امضای تفاهم‌ ایران و آمریکا از نگاه حسین موسویان | این، نخستین سند صلح در این سطح میان دو کشور بعد از انقلاب ۱۳۵۷ است | نمونه‌ای موفق از دیپلماسی منطقه‌ای برای حل‌وفصل اختلافات

اقتصادنیوز پنج شنبه 28 خرداد 1405 - 12:17
اقتصادنیوز: موسویان به نقش سازنده و تعیین‌کننده پاکستان، قطر، عربستان سعودی، عمان، ترکیه و مصر در تسهیل این روند، اشاره و تاکید کرد: این نقش‌آفرینی نمونه‌ای موفق از دیپلماسی منطقه‌ای برای حل‌وفصل اختلافات و ایجاد زمینه همکاری‌های گسترده‌تر در سطح منطقه و جهان به شمار می‌رود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «سیدحسین موسویان» دیپلمات پیشین ایران و استاد دانشگاه پرینستون آمریکا در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس درباره یادداشت تفاهم منعقد شده میان ایران و آمریکا نوشت: 

امضای تفاهم‌نامه میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا توسط رؤسای جمهور دو کشور، نقطه عطفی در روابط تهران و واشنگتن و نخستین سند صلح و تفاهم در این سطح میان دو کشور بعد از انقلاب ۱۳۵۷ ایران محسوب می‌شود.

وی افزود: مهم‌ترین اصل این تفاهم‌نامه، تأکید متقابل بر احترام به حاکمیت ملی، استقلال سیاسی و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر است؛ اصلی که می‌تواند مبنای شکل‌گیری توافقات جامع‌تر و فصل تازه‌ای از تعاملات دیپلماتیک دو جانبه باشد. این تفاهم‌نامه فراتر از روابط ایران و آمریکا، بیانگر اراده مشترک دو طرف برای گفت‌وگو، همکاری و مشارکت در تقویت صلح، ثبات و امنیت منطقه‌ای است.

موسویان همچنین به نقش سازنده و تعیین‌کننده پاکستان، قطر، عربستان سعودی، عمان، ترکیه و مصر در تسهیل این روند، اشاره و تاکید کرد: این نقش‌آفرینی نمونه‌ای موفق از دیپلماسی منطقه‌ای برای حل‌وفصل اختلافات و ایجاد زمینه همکاری‌های گسترده‌تر در سطح منطقه و جهان به شمار می‌رود.

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.