به گزارش ایرنا، کشتی پهلوانی به عنوان ورزش ملی و مذهبی ایران در کنار ورزش زورخانهای، قدمتی به بلندای تاریخ در این سرزمین دارد که قهرمانان بزرگی همچون پوریای ولی، غلامرضا تختی و سایر قهرمانان از این رشته و از گود زورخانه و کشتی پهلوانی به فرهنگ و ورزش این کشور معرفی شدند.
بعد از حضور دوباره مهرعلی بارانچشمه به عنوان رئیس فدراسیون پهلوانی و زورخانهای، این دو رشته با توجه به برنامههای فدراسیون و توسعه این رشته و احیا بسیاری از زورخانهها، برگزاری لیگ زورخانهای و کشتی پهلوانی و مسابقات قهرمانی کشور، جان تازهای گرفته و در روزهای اخیر محمدابراهیم امامی به عنوان رئیس انجمن کشتی پهلوانی فدراسیون، منصوب شده که به همین بهانه گفتوگویی را با این داور با سابقه کشتی کشورمان داشتیم که از نظرتان میگذرد.
وی در خصوص حضورش به عنوان رئیس انجمن کشتی پهلوانی اظهار کرد: این انجمن قبلا به شکلهای مختلف وجود داشت. پیش از این کشتی پهلوانی زیر نظر فدراسیون کشتی اداره میشد و بعد از آمدن سردار بارانچشمه با صحبت با علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی، کشتی پهلوانی به مجموعه فدراسیون کشتی پهلوانی و زورخانهای بازگشت، که دارای سه انجمن، کشتی پهلوانی، زورخانهای و مرشدی است که مسئولیت کشتی پهلوانی به بنده محول شد. البته پیش از من پهلوان امین رشیدلمیر مسئولیت انجمن را داشت که زحماتشان قابل تقدیر است.
داور اسبق المپیکی کشتی کشورمان ادامه داد: کشتی ورزش ملی ایران است و پهلوانان بزرگی مانند پوریای ولی، تختی و خیلی از بزرگان دیگر را تحویل جامعه داده و به همین دلیل وظیفه سنگینی به گردن ما است و تلاش داریم با نظامند و قانونمند کردن کشتی پهلوانی و گسترش آن با در نظر گرفتن خصائل پهلوانی در سطح کشور و بینالمللی، جایگاه آن را بالاتر ببریم و در همین راستا برنامه راهبری خود را در سه بخش تدوین کردم. برنامه کوتاه مدت که ۶ ماه اول کار بود، میان مدت در بازه زمانی ۳ تا ۴ سال و برنامه بلندمدت را برای ۸ سال آینده تدوین و ارایه دادیم. اخیرا هم جلسهای با دبیران هیاتهای کشتی پهلوانی و زورخانهای استانها در منطقه آزاد انزلی داشتیم و برنامههای پیشرو و همچنین برنامه راهبری انجمن را تشریح کردیم و مهمترین تصمیمی که گرفتیم این بود که در تمام استانها یک نفر به عنوان مسئول کمیته کشتی پهلوانی از خانواده کشتی انتخاب و معرفی کنند که کارها را در استان پیگیری و سپس به فدراسیون گزارش نماید تا انجمن بتواند برنامهریزی آینده را اجرایی کند.
امامی با اشاره به تشکیل کمیتههای مختلف و انتخاب مسئولان هر کمیته، یادآور شد: شرح وظایف هر کمیته در حال تدوین است و ضمن آنکه مسابقات مختلف علاوه بر مسابقات قهرمانی کشور و پهلوانی ایران در مناسبتهای مختلف را در نظر داریم که یکی از مهمترین آنها برگزاری لیگ برتر کشتی پهلوانی برای نخستین مرتبه در کشور است که رایزنیها و کارهای مقدماتی را انجام دادیم و قرار است مهر ماه برگزار شود.
