ای مردم بشناسند؟ یعنی آنچه که بوده را هم بفرمایید:
توکلی: یک پیراهن سفید با آرم و علائم اورژانس و شوار مشکی که در گذشته بوده آن پابرجا هست، در کنار آن یک تیشرت سورمه‌ای رنگ با آرم و نشانه‌های اورژانس استان تهران، به همراه یک شلوار کتان سورمه‌ای و کاپشن سورمه‌ای با شبرنگ‌های فسفری و مجدد هم آرم و علائم اورژانس.
سوال: یعنی شبیه آنچه که بعنوان مثال پرستاران در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ما تقریبا دارند.
توکلی: بله، بالاخره باید بین ستاد و عملیات تفاوت باشد، همکاران ستادی ما نسبت به کار‌های بالینی شاید مهارت‌های کمتری داشته باشند، دانسته‌های اداری شان بیشتر باشد، اما همکاران بالین ما و عملیات ما، دانسته‌هایی دارند که این دانسته هایشان باید آن‌ها را مجزا بکند ما صرفا تلاش کردیم که یک بار دیگری به همکاران عملیات مان اضافه بکنیم.
سوال: و این وضعیتی که بوجود آمده آیا قرار است به لحاظ سازمانی هم تغییراتی را ایجاد کند؟
توکلی: از چه بابت؟
سوال: از جهت این که فرمودید شان، کرامت، از جهت جایگاه، طبقه بندی‌های درون سازمانی عرض می‌کنم.
توکلی: بله، ما انشاالله نظام رتبه بندی و درجه بندی را برای همکاران مان در حال تغییر دهی هستیم و انشاالله بزودی از سمت ریاست محترم سازمان هم ابلاغ خواهد شد تا همکاران ما بتوانند سلسله مراتب را هم بهتر از سمت عملیات طی بکنند.
سوال: آنچه که فرمودید طبیعتا الان با مراجعه‌ای که صورت می‌گیرد یعنی افرادی که بهرحال مسائل اداری هستند، راهبر هستند، با افرادی که قرار است با بیمار سر و کار داشته باشند به لحاظ شکلی - ظاهری، متفاوت خواهند بود. این وجه ممیز و شناسایی هست که مردم هم بهتر می‌توانند سراغ بگیرند و جویا بشوند، سایر مراکز اورژانس هم احتمالا، مراکز ارائه خدمات آمبولانس هم این تغییرات را تبعیت خواهند کرد لاجرم.
توکلی: مراکز آمبولانس غیر از ۱۱۵ که بیمارستان خصوصی است در این دوره آمده یک بازدید شدیدی را روی آن‌ها انجام دادیم و بالاخره آن‌ها لباس مصوب سازمانی دارند، اما شاید تا به امروز کمتر استفاده می‌شده و انشاالله از این به بعد باید قانونا و الزاما این پوشش‌ها را رعایت کنند و ما هم سفت و سخت پیگیر هستیم که قوانین در نظام آمبولانس غیر دولتی اجرا بشود.
سوال: پس این دایره نظارت‌ها را قرار است که آنچه که بوده و هست و جدی‌تر هست بحث دایره نظارت مرکز اورژانس بر حتی آمبولانس‌های خصوصی و بیمارستانی که در سطح شهر تردد می‌کنند هم وجود دارد.
توکلی: بله همین طور است در سه ماه اخیر این نظارت بسیار شدت یافته و گزارشاتش هم ارجاع شده هر مرکز آمبولانس غیر ۱۱۵ که از قوانین ابلاغیه وزارت بهداشت تبعیت نکند با مراجع قضایی هماهنگی‌های لازم صورت گرفته و مطمئنا آن آمبولانس به پارکینگ منتقل خواهد شد.
سوال: این خبر بسیار خوبی است. به لحاظ تخصصی، آیا پا به پای، قطعا نمی‌شود پا به پا گفت، اما آیا به لحاظ آموزش و اجرای مهارت‌های فنی و به لحاظ اجرای مهارت‌های بالینی این چطور ایا این هم رصد خواهد شد؟ آیا قرار است برسیم به یک همسطحی و به نزدیکی آنچه که در ۱۱۵ ارائه می‌شود؟
توکلی: الزاماتی از سوی وزارت بهداشت مبنی بر آمبولانس‌های غیر ۱۱۵ فرقی هم نمی‌کند بیمارستانی یا خصوصی و یا غیر دولتی، همه این‌ها الزاماتی دارند اعم از نیرو‌های ستاد، نیرو‌های تخصصی، کاردان، کارشناس و ... و آموزش‌هایی که باید ببینند، کارت معاینه طبی آمبولانس ها، تجهیزات آمبولانس‌ها، ما تک تک این موارد را بررسی می‌کنیم اگر آمبولانسی هست که این الزامات را نداشته باشد در وهله اول تذکر کتبی و اخطار و در وهله بعد اعمال قانون انجام خواهد شد.
سوال: امیدواریم که با نگاهی که سازمان اورژانس دارد برسیم به یک وضعیتی که خدمات مطلوب است هر از چند گاهی شایعاتی پیرامون آمبولانس‌های خصوصی مطرح می‌شود من خیلی با اشاره دور می‌خواهم از شما بپرسم نمی‌دانم چقدر در حوزه تخصصی جنابعالی هست این نظارت‌ها، آیا این را مردم باید از شما مطالبه بکنند ایا نظارت‌های به این شکل که فکر می‌کنم شما بهتر از ما در جریان این شایعات هستید 
توکلی: بر اساس قانون و اساسنامه سازمان اورژانس کشور و آیین نامه درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها، مجوز صدور آمبولانس، بهره برداری بر عهده سازمان اورژانس و در استان تهران زیر نظر اورژانس استان تهران هست دستوری است که آقای وزیر صراحتا به ما اعلام کردند ساماندهی این‌ها به جد ورود کردیم به هیچ عنوان هم مماشات نداریم و نسبت به حفظ حقوق مردم همین طور در کنار آن حقوق سازمان اورژانس کاملا جدی هستیم.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.