عمان از ایجاد یک مسیر جدید و موقت در تنگه هرمز برای عبور کشتی ها خبر داد. عمان همچنین گفت کشتی ها برای عبور از این مسیر باید با سازمان بین المللی دریانوردی هماهنگ کنند.
به گزارش عصرایران، خبرگزاری عمان (العمانیه) توضیح داد این تصمیم دیروز سه شنبه اتخاذ شد و مبتنی بر تعهد ثابت سلطان نشین عمان به اصول حقوق بین الملل و حقوق دریاست که آزادی کشتیرانی در تنگه را بدون تحمیل هزینه های ترانزیت تضمین می کند و با نتایج تلاش ها و تلاش های اخیر آمریکا و ایران مطابقت دارد.
قبل از این، ایران و آمریکا متن تفاهم نامه ای را امضا کردند که شامل آغاز گفتگوها درباره امنیت تنگه هرمز می شود.
براساس این توافق، ایران با بازگشایی تنگه هرمز به مدت 60 روز بدون دریافت عوارض موافقت کرد.
دولت عمان از کشتی هایی که خواهان عبور از تنگه هرمز هستند خواسته است برای عبور از مسیر موقت اعلامی عمان، با سازمان بین المللی دریانوردی (زیرنظر سازمان ملل) هماهنگ کنند.
ایران در شمال و عمان در جنوب دو کشور ساحلی تنگه هرمز هستند.
حدود 20 درصد از حمل و نقل دریایی نفت و گاز جهان، از تنگه هرمز عبور می کند.
همزمان، وزارت امور خارجه عمان در بیانیه ای مشترک با ایران حمایت خود از یادداشت تفاهم اسلام آباد اعلام و بر اهمیت ادامه گفتگو و هماهنگی برای اجرای موفقیت آمیز محتوای آن تاکید کرد.
این بیانیه پس از مذاکرات ایران و عمان در مسقط در جریان سفر محمد باقر قالیباف رئیس مجلس و عباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران به سلطان نشین عمان صادر شد.
ایران و عمان در این بیانیه به عنوان «دو کشور ساحلی تنگه هرمز» آمده است که سلطان نشین عمان و ایران متعهد به تضمین عبور ایمن کشتی ها از این تنگه با رعایت مفاد مربوطه حقوق بین الملل، ضمن تاکید بر حاکمیت خود در تنگه هرمز هستند.
دو کشور همچنین توافق کردند کارگروه مشترکی برای ادامه گفتوگوها با هدف دستیابی به توافق در مورد مدیریت آتی ترافیک ناوبری در تنگه هرمز و خدمات و هزینههای مربوطه مطابق با استانداردهای بینالمللی تشکیل دهند.
ایران و عمان همچنین با آغاز گفتوگو با کشورهای ساحلی خلیج فارس و سایر طرفهای ذیربط موافقت و تاکید کردند که تمامی تمهیدات مربوط به تنگه هرمز باید به طور کامل به حاکمیت عمان و ایران بر این تنگه و حقوق حاکمیتی آنها احترام بگذارد.