احیای میدان نقاره‌خانه؛ بازگشت یک حلقه تاریخی به قلب شیراز

صدا و سیما چهارشنبه 23 اردیبهشت 1405 - 11:42
با گشایش دوباره میدان نقاره‌خانه در شیراز، یکی از فضا‌های شاخص مجموعه زندیه پس از سال‌ها بازآفرینی، جان تازه‌ای گرفته و به عنوان پیوند‌دهنده هویت تاریخی و کارکرد‌های فرهنگی شهر معرفی شد.

به گزارش گروه مسکن و شهرسازی خبرگزاری صداوسیما ، میدان تاریخی نقاره‌خانه شیراز پس از دو سال عملیات مرمتی و ساماندهی، با حضور جمعی از مسئولان ملی و استانی افتتاح شد.

این طرح که در مجاورت ارگ کریم‌خان و دیگر بناهای شاخص مجموعه زندیه قرار دارد، با هدف بازتعریف یکی از فضاهای دیرینه و تاثیرگذار بافت تاریخی اجرا شده است.

عبدالرضا گلپایگانی، معاون وزیر راه و شهرسازی، احیای این میدان را گامی مهم در بازگرداندن پیوستگی فضایی و تقویت هویت تاریخی شیراز دانست.

گلپایگانی گفت بازآفرینی چنین فضاهایی می‌تواند نقشی موثر در رونق گردشگری و ارتقای کیفیت حضور شهروندان داشته باشد. این طرح با همکاری مدیریت شهری شیراز، اداره کل راه و شهرسازی فارس و شرکت بازآفرینی شهری ایران به ثمر رسیده است.

بنا بر اعلام مسئولان، فاز نخست طرح با اعتباری حدود ۲۲۰۰ میلیارد ریال اجرا شده است. آیت‌الله دژکام نیز در این مراسم احیای میدان را بخشی از پیوند فرهنگی و معنوی شهر با میراث ملی توصیف کرد. محمدحسن اسدی، شهردار شیراز، این طرح را «کشف دوباره بخشی فراموش‌شده از تاریخ زندیه» خواند.

وی تأکید کرد میدان نقاره‌خانه پس از بازگشایی به بستری برای برگزاری رویدادهای فرهنگی، آیینی و گردشگری تبدیل خواهد شد. مسئولان شهری امیدوارند این میدان احیاشده به یکی از کانون‌های مهم جریان‌ساز در بافت تاریخی شیراز بدل شود.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.