فرانسه زیر دریایی هسته‌ای «پرل» را از رده خارج می‌کند

خبرگزاری تسنیم چهارشنبه 27 خرداد 1405 - 15:18
زیر دریایی هسته‌ای «پرل» فرانسه با وجود تعمیرات گسترده زودتر از موعد از رده خارج می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از نشریه فوکوس، زیردریایی هسته‌ای فرانسوی «پرل» در 23 ژوئن رسماً در شربورگ از رده خارج خواهد شد. این زیردریایی از سال 1993 در حال خدمت بوده و طبق گزارش پورتال خبری «آکتوی» تقریباً یک میلیون مایل دریایی (تقریباً 1.85 میلیون کیلومتر) را طی کرده و بیش از 100000 ساعت در زیر آب فعالیت داشته است.

زیردریایی پرل برای آخرین بار در تاریخ 20 مه پایگاه دریایی تولون را ترک کرد. این پنجمین شناور کلاس روبیس است که از رده خارج می‌شود. پرل در 33 سال خدمت خود، تقریباً 4556 روز، یعنی نزدیک به دوازده سال، در دریا حضور داشته است. در این مدت، 34 افسر فرمانده، این زیردریایی را هدایت می‌کردند.

در ابتدا قرار بود این زیردریایی عمر مفید بیشتری داشته باشد. با این حال، در ژوئن 2020، در جریان یک توقف بزرگ تعمیر و نگهداری در تولون، آتش‌سوزی شدیدی رخ داد و دماغه این زیردریایی به شدت آسیب دیده و در مقطعی، صحبت از عدم تعمیر کامل کشتی مطرح شد. وزارت دفاع فرانسه در نهایت تصمیم به تعمیر این زیردریایی گرفت.

طبق گزارش یک پورتال نظامی در آن زمان بخش دماغه زیردریایی سفیر که اخیراً از رده خارج شده بود، به پرل تحویل داده شد. در نهایت، این زیردریایی یک متر بلندتر و 68 تن سنگین‌تر از قبل شد. در نوامبر 2022، این زیردریایی به خدمت عملیاتی بازگشت.

نیروی دریایی فرانسه اعلام کرد که پرل در تمام اقیانوس‌های جهان فعالیت داشته و وظایف استراتژیک این کشور را برای بیش از سه دهه، از جمله پشتیبانی از بازدارندگی هسته‌ای، حفاظت از گروه ناو هواپیمابر، جنگ ضد زیردریایی و تأمین امنیت نیروهای دریایی، انجام داده است.

با وجود تعمیرات گسترده، اما دوران خدمت این زیر دریایی اکنون زودتر از آنچه در ابتدا برنامه‌ریزی شده بود، به پایان می‌رسد. طبق برنامه‌های قبلی، قرار بود پرل آخرین قایق کلاس روبیس باشد که از رده خارج می‌شود. در عوض، کازابیانکا اکنون فصل آخر این مجموعه را در سال 2027 خواهد نوشت.

با از رده خارج شدن زیردریایی پرل، فرانسه در حال حاضر چهار زیردریایی تهاجمی عملیاتی دارد که سه واحد از کلاس جدید سافرن و آمِتیست است. انتظار می‌رود این وضعیت تا سال 2027 زمانی که قرار است زیردریایی دی گراس، یکی دیگر از این کلاس جدید، وارد خدمت فعال شود ادامه یابد.

انتهای پیام/

 

منبع خبر "خبرگزاری تسنیم" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.