
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیرکل آسیا و شبهقاره هند سازمان توسعه تجارت ایران در نشست با تجار و فعالان اقتصادی در اتاق تهران با اشاره به ظرفیتهای موافقتنامه تجارت آزاد ایران و پاکستان گفت: رفع موانع زیرساختی، فعالسازی کریدورهای ترانزیتی، توسعه بازارچههای مرزی و استفاده از سازوکار تهاتر از محورهای اصلی توسعه همکاریهای تجاری دو کشور است.
عبدالساده نیسی پاکستان را بازار مناسبی برای کالاهای ایرانی دانست و افزود: بنادر پاکستان میتوانند در صادرات مجدد کالاهای ایرانی به سایر کشورها و همچنین تأمین کالاهای اساسی و مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی نقشآفرینی کنند.
مدیرکل آسیا و شبهقاره هند سازمان توسعه تجارت ایران همچنین تعمیق روابط اقتصادی میان ایران و پاکستان را ضرورتی راهبردی در راستای افزایش تابآوری اقتصادی دانست.
نیسی در ادامه پیشنهاد ایجاد یک شرکت حملونقل مشترک میان دو کشور را برای کاهش هزینهها و رفع موانع لجستیکی در انتقال کانتینرها از بندر کراچی مطرح کرد.
وی در پایان با اشاره به چالشهایی مانند تحریمها، نبود روابط بانکی مستقیم و گسترش تجارت غیررسمی، استفاده از تهاتر کالا، ارزهای محلی و تمرکز بر بخشهای غیرتحریمی را از جمله راهکارهای توسعه همکاریهای اقتصادی میان ایران و پاکستان عنوان کرد.