آزاد ارمکی: برگزاری انتخابات به معنای دموکراسی نیست/ می توان انتخابات برگزار نکرد اما جامعه‌ای دموکراتیک داشت

خبرآنلاین دوشنبه 01 تیر 1405 - 06:07
یک جامعه شناس تاکید کرد که برگزاری انتخابات لزوما به معنای دموکرات بودن جامعه نیست بلکه انتخابات یکی از وسایل دموکراسی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تقی آزاد ارمکی در بخشی از مناظره خود با علیرضا شجاعی زند در خبرآنلاین گفت: اگر طبقه متوسط وجود نداشته باشد، دولت‌های اقتدارگرا شکل می‌گیرند.

این استاد دانشگاه تهران با تاکید بر نقش طبقه متوسط در پیشبرد دموکراسی افزود: بازی‌ای که طبقات دیگر در دموکراسی می‌کنند، بازی با واسطه است و نه مستقیم. توده در ایران هیچ‌وقت دغدغه‌اش توسعه و دموکراسی نبوده و این موضوع همواره با واسطه دنبال شده است.

او مشارکت توده‌های مردم در انتخابات شرکت را با واسطه دانست و افزود: انتخابات لزوماً به معنای دموکراسی نیست، بلکه صرفاً وسیله‌ای برای تحقق آن است. حتی می‌توان انتخابات را حذف کرد و در عین حال دموکراسی داشت؛ یعنی ممکن است جامعه‌ای اساساً در رأی‌گیری شرکت نکند، اما همچنان دموکراتیک باشد.

متن کامل این مناظره را می‌توانید از اینجا بخوانید.

همچنین فیلم کامل این مناظره در یوتیوب کافه خبر بارگذاری شده است.

۳۱۲۱۱

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.