سی‌ان‌ان: ۵۰۰۰۰۰۰ بشکه نفت ایران به آب‌های آزاد رسید

همشهری آنلاین پنج شنبه 28 خرداد 1405 - 18:38
سی‌ان‌ان گزارش داد از زمان توافق ایران و آمریکا، حداقل ۵ میلیون بشکه نفت ایران به آب‌های آزاد رسیده است؛ توافقی که ترامپ در آن نتوانست ایران را به واگذاری مدیریت تنگه هرمز وادار کند.

به گزارش همشهری‌آنلاین، شرکت تحلیل انرژی «کپلر» امروز پنجشنبه اعلام کرد: «ما حداقل سه نفتکش با پرچم ایران را رصد کرده‌ایم که مجموعاً ۵ میلیون بشکه نفت خام را از محدوده محاصره دریایی آمریکا در خلیج عمان و دریای عرب عبور داده‌اند. همچنین یک نفتکش دیگر با حدود ۲ میلیون بشکه نفت در حال نزدیک شدن به این محدوده است.»

این نخستین صادرات رسمی نفت ایران از زمان اعمال محاصره دریایی آمریکا در اواخر فروردین ماه در تنگه هرمز است.

محاصره دریایی آمریکا علیه ایران از ۱۳ آوریل ۲۰۲۶ (۲۴ فروردین ۱۴۰۵) آغاز شد و صادرات نفت ایران را از ۲.۲۵ میلیون بشکه در روز کاهش داد.

فوری؛ عبور ۱۱ کشتی از خط محاصره در راه ایران+ ویدئو

بر اساس توافق، از زمان امضای تفاهم‌نامه، معافیت‌های تحریمی نفت ایران بلافاصله اجرایی می‌شود و آمریکا اجازه صادرات نفت، محصولات پتروشیمی و خدمات مرتبط را صادر می‌کند.

سه سوپرنفتکش حامل شش میلیون بشکه نفت خام عربستان نیز که با پرچم این کشور حرکت می‌کردند، امروز پنجشنبه از تنگه هرمز عبور کردند.

شرکت کپلر همچنین اعلام کرده که نفتکش‌های دیگری با پرچم ایران نیز احتمالاً از روز یکشنبه (روز امضای توافق) از خط محاصره عبور کرده‌اند.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.