ابراهیم وادی در گفتوگو با میزان، درباره عملکرد فنی تیم ملی والیبال ایران در هفته نخست لیگ ملتهای ۲۰۲۶ که با کسب یک برد و قبول ۳ باخت به اتمام رسید، اظهار داشت: در هفته اول علیرغم اینکه برزیل از شرایط میزبانی بهره میبرد، اما تیم آنچنان قوی و منسجمی نبود و با اینکه بازی از نظر امتیازی هم نزدیک بود، میتوانستیم پیروز شویم. نام برزیل اسم خیلی بزرگی در والیبال دنیاست و معتقدم فقط توان روانی پیروزی مقابل برزیل را نداشتیم نه اینکه از نظر پتانسیل فنی ضعیفتر نیست.
وی افزود: ضعفهای تیم ملی والیبال ضعفهای تکنیکی نیست، چرا که نمیتوانیم به دنبال اصلاح تکنیک یک بازیکن ملیپوش پس از سن ۲۰ سالگی باشیم، زیرا تکنیکها جزو نکات ذاتی یک بازیکن میشوند و تغییر یا اصلاح تکنیک در رده سنی بزرگسالان خیلی زمانبر است و حتی در صورت نیاز به اصلاح بازهم باید ۹۰ درصد روی موارد روانی بازیکن کار کرد تا ضعف تکنیکی ترمیم شود.
این کارشناس والیبال در واکنش به خط قرمز کشیدن پیاتزا روی نام بازیکنان باتجربه مانند میلاد عبادیپور، محمدطاهر وادی و جواد کریمی گفت: تغییر نسل تا حدودی زیادی در تیم ملی والیبال انجام شده، اما نه به شکل درست چرا که پیاتزا به راحتی بعضی از بازیکنان بزرگ و باتجربه را کنار گذاشته و این در شرایطیست که کمبود فاکتور تجربه مشابه عملکرد سال گذشته در لیگ ملتها، محسوس است. حضور برخی بازیکنان باتجربه میتوانست در شرایط حساس به پیاتزا و تیم ملی کمک کند چرا که سال قبل هم اگر کمی باتجربهتر بودیم میتوانستیم با قرار گرفتن در جمع ۷ تیم برتر به مرحله نهایی برسیم و امسال هم دوباره با وجود میزبانی چین باید برای رسیدن به فینال جزو ۷ تیم اول شویم که کار بسیار سختی به نظر میرسد.
وادی خاطرنشان کرد: از زمان حضور پیاتزا و تقریبا از سال گذشته روند تغییر نسل با شتاب زیادی انجام شد و یکباره بازیکنان باتجربهای که آنچنان هم سن و سال زیادی نداشتند خط خوردند. هرچند انتقاداتی به این نوع از تغییر نسل وجود داشت، اما همه به تصمیمات پیاتزا احترام گذاشتند، ولی امسال دوباره شاهد موج جدیدی از تغییرات در بازیکنان منتخب پیاتزا و دگرگونی در کادرفنی و بازیکنان هستیم. مسلما منطقی و حرفهای نیست که هرسال ۴-۵ بازیکن که سال قبل روی آنها سرمایهگذاری شده، هنگام ثمردهی کنار گذاشته شوند و دوباره بازیکنان جوان جدید جایگزین همان جوانترها شوند. والیبال ایران پتانسیل لهستان یا بلغارستان را ندارد که در همه پستها بازیکن بالای ۲ متر باکیفیت داشته باشد پس باید قدر داشتههایمان را بیشتر بدانیم.
پیشکسوت والیبال کشورمان درخصوص بازیهای تیم ملی والیبال در هفته دوم لیگ ملتها اطهار کرد: فرانسه باتوجه به امتیتز میزبانی و از طرف دیگر به دلیل نتایج ضعیف در هفته اول با تمام قوا و ستارههایش این هفته خواهد آمد. آمریکا هم همواره رقیب سرسختی مقابل ایران بوده و کوبا هم با اضافه کردن بازیکنانی مثل سیمون و ماسو به دنبال کسب پیروزی است. حتی ترکیه هم در هفته اول با شکست فرانسه و نمایش درخشان رقیب دشواری در هفته دوم خواهد بود.
وادی با تمجید از زحمات پیاتزا و کادرفنی ایرانی تیم ملی والیبال گفت: احترام خاصی برای پیاتزا و کادر فنی قائلم و معتقدم مربیان ایرانی از نطر دانش فنی چیزی کمتر از خارجیها ندارند. متاسفانه یکی از نقاط تاریک در استفاده از نربیان سرشناس خارجی در تیم ملی مسئله عدم حضورشان در ایران است. در سالهای اخیر همواره مربیان نامدار تیم ملی نهایتا ۲-۳ هفته قبل از مسابقات به اردو اضافه میشدند و شناخت دقیقی از شرایط بازیکنان حاصر در تمرینات نداشتند و طبیعتا نمیشود به صِرف دیدن فیلم نفرات منتخب تیم ملی را انتخاب کرد. برای اینکه از حضور یک مربی نامدار خارجی استفاده کنیم باید همانند ژاپنیها و دوران فیلیپ بلین در این کشور، یک قرار تماموقت با سرمربی خارجی داشته باشیم تا نظارت صفر تا صدی داشته باشد. البته با توجه به شرایط موجود در کشور و شرایط اقتصادی که در حال حاضر در فدراسیون حاکم است، جذب مربی پاره وقت هم کار سختی بوده و به نظرم ادامه همکاری با پیاتزا در این شرایط بعد از جنگ بهترین تصمیم بود. امیدوارم این هفته با تغییرات جدید در ۴ پست، بتوانیم پیروزی کسب کنیم تا در جدول VNL و رنکینگ جهانی جایگاهمان را ارتقا دهیم.
انتهای پیام/