بخش معدن تاب آوری خود را حفظ کرد/صادرات از مسیر ریلی امکان پذیر است

خبرگزاری ایسنا دوشنبه 11 خرداد 1405 - 13:50
با وجود آنکه جنگ و تبعات ناشی از آن بخشی از فعالیت‌های صنعتی کشور را با اختلال و افت تولید مواجه کرده، بخش معدن و صنایع معدنی توانست روند تولید را تا حد زیادی حفظ کند. هرچند خسارت واردشده به برخی واحدهای بزرگ فولادی و چالش‌های صادراتی، بخش‌هایی از زنجیره فولاد را تحت تاثیر قرار داده است، اما فعالان این حوزه معتقدند تولید در معادن و صنایع معدنی همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، بخش معدن و صنایع معدنی در جریان جنگ ۱۲ روزه و در هفته‌های پس از آن، برخلاف برخی بخش‌های صنعتی، توانست بخش عمده‌ای از ظرفیت تولید خود را حفظ کند و از توقف گسترده فعالیت‌ها جلوگیری شود. هرچند محدودیت‌های ناشی از شرایط جنگی، اختلال در برخی زیرساخت‌ها و تعطیلی‌های مقطعی بر روند تولید اثر گذاشت، اما فعالیت معادن و بسیاری از واحدهای معدنی و صنایع معدنی در سراسر کشور ادامه یافت.

با این حال، خسارت واردشده به برخی واحدهای بزرگ فولادی و مشکلات ایجادشده در حوزه حمل‌ونقل و صادرات، بخشی از زنجیره فولاد را با چالش مواجه کرده است. از سوی دیگر، محدودیت‌های صادراتی ناشی از شرایط منطقه‌ای و کاهش امکان تردد کشتی‌ها از مسیرهای جنوبی، نگرانی‌هایی را درباره بازار محصولات مازاد بر نیاز داخل ایجاد کرده است.

در این خصوص مهراد اکبریان - نایب‌رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران - در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: جنگ همراه با خسارت و تخریب بود و تعطیلی‌هایی که به وجود آمد، تقریبا صنایع را دچار افت تولید کرد. اما در ارتباط با زنجیره فولاد، به علت حادثه‌ای که برای فولاد مبارکه و فولاد خوزستان اتفاق افتاد آسیب‌هایی را به این زنجیره وارد کرده که ممکن است مدتی برای تولیداتمان به قدر کافی بازار نداشته باشیم. از طرفی به علت اتفاقات تنگه هرمز و محاصره موجود، صادرات هم به سادگی انجام نمی‌شود.  

وی در خصوص راهکارها بیان کرد: اگر بخواهیم تولید معدن و صنایع معدنی را حفظ کنیم، باید مواد مازاد بر نیاز داخل را صادر کنیم. برای صادرات باید قوانین پولی و بانکی را اصلاح و شرایط بنادر جنوب را برای تردد کشتی‌ها فراهم کنیم. البته در راه‌های موازی، صادرات از مسیر ریلی و زمینی به کشورهای همسایه امکان ‌پذیر است که البته نسبت به ظرفیت‌های جنوبی پایین‌تر است.   

اکبریان در مورد مشکل مواد ناریه اظهار کرد: اول اینکه باید از بخش خصوصی قدرتمند کمک بگیریم تا مواد را به صورت پارت‌های کوچک وارد کنند. مورد دوم هم این است که بازسازی خرابی‌های واحدهای تولیدی و انبارهای قبلی است که باید به آن توجه شود.  

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.