از زبان من فاطمه 14 ساله : نامادری ام بلایی سرم آورد که مجبور به تصمیم اشتباهی شدم / خودش و خواهرش بیچاره ام کردند + نظر کارشناس

رکنا سه شنبه 02 تیر 1405 - 08:17
حوادث رکنا: دختر ۱۴ ساله‌ای به نام فاطمه در روایت تلخ خود از زندگی، از آزار و فشارهای نامادری و بی‌توجهی خانواده سخن گفته و توضیح داده است که در نهایت به دلیل شرایط سخت خانه، مجبور به فرار و ترک خانه شده و به کلانتری پناه برده است.

به گزارش رکنا،من فاطمه هستم... هوا تاریک بود و من بدون اینکه بدانم به کجا می‌روم، در خیابان‌ها راه می‌رفتم. آن‌قدر ذهنم درگیر بود که اصلاً نفهمیدم چه شد که زمین خوردم. زانوهایم درد می‌کرد و با سختی از زمین بلند شدم. شلوارم روی زمین کشیده شده بود و سر زانوهایم کمی پاره شده بود. در همان لحظه که به زانوهایم نگاه می‌کردم، خاطرات کودکی‌ام مقابل چشمانم آمد؛ زمانی که ۵ ساله بودم.

وقتی کوچک بودم و زمین می‌خوردم، مادرم مرا بلند می‌کرد و با صدایش آرام می‌شدم، اما حالا او نبود و من در خیابان‌ها تنها مانده بودم و نمی‌دانستم باید به کجا پناه ببرم.

من از خانه فرار کرده بودم. از رنج‌هایی که نامادری‌ام هر روز بر من تحمیل می‌کرد خسته شده بودم. او مدام مرا آزار می‌داد و هر بار که پدرم خسته از مغازه میوه‌فروشی به خانه برمی‌گشت، مرا بهانه می‌کرد و در خانه دعوا به راه می‌انداخت.

او هیچ علاقه‌ای به من نداشت، انگار بودن من در آن خانه اضافی بود. برای خوش‌گذرانی خودش و خواهرش که مدام به خانه ما می‌آمد، هر کاری انجام می‌داد. من در اتاقم در تنهایی خودم حبس شده بودم و نمی‌دانستم چگونه از این زندان فرار کنم. پدرم هم اصلاً به نیازهای من توجهی نداشت و فقط گلی خانم، نامادری‌ام، برایش مهم بود.

من ۱۰ ساله بودم که در یک تصادف تلخ، مادرم را از دست دادم. بعد از مدتی پدرم به اصرار مادربزرگم با گلی ازدواج کرد. او در روزهای اول سعی می‌کرد مهربان باشد، اما چند ماه بیشتر طول نکشید که چهره واقعی‌اش را نشان داد.

هر بار که مشکلی پیش می‌آمد، از حضور من در خانه و اینکه باید پیش مادربزرگم بروم صحبت می‌کرد. بعد از اینکه پدرم گفت دخترم باید در خانه خودش بزرگ شود، رفتارهایش بدتر شد و مدام مرا آزار می‌داد و به پدرم می‌گفت من دختر بدی هستم. آن‌قدر از من بد می‌گفت که حتی گاهی پدرم مجبور می‌شد مرا تنبیه کند.

از این وضعیت خسته شده بودم، حتی دیگر توان درس خواندن هم نداشتم. تولد ۱۴ سالگی‌ام که رسید، نه از کیک خبری بود و نه از شمع. پدرم هم انگار این روز را فراموش کرده بود. گلی خودش را به مریضی زد و پدرم را به بیمارستان کشاند و من تنها در خانه ماندم.

نیمه‌شب صدای آمدنشان را شنیدم، اما باز هم خبری از تولد نبود. صبح که شد، گلی با تنفر مرا از خواب بیدار کرد و گفت من زندگی او را خراب کرده‌ام. شب دوباره شنیدم که پدرم و گلی درباره من صحبت می‌کنند و می‌گفتند قرار است به خانه مادربزرگم بروم. فهمیدم گلی باردار شده و پدرم هم گفته بود بودن من در خانه برایشان آزاردهنده است.

دلم شکست... دنیا روی سرم خراب شد. دیگر نمی‌دانستم چه کنم. تنها چیزی که در ذهنم بود، فرار از این خانه بود. کوله‌پشتی‌ام را بستم، عکس‌های مادرم را برداشتم و منتظر شدم همه بخوابند.

ساعت حدود ۲ نیمه‌شب بود که آرام از خانه بیرون زدم. اصلاً به مقصد فکر نکرده بودم، فقط می‌خواستم دور شوم... آن‌قدر دور که دیگر مرا نبینند.

در خیابان پایم در یک چاله رفت و افتادم. چند دقیقه بعد، گشت پلیس مرا دید و متوجه شد که از خانه فرار کرده‌ام. وقتی از من آدرس خانه را پرسیدند، گفتم خانه ندارم... نه پدر دارم و نه مادر...

نگاه کارشناسی

فتانه ورمزیار کارشناس ارشد روانشناسی

فرار از خانه موضوعی که دربین نوجوانان مطرح است ودلایل مختلفی باعث این مسله می شود در این پرونده دیانا به دنبال غفلت رفتارهای درست از ناحیه پدر دچار نوعی سردرگمی شده است که برای رهایی از این ماجرا تصمیم گرفته است از خانه بگریزد او نه درباره مقصد فکر کرده ونه آشنایانی خطراتی که ممکن است اورا تهدید کند آشنایی دارد صرفا برای رهایی از تصمیم اشتباه پدر می‌خواهد از خانه فرار کند چنین آسیب هایی از وقتی شروع می‌شود که پدر یا مادر هنوز به این فکر نرسیدند که کودکانشان نیز قبل ازآنکه نیاز به تامین مسائل مالی دارند نیاز به محبت دارند تا بتوانند در سایه محبت به تکیه گاه امن دست یابند دیانا محروم از این مفهوم دست به کاری زده که متاسفانه می‌توانست نتیجه سویی را برای او دربر داشته باشد او تا آخرین لحظه هم نوعی بود نه نادر دارد و نه پدر و تنها است....پدر دیانا پس از مراجعه به کلانتری با دخترش روبرو شد گرچه مدر به خاط این موضوع اورا تنبه کرد اما بیشتر از قبل حالا برآورده کردن نیازهای دخترش برایش اهمیت یافته است.

پایان خبر / رکنا / کدخبر 1227028
  • نعیمه نظام‌دوست: وضع مالیم اصلا خوب نیست برای پرداخت اجاره خانه هر کاری انجام می‌دادم

منبع خبر "رکنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.