وی همچنین در خصوص اینکه لیگ کشتی پهلوانی ممکن است با برگزاری مسابقات مختلف کشتی و یا لیگ به نوعی به حاشیه برود، توضیح داد: جلسهای با علیرضا دبیر رئیس و ابراهیم مهربان دبیر فدراسیون برگزار کردیم و قرار است جلسه بعدی با حمید یاری رئیس سازمان لیگ و کمیته مسابقات فدراسیون کشتی برگزار کنیم که تا برگزاری مسابقات مختلف در سطح ایران با هماهنگی انجام شود تا تداخلی با رقابتهای کشتی آزاد و فرنگی نداشته باشد و ضمن آنکه قرار شد از این به بعد تا حد امکان کشتیگیران صاحب عنوان کشور نیز در مسابقات کشتی پهلوانی حضور یابند. با هیاتهای استانی نیز صحبت شده که تعداد مسابقات خودشان را افزایش دهند چرا که اگر قرار باشد این رشته رشد کند همه استانها باید فعالیتشان را بیشتر کنند.
رئیس انجمن کشتی پهلوانی همچنین از بازنگری در فعالیتهای این رشته خبر داد و گفت: «مزدک خوشحال» به عنوان دبیر انجمن انتخاب و کارش را آغاز کرده است.
امامی در خصوص با شکوه برگزار کردن رقابتهای آتی کشتی پهلوانی توضیح داد: برای برگزاری مسابقات پهلوانی برنامه داریم تا کیفیت فنی برگزاری مسابقات را بالا ببریم که مورد استقبال مردم قرار گیرد.
وی همچنین در خصوص بحث آموزش نیز گفت: با هماهنگی انجام شده با کمیته آموزش قرار است دورههای مختلف داوری، جدولنویسی و مربیگری، دانشافزایی، کلاسهای درجه سه و ارتقا را خواهیم داشت و اخیرا کلاس همسانسازی مدرسین داوری کشتی را برگزار کردیم و ماه آینده کلاس جدولنویسی را خواهیم داشت که علیرضا وحیدیانپور را به عنوان مسئول جدولنویسی مسابقات انتخاب کردیم و جدولنویسی زیر نظر کمیته داوران از این پس خواهد بود. سیدمحمد افتخاریان از داوران بینالمللی که سابقه قضاوت در مسابقات جهانی و قارهای را دارد به عنوان رئیس کمیته داوران انتخاب شده که خود مدرس داوری بوده و الان هم در این فدراسیون مدرس داوری است و ضمن آنکه از استاد سیفاللهپور دعوت کردیم که در جلسات مختلف حضور پیدا میکند و با تعاملی که بین فدراسیون ملی و بینالمللی ایجاد شده برای رسیدن به اهداف و برنامههای انجمن کشتی پهلوانی استفاده خواهیم کرد.
رئیس انجمن کشتی پهلوانی در خصوص فعالیتهای بینالمللی این رشته نیز گفت: فدراسیون جهانی کشتی پهلوانی زیر نظر اتحادیه جهانی و به ریاست علیرضا حیدری همچنان فعال است و ضمن آنکه فدراسیون بینالمللی ورزشهای زورخانهای و کشتی پهلوانی به ریاست محسن مهرعلیزاده و کمیته کشتی پهلوانی این فدراسیون به ریاست علی زندی (فرزند پهلوان عباس زندی) فعالیت دارد که ما جلسات مختلفی با فدراسیون بینالمللی برگزار کردیم که دو فدراسیون تعامل خوبی دارند تا بتوانیم شاهد رقابتهای بینالمللی کشتی پهلوانی به میزبانی کشورمان باشیم.
وی با تاکید بر اینکه مسئولیت برگزاری مسابقات بینالمللی بر عهده فدراسیون بینالمللی ورزشهای زورخانهای و کشتی پهلوانی است، یادآور شد: فدراسیون ملی به ریاست بارانچشمه در صدد آن است تا مسابقات بینالمللی را در کشورمان داشته باشیم. سال گذشته با تعامل با فدراسیون بینالمللی مسابقات قهرمانی آسیا در ارومیه برگزار شد و امسال هم برنامه داریم که با دعوت از کشتیگیران خارجی رقابتهای با کیفیتی را میزبانی کنیم.













